در غواصان

سندروم تنفس آب شور

سندروم تنفس آب شور

8 رای شما هم امتیاز بدهید!
1402/12/10   دکتر کامبیز جاموسی

شما تازه از یک غواصی به خانه رسیده‌اید ولی حس می‌کنید همه جای بدن شما کوفته است و آنقدر خسته هستید که نمی‌توانید حتی سرتان را روی بدنتان نگه دارید، بهتر است اینگونه بگویم داغون داغون هستید. کمی تب خفیف، تهوع، سردرد یا لرز دارید و ممکن است اندکی تنفس شما کوتاه شود و یا همراه با سرفه خلط‌دار باشد. ممکن است فکر کنید که شاید DCS گرفته‌اید؟ اما...

خوب، احتمالا ورم ریه‌ها و یا عفونت آ‌ن‌ها در نتیجه خزه و آلودگی رگلاتور نیست بلکه مقصر اصلی آب شور است که وارد ریه‌های شما شده است.

این عارضه برای اولین بار توسط دکتر کارل ادموند توضیح داده‌شد. این بیماری شبیه به آنفولانزا است که باعث مشکلات تنفسی کوتاه مدت در غواصان می‌شود. با عنوان سندرم (نشانگان) تنفس آب شور نامگذاری شده‌است. این بیماری هنگامی رخ می‌دهد که ذرات میکروسکوپی آب دریا تنفس شده وارد آلوئول‌ها گردند سپس با ایجاد تحریک و راه‌اندازی فرآیند التهاب باعث بروز علایم می‌گردند.

 

درمان سندروم آب شور

مشابه درمان مصدومان نزدیک به غرق شدگی (NEAR DROWNING) است. تجویز اکسیژن صد در صد خالص برای مدت طولانی می‌تواند بسیاری از علایم را بهبود ببخشد. افرادی که دچار سرفه‌های شدید و تنگی نفس شده‌اند، درمان‌های بیشتری لازم دارند. زیرا به دلیل بالا بودن فشار اسمزی و وجود آن در آلوئول‌ها باعث جذب مایع به داخل آلوئول‌ها و بهم خوردن تعادل تهویه هوا و جریان خون (VANTILATION / PERFUSION MISSMACHVENTILATION) می‌شود.

فرد دچار کاهش اکسیژن خون، کاهش مایع داخل عروقی (HYPOVOLEMIA) افزایش غلظت خون و اشکالات الکترولیت‌های خون می‌شود. اگرچه این علایم بیشتر در افراد نزدیک به غرق شدگی رخ می‌دهد. اما تنفس مقدار زیادی از ذرات کوچک آب دریا نیز ممکن است تابلویی شبیه به این داشته باشد.

افرادی که دچار مشکلات تنفسی شدید شده‌اند و هوشیار هستند، باید به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شده و تحت حمایت‌های تنفسی قرار بگیرند. میزان اکسیژن و دفع کلیوی آن‌ها تحت نظر گرفته شود. ممکن است در ادامه درمان، داروهای تنفسی گشاد کننده‌ی ریه استفاده گردد.

 

پیشگیری از سندروم آب شور

ممکن است مقصر اصلی رگلاتور شما باشد.

آزمایشگاه اسکوبا (RODALES) روی 185 نوع رگلاتور از برندهای متفاوت آزمایش کرده است و در آن‌ها مقدارهای متفاوتی از خشک ماندن رگلاتورها را پیدا کرد. آن‌ها دریافتند که بطور کلی همه رگلاتورها به درجاتی (اشکالاتی) در وضعیت خشک ماندن وقتی که غواص در موقعیت‌های غیر معمول است (مانند سرو ته به پشت شنا کردن و...) دارند و یا هنگامی‌که شما رگلاتور را از دهان خود عوض می‌کنید دچار این مشکل می‌شوند. البته برندهای معتبر کمتر این نقص را دارند. پس قدم اول پیشگیری، انجام سرویس‌های دوره‌ای رگلاتور است. بعضی از رگلاتورها هنگام تنفس مقداری آب را از ورای دریچه یکطرفه تنفسی به داخل می‌کشند. انجام نگهداری درست و سرویس‌های رگلاتور از این امر جلوگیری می‌کند.

 

Rodals این تست ساده را پیشنهاد می‌کند:

در حالی که DUST GAP مرحله اول رگلاتور محکم بسته شده است و فشاری درون شلنگ آن نیست، دمنده خود را درون دهان بگذارید و ابتدا یک باز دم قوی درون آن انجام دهید و بلافاصله بعد از آن یک دم پر قدرت بکشید. در صورت سالم بودن، رگلاتور قادر نخواهد بود دم را انجام دهد و در غیر این صورت رگلاتور خود را به سرویس کار بسپارید.

 

بهترین راهی که بتوانید تنفس خشک و بدون ذرات داشته باشید:

  1.  آب را از دمنده خود دور نگه دارید و پس از به سطح رسیدن به جای Inflator دهانی از فشار هوا برای پر کردن آن استفاده کنید.
  2. هنگام وارد شدن و خارج شدن از آب همچنان دمنده در دهانتان باشد.
  3. هنگامی که آب متلاطم است و شما در سطح آب هستید رگلاتور را در دهانتان نگه دارید.
  4. همیشه در رگلاتور اول بازدم انجام دهید بعد دم داشته باشید.
  5. اگر تخلیه آب دهان شما از طریق دکمه تخلیه پشت رگلاتور انجام می‌شود، اولین دم را با احتیاط کامل انجام دهید و پیشنهاد می‌شود در این حالت Demand Valve خود را در دهان بگذارید و سر را به یک طرف خم کنید تا اگزوزهای Demand Valve در پایین ‌ترین سطح قرار بگیرد سپس در حالی که دکمه تخلیه هوای رگلاتور را می‌فشارید بازدم انجام دهید و بعد یک دم با احتیاط داشته باشید.
  6. همیشه دهان خود را بسته نگه دارید.
  7. در سطح آب کمتر صحبت کنید.
  8. لب‌های خود را به خوبی دور رگلاتور نگه دارید تا کاملا بسته بماند.

 

بطور خلاصه اینکه نشانگان آسپیراسیون آب شور عارضه‌ای نادر اما قابل توجه است. اکثر موارد بدون درمان بهبود می‌یابند. گاهی ممکن است علایم شدیدتر باشند. با دانستن نکات فوق می‌توانید از بروز عوارض بعد از غواصی پیشگیری کنید.

به یاد داشته باشید غواصی را استاندارد و ایمن تجربه کنید تا بتوانید در سنین بالاتر هم غواصی کنید و از شگفتی‌های زیر آب بهره‌مند شوید. چراکه عدم شناخت و عدم اطلاعات استاندارد غواصی باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیری می‌شود. مربیان غواصی مجموعه جزیره‌ سفید آرامش از کادری جوان، توانمند و متخصص تشکیل شده و با استاندارد‌های روز در غواصی پیشرو و همگام هستند. تیم ما شبانه روز قادر به پاسخگویی سؤالات شما و مشاوره در امور پروژه‌های غواصی است. 

دکتر کامبیز جاموسی

عضو انجمن هایپرباریک اروپا و پزشک تیم غواصی جزیره سفید آرامش

drjamousi@

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1402/12/10   دکتر کامبیز جاموسی

بحث و تبادل نظر
زهره
1402/12/17 11:30
این آقا خابه رو آب
پاسخ...
متین سعیدی
1402/12/17 11:53
درود، نه بیداره خودشو زده به خواب:-)
علی
1402/12/17 10:28
شرایت سنی وجود دارد برای غواصی مثال از 50 به بالا
پاسخ...
متین سعیدی
1402/12/17 11:10
درود بر شما علی جان، خیر ما هنرجو 65 ساله هم داشتیم، با برگه چکاپ پزشکی در هر سنی امکان غواصی وجود داره.
حسن پور شعبانی
1402/12/15 13:45
به نظر من خیلی جالب نبود این وبلاگ
پاسخ...
متین سعیدی
1402/12/15 14:03
درود رامین عزیز ما سعی میکنیم راجعب تمام مباحث غواصی مطلب بزاریم امیدوارم باقی مورد پسندتون باشه
مالکی
1402/12/15 11:36
سلام یک تست rodals دادین جالببود آیا تست‌های دیگری هم در این رابطه هست؟
پاسخ...
متین سعیدی
1402/12/15 11:53
با سلام بله هست و ما در مطالب بعدی باز اطلاع رسانی خواهیم کرد
رضا عابدی
1402/12/15 10:03
درود سندرم آب شور و شیرین فرقی هم دارد؟
پاسخ...
ناشناس
1402/12/15 10:34
با سلام رضا جان قواصی چون تو دریا و اقیانوس و بیشتر در اب شور انجام میشه ما این مطلب رو گذاشتیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن