چند اشتباه متداول در غواصی

چند اشتباه متداول در غواصی

3 رای شما هم امتیاز بدهید!
1403/02/01   متین سعیدی

شما در غواصی باید هوشیار باشید تا بیشتر از غواصی لذت ببرید.

1. اولین و متداول‌ترین اشتباه غواصان غفلت در سلامت و تناسب اندام خود است. غواصان عموما به سلامت خود توجه نمی‌کنند آن‌ها چکاپ پزشکی خود را به تعویق می‌اندازند و حواسشان به گذر عمر نیست به همین دلیل بیماری‌های مرتبط به افزایش سن را جدی نمی‌گیرند. به صورت سالانه برای افراد بالای 65 سال و برای افراد زیر 65 سال باید شش ماه یک بار چکاپ پزشکی انجام شود. باید مراقب بیماری‌هایی مثل احتقان باشید. اگر با بیماری حادی که بیش از چند روز طول کشید درگیر شدید، باید غواصی را برای مدتی به تاخیر بیاندازید. اگر دچار کسالت هستید یا بیمارید غواصی نکنید. باید قدرت کافی برای غواصی را داشته باشید. اگر آمادگی غواصی ندارید، غواصی خود را به تعویق بندازید. حتما باید با پزشک متخصص غواصی مشورت کنید. شما باید در غواصی ظرفیت هوازی و سلامت قلب و عروق خوبی داشته باشید، حالا از کجا باید فهمید؟ از خودتان بپرسید آیا قادر به شنا برای مدت طولانی هستید.

 

  • ما به شما کمک می‌کنیم تا تناسب اندام خود را در غواصی افزایش دهید:
  1. شما باید فعالیت‌های مستمر داشته باشید و مرتب شنا کنید.
  2. فعالیت بدنی منظم، از جمله فعالیت هوازی و تقویت عضلات، برای حفظ آمادگی جسمانی ضروری است.
  3. اگر بیشتر از 40 سال دارید و مدتی است که ورزش نمی‌کنید حتما باید با پزشک مشورت کنید.
  4. باید توانایی غلبه بر جریان آب‌های شدید را داشته باشید.
  5. حداقل شش هفته قبل، باید تمرین کنید.

 

2.  غفلت در نگهداری و تعمیر به موقع از تجهیزات غواصی یکی دیگر از اشتباهات غواصان است. حتما بعد از هر غواصی تجهیزات خود را کامل شسته و با آب شیرین تمیز کنید. تجهیزات را خشک کنید. تجهیزات خود را در سایه نگه دارید. تجهیزات را دور از گرما و نور آفتاب نگه دارید. تجهیزات را دور از گرد و غبار نگه دارید. تجهیزات را به طور حرفه‌ای تعمیر کنید و مرتب سرویس کنید. از سلامت تجهیزات مطمئن باشید و به نشتی تجهیزات اهمیت دهید.


3. برنامه‌ریزی غلط یکی از مهمترین اشتباهات در غواصی است. برنامه‌ریزی قبل از غواصی باید با دانش و علم کافی باشد. از هواشناسی و ساعت جزر و مد آگاه باشید. تکنیک صعود اضطراری را بدانید. حمایت یا پشتیبان غواص داشته باشید. به کسی که در غواصی همراه شما نیست برنامه غواصی و زمان بازگشت به ساحل را اطلاع دهید. موارد امدادی را قبل از غواصی مرور کنید. قبل از ورود به آب، علامت‌ها را با همراه خود تمرین کنید. سعی کنید از تجهیزات شخصی استفاده کنید. از برنامه غواصی پیچیده و طولانی خودداری کنید.
به یاد داشته باشید که یک برنامه اقدام اضطراری (EAP) همراه خود داشته باشید. EAP باید شامل مواردی از جمله:  واکنش فوری، اطلاعات تماس اضطراری، نزدیکترین مرکز درمانی و بهترین وسیله برای رسیدن به آنجا و همچنین تجهیزات ضروری اولیه باشد.

 

4. عدم کنترل شناوری در غواصی، از دیگر اشتباهات غواصان است. صدمات جانوران و باروترومای صعود همه و همه در اثر عدم کنترل شناوری رخ می‌دهد. شما ممکن است به عمق بیشتر از برنامه بروید و خطر DCS را افزایش دهید. با صعود سریع می‌توانید آسیب‌های گوش را افزایش دهید. ممکن است کنترل در شناوری نداشته باشید و خیلی سریع به عمق آب بروید و به سینوس‌های خود آسیب بزنید. اجرای تمام این روش‌ها، بدون کنترل شناوری، دشوار است. کنترل شناوری، با انتخاب وزنه مناسب شروع می‌شود. باید تکنیک تنفس را بدانی و بسیار تمرین کنید.

 

5. غواصی فراتر از آموزش می‌تواند خطرناک باشد. هرگز یادگیری را متوقف نکنید. مدرک شما، فقط شما را برای شرایط غواصی مشابه و محیطی که در آن آموزش دیده‌اید واجد شرایط می کند. باید مرتب‌ترین کنید و تجربیات خود را افزایش دهید. اگر از غواصی حس خوبی ندارید غواصی نکنید. برای انجام غواصی‌های جدید آموزش ببینید. دوره آموزشی مناسب را بگذرانید که به کاوش ایمن‌تر کمک کند. در دوره کمک‌های اولیه شرکت کنید.

 

6.اتمام هوا، رایج‌ترین اشتباه غواصی است که در اثر سهل انگاری به وجود می‌آید. همیشه هوای خود را چک کنید. مصرف هوای خود را محاسبه کنید. (RMV). از سلامت گیج مطمئن باشید و مرتب چک کنید. حواستون به جریان آب، اضطراب و مصرف هوای‌تان باشد. 


 7.عدم مسولیت پذیری شخصی در غواصان آخرین اشتباه رایج غواصی است. هر غواص در گروهی که در آن غواصی می‌کند مسئولیت مساوی بر عهده دارد. باید بدانید که غواصی یک کار گروهی و تیمی است پس باید مسئولیت تمام حوادث و خطرات را بپذیرید. محدودیت‌های خود را بشناسید و برای بررسی و ارزیابی عادات غواصی خود وقت بگذارید. از تجربیات خودتان استفاده کنید. ایمنی در غواصی را، از خودتان شروع کنید. عضو مدارس غواصی‌های حرفه‌ای شوید. خود را بیمه حوادث غواصی کنید.

 

بیشتر بخوانید: لنز تماسی

متین سعیدی

کارشناس ثبت‌نام جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1403/02/01   متین سعیدی

بحث و تبادل نظر
فرید
1403/02/04 17:48
تو غواصی هر اشتباهی خطرناکه
پاسخ...
متین سعیدی
1403/02/06 13:23
درود، دقیقا همینطوره.
رضا عابدی
1403/02/03 23:24
اشتباه دیگه ای هم هست در غواصی ؟
پاسخ...
متین سعیدی
1403/02/06 09:08
درود، اشتباه زیاد هست ولی عمده اشتباهات ذکر شد.
متین سعیدی
1403/02/06 09:08
درود، اشتباه زیاد هست ولی عمده اشتباهات ذکر شد.
محسن
1403/02/03 19:34
اشتباهات غواصی باید تاوان بدی داشته باشه
پاسخ...
متین سعیدی
1403/02/06 09:03
درود، کاملا درسته و باید خیلی باهوش باشیم هنگام غواصی.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن