استفاده از لنز در غواصی

استفاده از لنز در غواصی

2 رای شما هم امتیاز بدهید!
1403/02/03   شیدا مرادی مطلق

لنز تماسی اسکلرال در غواصی

 

کاربرد لنز اسکلرال در غواصی چیست؟ لنزهای اسکلرال GP در همه جهان استفاده می‌شود. زیرا این لنزها با قطر زیادی که دارند (13 تا 18میلی‌متر) روی صلبیه قرار می‌گیرد. این لنزها قابلیت نفوذ پذیری گازی دارند و برای افرادی که قوز قرنیه دارند بسیار توصیه می‌شود. اما برای غواصی در عمق، جای بحث و تحقیق دارد.

این لنزها جدیدترین گونه لنز است که با عملکردش برای افرادی که خشکی چشم نیز دارند هم قابل استفاده است.

به تازگی لنزهای تماسی اپتیک که دو کاره هستند و قابلیت استفاده در آب و خشکی را دارند که لنز کوچک اسکلرال (مینی اسکلرال)، در واقع لنزهای سفت و سخت با قطر زیاد می‌باشند که برای بازسازی بینایی حتی زمانی که شکل قرنیه به دلیل بیماری اسکار یا بعد از عمل پیوند قرنیه، منحرف شده باشد نیز استفاده می‌شود. این لنزها برای غواصی بدون ماسک ساخته شده است. با این حال، برخی از عوارض مرتبط با غواصی هنگام استفاده از لنزهای تماسی گزارش شده است.

 

در غواصی عمیق چه اتفاقی برای غواص می‌افتد؟

در غواصی بدن شما تحت فشار قرار می‌گیرد. هرچه به عمق آب برویم این فشار بیشتر می‌شود. این فشار فضاهای خالی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر شما هم‌فشاری ماسک، سینوس‌ها و گوش‌ها را انجام ندهید فشار داخلی آن منفی می‌شود. در هنگام صعود روند معکوس می‌شود. (طبق قانون بویل

 

DCI با بینایی چه ارتباطی دارد؟

بعد از غواصی در عمق دریا برای مدت طولانی، مولکول‌های گازی که در بافت‌های بدن وجود دارند می‌توانند به حباب تبدیل شوند و نهایت منجر به DCI شوند. افرادی که از لنزهای تماسی اسکلرال استفاده می‌کنند، گاهی دچار مشکلاتی مانند چشم درد یا تاری دید می‌شوند. این علایم احتمالا به‌خاطر وجود نیتروژن بین قرنیه و لنز در هنگام صعود می‌شود. علاوه بر این به دلیل جابجایی لنز در حین غواصی ممکن است خطراتی برای غواص داشته باشد. چگونگی نفوذ اکسیژن به لنز اسکلرال در حین غواصی هنوز بررسی نشده است.  یک غواصی حدودا  30 دقیقه طول می‌کشد. در طول غواصی، غلظت اکسیژن در داخل ماسک غواصی به دلیل هوای خارج شده از بینی تقریباً عادی است. Brown محاسبه انجام داده‌است و اعلام کرد در یک غواصی 45 دقیقه‌ای، ماسک حاوی اکسیژن کافی (3.200 میکرولیتر) برای برآوردن نیازهای قرنیه می‌باشد. عموما افرادی که از لنز استفاده می‌کنند دچار عفونت قرنیه می‌شوند.

تجربه عملی نشان داده است که لنزهای اسکلرال می‌توانند با شرایط غواصی سازگار باشند. با این حال، تمام موارد گفته شده بر مبنای تجربه شخصی افرادی بوده که از این لنز در حین غواصی استفاده کرده‌اند. بنابراین، نیاز به تحقیقات و اطلاعات بیشتری در مورد عواقب مرتبط با استفاده از لنزهای اسکلرال در حین غواصی می‌باشد.

 

تحقیقات DAN در خصوص لنز اسکلرال

از چند نفر که برای غواصی از لنز اسکلرال استفاده کردند پرسش‌هایی انجام دادیم که 2 نفر قوز قرنیه و 2 نفر خطای انکساری بالا و یک نفر پیوند قرنیه داشته است. تمام پنج نفر در این سری موارد از لنزهای اسکلرال غیر فنستردار استفاده می‌کردند و همه لنزها دارای ویژگی‌های اپتیمال مطلوب یا قابل قبول بر اساس سیستم طبقه‌بندی لنز اسکلرال ویسر بودند.

این پنج غواص در مجموع حدود ده سال 1785 غواصی با لنز اسکرال انجام دادند. 4 نفر غواصی خود را در آب سرد انجام دادند و میانگین عمق 20 متر و زمان غواصی حدود 40 تا 60 دقیقه بود. تمام افراد یک ساعت قبل از غواصی از لنزها استفاده کردند و در زمان بیرون آوردن فقط 2 نفر احساس فشار بیشتری داشتند. 2 نفر گزارش کردند که بعد از غواصی چشم‌‌هایشان گاهی قرمز شد. اما هر 5 نفر هیچ عارضه‌ای از عفونت چشم نداشتند. نتیجه لنزهای اسکلرال می‌توانند تاثیری همانند «آب‌بندی» روی سطح چشم داشته باشند. هنگامی که ناحیه قرار گرفتن لنز هم‌تراز با سطح قدامی چشم باشد و خیلی هم آزاد و رها نباشد، حباب‌های هوا نمی‌توانند وارد شوند و احتمال جابجایی یا افتادن لنز از چشم کمتر می‌شود.

 

علت خارج شدن لنز در حین غواصی

لنز زمانی از چشم خارج می‌شود که آب وارد ماسک شود. بستن چشم هنگام تخلیه ماسک این خطر را کاهش می‌دهد.

بهترین روش برای درآوردن لنز بعد از غواصی

3 نفر گزارش داده بودند که لنزها سفت شده بود و برای خارج شدن دشوار بود. بنابر‌این باید دقت بیشتری داشته باشید. عموما، لنز را می توان با یک پلانگر که در نزدیکی لبه لنز وجود دارد، پس از ریختن قطره‌های خیس کننده حرکت داد. حواستان باشد که لنز به درستی در جای خود قرار بگیرد.

 

بهترین زمان برای استفاده از لنز قبل غواصی

برای این‌که لنز کامل در جای خود بشیند بهتر است حداقل 30 دقیقه، حداکثر 60 دقیقه قبل از غواصی بگذارید.

 

مزیت استفاده از لنز اسکرال در غواصی

از فشرده شدن ماسک روی صورت جلوکیری می‌کند. افراد مبتلا به قوز قرنیه نیاز دارند. عفونت چشمی ندارد.

 

شیدا مرادی مطلق

مشاور و مسئول آموزش جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1403/02/03   شیدا مرادی مطلق

بحث و تبادل نظر
پری
1403/02/04 17:47
لنز در غواصی طبی مشکل ایجاد نمیکنه؟
پاسخ...
متین سعیدی
1403/02/06 09:13
درود، خیر دوست عزیز مشکلی بوجود نمیاره.
علیرضا
1403/02/03 23:23
لنز زیبایی هم میشه گذاشت؟
پاسخ...
متین سعیدی
1403/02/06 13:13
درود، خیر دوست عزیز طبی هم بخاطر اجبار در دید استفاده میشود.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن