آموزش غواصی

همه چیز درباره ویروس کرونا و تجهیزات غواصی

همه چیز درباره ویروس کرونا و تجهیزات غواصی

شما هم امتیاز بدهید!
1399/03/03   دکتر کامبیز جاموسی

ویروس کرونا هفتمین ویروس شناخته شده از این خانواده است. WHO نام بیماری آن را sars_cov_2 بر اساس حروف اول بیماری Severe Acute Respiratory Syndrome نامیده و خود ویروس را COVID-19= Crona Virus Disease 2019 نام‌گذاری کرده‌اند.

راه ورود این ویروس به داخل بدن انسان از طریق بینی، دهان و چشم‌ها است. دوره‌ی کمون بیماری بین 2 تا 14 روز است که در طی آن، بیمار فاقد علامت بالینی قابل توجهی است. اما قادر به انتقال ویروس به دیگران می‌باشد.

عوارض شایع: سرفه خشک، تنگی تنفس، تب. از دیگر عوارض این بیماری سوزش ریه‌‌ها، سردرد، لرز، درد ماهیچه‌ای، خستگی، بی‌حالی و بی‌اشتهایی می‌باشد. عوارض ناشایع آن در کلیه (نارسایی کلیوی)، قلب (نارسایی قلبی، آریتمی‌ها و سکته قلبی)، مغز (سکته مغزی - TIA)، اعصاب محیطی (از بین رفتن حس بویایی و چشایی) و پوستی (قرمزی و ضایعاتی شبیه به یخ‌زدگی اندام‌ها)

هایپوکسی ناشی از کویید19 از نوع هایپوکسیما می‌باشد که در سطح آلوئولی رخ می‌دهد.

عوامل هایپوکسی عبارتند از

  • عدم تطابق جریان خون و تهویه آلوئولی (Q/V MISSMATCH)
  • شانت راست به چپ
  • اختلال جریان خون ریه‌ها (Pulmonary Hypoperfiosion)
  • اختلال تهویه ریه (Hypoventilation)

80% افراد مبتلا بدون عوارض بعدی بهبود می‌یابند و 20% افراد به بستری در بیمارستان نیاز پیدا می‌کنند. مرگ و میر این بیماری حدود 3% است و علت مرگ عمدتا ARDS یا سندروم زجر تنفسی است. علت‌های دیگر شامل عوارض قلبی و عروقی، مغزی، کلیوی و ایجاد آمبولی می‌باشد.

 

مدت زمان ماندگاری کویید-19 روی سطوح

اطلاعات کافی در این مورد کافی نیست اما بطور کلی می‌توان گفت ویروس 4 ساعت روی سطوح مسی، 3 ساعت در قطرات تنفسی، 24 ساعت روی کاغذ و مقوا، 2 الی 3 روز بر روی پلاستیک و استیل ماندگاری دارد. در مورد الیاف پارچه‌ای نیز اطلاعات متناقض است. اما بطور کلی می‌توان گفت هرچه پارچه زمخت‌تر و دارای خلل و فرج بیشتری باشد ماندگاری کمتری دارد. اما در مورد الیاف طبیعی ماندگاری کمتری نسبت به الیاف مصنوعی دارد. درباره ماندگاری کویید-19 بر روی تجهیزات غواصی و میزان نفوذ آن تا کنون نتایج دقیقی به دست نیامده است. وجود رطوبت و هوای معتدل تا سرد ناشی از (کولرهای گازی) ماندگاری ویروس را بیشتر می‌کند که نکته بسیار مهمی در اماکن و کلوپ‌های غواصی است.

 

ضدعفونی کردن و رعایت اصول بهداشت فردی و جمعی در کلوپ‌های غواصی به 2 دلیل بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

1) مدت بقای کویید-19 بر روی تجهیزات و سطوح نامشخص است.

2) گردش زیاد وسایل اجاره‌ای بین افراد مختلف.

 

چه چیزهایی را باید ضد عفونی کرد:

  1. تمام تجهیزات و وسایلی که با چشم، دهان و بینی سروکار دارند (ماسک، اسنورکل، رگلاتور، قسمت دهانی بی سی دی)
  2. تجهیزات مبادله شده بین غواصان
  3. وسایلی که زیاد لمس می‌شوند (سیلندرها و تجهیزات اتاق کمپرسور)

 

انواع ضد عفونی کننده‌ها

  1. گرما
  2. آب و صابون
  3. هیپوکلرید سدیم (وایتکس)
  4. اشعه U.V
  5. الکل
  6. ترکیبات چهارتایی آمونیوم یا کوات‌ها

 

بررسی انواع ضدعفونی کننده‌ مناسب برای تجهیزات غواصی

1) آب گرم

به‌طور تئوری می‌توان از آب گرم استفاده کرد، اما در عمل این کار امکان‌پذیر نیست، به دلیل این که دمای بالای آب و مدت زمان غوطه‌وری زیاد تجهیزات در آب باعث بروز خرابی در آن‌ها خواهد شد.

2)  آب و صابون

صابون به تنهایی اثر کشندگی و یا غیرفعال کردن کویید-‌19‌ را ندارد، مولکول صابون دارای یک سر چربی‌دوست و یک سر آب‌دوست است. میکروب‌ها و ویروس‌ها در چربی روی سطوح و پوست وجود دارند. از یک طرف سر چربی‌دوست صابون با چربی‌ها و از طرف دیگر سر آب‌دوست آن با مولکول‌های آب پیوند برقرار می‌کنند. نتیجه این کار کوچک شدن چربی‌ها و شسته شدن آن‌ها می‌شوند. نکته مهم در عمل پاک کنندگی صابون، وجود آب جاری و حرکات مکانیکی است. بنابراین غوطه‌وری تجهیزات غواصی در محلول حاوی صابون فاقد اثر عفونت زایی می‌باشد.

3) هیپوکلرید سدیم یا سفید کننده‌ها

هیپوکلرید سدیم با اثر بر روی ژنوم ویروس آن‌را از بین می‌برد. این محلول در غلظت‌های مختلف به منظور ضدعفونی کردن آزمایش شده است و طبق توصیه‌های WHO غلظت مناسب ضدعفونی کننده 1 به 100 از محلول 5 درصد است که بایستی اجسام به مدت نیم ساعت در تماس با آن باشند اما می‌توان با غوطه‌وری کامل تجهیزات به مدت 5 دقیقه در این محلول، تقریبا 100 درصد ویروس را از بین برد. برای تهیه محلولی با این غلظت 1 واحد از محلول 5 درصد وایتکس را در 49 واحد آب حل کنید. در هنگام مخلوط کردن هیپوکلرید سدیم (وایتکس) با آب رعایت نکات زیر ضروری است:

  • از وسایل محافظت شخصی مانند دستکش، ماسک، محافظ چشم و... استفاده شود.
  • حتما از آب سرد استفاده شود.
  • در فضای باز یا محیطی با تهویه بسیار قوی و خوب استفاده شود.
  • بعد از غوطه‌وری باید کلیه تجهیزات بطور کامل با آب شسته و خشک شود.

4) الکل

الکل باعث از بین رفتن پوشش پروتئینی و ژنوم کویید-19 می‌گردد. بهترین غلظت ضد عفونی کننده آن اتانول 70 درصد است. زمان کشندگی الکل از 30 ثانیه تا یک دقیقه متفاوت است. برای تهیه الکل 70 درجه از 96 درجه‌های موجود در بازار، آن را به نسبت 1 به 3 با آب رقیق کنید.

مزایای الکل:

  • ارزان
  • سریع
  • در دسترس

معایب الکل:

  • باعث تخریب قسمت‌های نرم تجهیزات مثل (o-ring) می‌شود.
  • قابل اشتغال
  • قابل انفجار
  • استفاده از آن در فضاهای بسته و گرم خصوصا نزدیک سیلندرهای غنی شده هوا بسیار خطرناک است.

5) ترکیبات چهارتایی آمونیوم یا کوات‌ها (Quats)

طیف وسیعی از میکروب‌ها و ویروس‌ها را با صدمه زدن به پوشش آن‌ها از بین می‌برند و به تجهیزات غواصی صدمه نمی‌زنند که این دو از مزیت‌های کوات‌ها است. اما به محیط زیست و دریا آسیب می‌زند و گران هستند که این دو عیب بزرگ آن‌ها است.

6) اشعه U.V

در صنعت برای ضدعفونی کردن وسایل و تجهیزات پزشکی و صنعتی به‌کار می‌رود. کاربرد چندانی در ضدعفونی کردن تجهیزات غواصی ندارد.

 

در انتها باید از محصولاتی برای ضدعفونی کردن تجهیزات غواصی استفاده کرد که در عین موثر بودن، صدمات کمتری به محیط زیست، دریا و تجهیزات غواصی بزند.

در آمریکا سازمان EPA (آژانس حفاظت محیط زیست) وجود دارد که محصولات ضدعفونی کننده کویید19 را نام برده و آن‌ها را در لیست "N" قرار داده است.

 

بیشتر بخوانید: فشار چشم در غواصی (Mask Squeeze) چیست؟

 

دکتر کامبیز جاموسی

عضو انجمن هایپرباریک اروپا و پزشک تیم غواصی جزیره سفید آرامش

drjamousi@

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1399/03/03   دکتر کامبیز جاموسی

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن