علائم غواصی مهم {قسمت اول}

علائم غواصی مهم {قسمت اول}

1 رای شما هم امتیاز بدهید!
1402/09/08   غزال لجه

علائم غواصی مهم

یکی از شگفت‌انگیزترین بخش‌های غواصی، این است که شما می‌توانید در گروه‌های غواصی با افراد مختلف از سراسر جهان غواصی کنید! چراکه زبان غواصی شما زیر آب، سیگنال‌های دستی است که همه جای دنیا یکسان است و شما می‌توانید با یکدیگر ارتباط برقرار کنید.

بیشتر از 200 سیگنال دست برای غواصان در جهان شناخته شده که استفاده می‌شود. در این وبلاگ، به 10 تا از مهم‌ترین علائم غواصی که همه باید بلد باشند می‌پردازیم.

 

پرکاربردترین علائم غواصی

1. سیگنال OK 

اولین علامتی که در غواصی به شما آموزش می‌دهند، "OK" است. این سیگنال معمولا برای پاسخ دادن اینکه همه چیز خوب است (حالمان خوب است) و پرسیدن شرایط و وضعیت دیگران است. برای پرسش، همیار با علامت اوکی را به ما نمایش می‌دهد و در شرایط که وضعیتمان خوب است، ما همین سیگنال را به او نشان می‌دهیم.

سیگنال غواصی OK

با لایک اشتباه نگیرید!

در زندگی واقعی، اکثر مواقع برای اعلام OK از علامت شست بالا استفاده می‌کنیم. این در غواصی معنی دیگری دارد و نباید برای پرسش و پاسخ وضعیت خود یا فرد مقابل در غواصی، از این علامت استفاده کنید.

در مواقع دیگر از سیگنال غواصی OK، برای آنکه نشان دهید صحبت همیار یا مربی خود را زیر آب متوجه شدید استفاده می‌کنید. برای مثال هنگام آموزش مربی پس از انجام یک حرکت سیگنال OK را به شما می‌دهد (به معنی اینکه آیا متوجه شدی؟) و شما در جواب اگر متوجه شدید پاسخ OK می‌دهید.

 

2. سیگنال مشکل دارم

اگر مشکی دارید یا حالتان خوب نیست، از سیگنال "مشکل دارم" استفاده کنید.

اگر در محل خاصی دچار مشکل یا درد شدید، پس از نشان دادن این سیگنال، به محل درد اشاره کنید.

سیگنال غواصی مشکل دارم

به عنوان مثال:

اگر پای شما گرفته، سینگال مشکل دارم را نشان دهید و بعد به پای خود اشاره کنید تا همیار شما کامل متوجه مشکل شما شود. یا اگر گوشتان هنگام اکولایز باز نمی‌شود، با انجام سیگنال مشکل دارم و اشاره به گوشتان، هم‌تیمی‌های شما متوجه مشکل شما خواهند شد و صبر می‌کنند تا مشکل شما برطرف شود.

 

3. سیگنال میزان هوای سیلندر چقدر است؟

همه غواصان دوست دارند مدت زمان بیشتری زیر آب بمانند؛ اما متاسفانه نمی‌توانیم همیشه زیر آب بمانیم و جدا از استانداردهای غواصی، هوای ما تمام خواهد شد. 

سیگنال غواصی هوا

مدیریت زمان غواصی با توجه به میزان هوایی مصرفی شما، بسیار اهمیت دارد. همیار یا مدرس غواصی شما برای پرسیدن اینکه چقدر هوا دارید، این سیگنال را به شما نشان می‌دهد.

 

4. سیگنال هوای من کم است (رزرو)

اگر هوای شما کم است و باید از هوای ذخیره استفاده کنید (وقتی به 50 بار می‌رسید، که برای احتیاط بهتر است هوای ذخیره را 70 در نظر بگیرید).

سیگنال غواصی کم شدن هوا

5. سیگنال هوای من تمام شده

سیگنال غواصی "هوای من تمام شده"، زمانی استفاده می‌شود که شما تمام هوای داخل سیلندر خود را مصرف کرده‌اید و دیگر هوایی برای تنفس ندارید. گاها ممکن است بخاطر عدم کنترل تنفس یا حتی ایجاد نقص در تجهیزات شما هوا تمام شود.

سیگنال غواصی تمام شدن هوا

اگر در حین غواصی چنین اتفاقی برای شما بی‌افتد، می‌توانید فورا همیار یا مدرس خود را با دادن سیگنال، مطلع کنید.

 

بیشتر بخوانید: غواصان زیر آب چگونه حرف می‌زنند؟

ادامه دارد...
1402/09/08   غزال لجه

بحث و تبادل نظر
رضا
1402/12/23 10:40
خیلی ممنون از اطلاعات مفیدتون
پاسخ...
متین سعیدی
1402/12/24 11:05
درود، خواهش میکنیم دوست عزیز خوشحالیم که مفید واقع شده.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن