کشند سرخ یا جزر و مد قرمز چیست؟

کشند سرخ یا جزر و مد قرمز چیست؟

2 رای شما هم امتیاز بدهید!
1402/04/31   غزال لجه

کشند سرخ چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

جزر و مد قرمز یا کشند سرخ زمانی رخ می‌دهد که انواع خاصی از جلبک‌ها، خارج از کنترل رشد می‌کنند. رشد بیش از حد جلبک‌ها می‌تواند موجب قرمز شدن رنگ آب و یا سبز یا قهوه‌ای آب شود.

چه چیزی باعث وقوع کشند سرخ می‌شود؟

کشند سرخ توسط جلبک‌ها که موجودات ریز و میکروسکوپی هستند و در آب رشد می‌کنند، ایجاد می‌شود. تقریبا در همه آب‌ها مقداری جلبک وجود دارد، اما در کشند قرمز، تعداد جلبک‌ها در آب خیلی بیشتر از حد معمول است. در واقع، رنگ آب به دلیل افزایش جمعیت جلبک‌ها و تراکم بیشتر آن‌ها تغییر می‌کند.

کشند سرخ مدت‌ها پیش از انسان‌ها وجود داشته است. با این وجود، برخی از فعالیت‌های انسانی آن را بیشتر می‌کند.

رواناب که ناشی از حل شدن مواد شیمیایی حاصل از کشاورزی، کارخانه‌ها، تصفیه‌های فاضلاب و سایر منابع در آب‌های روی زمین است، به اقیانوس‌ها می‌ریزد که موجب رشد سریع جلبک‌ها و درپی آن، کشند سرخ می‌شود.

چرا جزر و مد قرمز خطرناک است؟

جزر و مد قرمز، شکوفه‌های جلبکی نیز نامیده می‌شود. برخی از جلبک‌هایی که باعث جزر و مد قرمز می‌شوند، سموم قوی تولید می‌کنند که این‌ها مواد شیمیایی مضری هستند و می‌توانند ماهی‌ها، صدف‌ها، پستانداران و پرندگان را بکشند.

بسیاری از مناطقی که در آن کشند سرخ رخ می‌دهد را برای ماهیگیری محدود می‌کنند، چون اگر انسا‌ن‌ها ماهی یا صدف‌هایی را بخورند که در آن آب بوده‌اند، در نتیجه سموم را نیز می‌خورند که موجب بیمار شدن انسان می‌شوند. رستوران‌های اطراف حتی ماهی‌های محلی و صدف‌ها را نیز از منوی غذا حذف می‌کنند.

انواع دیگر شکوفه‌های جلبکی توسط گونه‌های جلبکی غیرسمی ایجاد می‌شوند، اما آن‌ها نیز مشکل ساز هستند. به عنوان مثال، هنگامی که توده‌ای غول پیکر از جلبک شکوفا می‌شوند، در نهایت می‌میرند و شروع به تجزیه شدن می‌کنند. با شروع تجزیه، سطح اکسیژن در آب نیز کاهش می‌یابد. اکسیژن آب ممکن است به قدری کاهش یابد که موجودات در آب یا به سمت مناطق آب‌های سالم می‌روند یا می‌میرند.

درپی کشند سرخ، معمولا سواحل از ماهی و موجودات دریایی مرده پوشیده می‌شود که یا بدلیل بلعیدن سموم و یا کاهش اکسیژن مرده‌اند. 

چگونه جزر و مد قرمز را رصد می‌کنیم؟

ماهواره‌هایی که در بالای زمین می‌چرخند به ما کمک می‌کنند تا مراقب جزر و مد قرمز باشیم. اگرچه هر جلبک بسیار کوچک است، اما یک شکوفه جلبکی به اندازه کافی بزرگ است که از فضا قابل مشاهده باشد.

ماهواره NOAA GOES-East هر پنج دقیقه تصاویر رنگی از شرق ایالات متحده می‌گیرد. ابزار تصویربرداری پیشرفته (ABI)، می‌تواند به ردیابی حرکت جزر و مد قرمز در زمان واقعی کمک کند. NOAA-20، ماهواره‌ای است که در روز تمام سطح سیاره را دو بار رصد می‌کند، دارای ابزاری به نام VIIRS - مخفف Visible Infrared Imaging Radiometer Suite - است که می‌تواند تغییرات رنگ اقیانوس‌ها و دریاچه‌ها را مشاهده کند و تشخیص دهد.

همچنین این ماهواره‌ها الگوهای آب و هوایی را که جزر و مد قرمز را تشدید می‌کنند، ردیابی می‌کنند. به عنوان مثال، باران شدید، رواناب ناشی از طوفان‌ها و گرمای بیش از حد، همگی می‌توانند به جزر و مد قرمز کمک کنند.

هدف استفاده از این تجهیزات و آمارها برای شناسایی و پیش‌بینی کشند سرخ قبل از رسیدن به ساحل است که می‌تواند به برنامه‌ریزی و آمادگی در برابر اثرات کشند قرمز کمک کند. 

اگر می‌خواهید کشند سرخ را برای سفرهای آینده خود پیش‌بینی کنید، به پیش‌بینی شکوفه جلبکی NOAA به صورت آنلاین مراجعه کنید: https://tidesandcurrents.noaa.gov/hab_info.html

بیشتر بخوانید:

غزال لجه

مسئول سئو مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1402/04/31   غزال لجه

بحث و تبادل نظر
عاطفه
1403/01/16 11:17
چه جاتب من اصلا نمیدونستم خطرناکه
پاسخ...
متین سعیدی
1403/01/16 11:31
درود، بله خیلی چیزها زیبا در اقیانوس میتونن خطرناک هم باشند.
مریم
1403/01/16 10:37
من همیشه میگفتم چقدر زیباست اما نمی‌دونستم خطرناک هست
پاسخ...
متین سعیدی
1403/01/16 11:12
درود، کاملا درسته در عین زیبایی بسیار خطرناک هست.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن