قسمت دوم

سفره‌ماهی‌ برق دار

سفره‌ماهی‌ برق دار

شما هم امتیاز بدهید!
1399/11/28   وحید موقوفه‌ای

در این مطلب از بلاگ مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش به بررسی سفره ماهی برقدار می‌پردازیم.

سفره ماهی برقدار

آن‌ها خار سمی ندارند و ارگان‌های الکتریکی که الکتروسیت نامیده می‌شوند، به‌صورت عصب یا عضله الکتریکی در بدن این جانوران وجود دارد که تعداد زیادی از این الکتروسیت‌ها در بدن، در کنار هم چسبیده شده است. هر سلول الکتریکی شبیه به یک پیل الکتروشمیایی عمل کرده و توانایی تولید 0.15 ولت برق را دارد که در مجموع همه این الکتروسیت‌ها با هم می‌توانند انرژی الکتریسیته زیادی را تولید کنند.

این سلول‌ها حدود 1/6 وزن این جانوران را تشکیل می‌دهد که در دو طرف سینه و باله‌ها و سر جانور قرار دارد، به محض تماس با پوست این جانور انرژی الکتریکی آزاد شده و سبب شوک، بیحسی، فلجی و نهایتا مرگ می‌گردد.

در یونان باستان از نیروی سفره ماهی برقدار برای درمان نقرس و سردرد استفاده می‌شد.

هرچه اندازه سفره ماهی برقدار بیشتر باشد نیروی برق بیشتری تولید می‌کند. در حالت عادی هیچ برقی ندارد اما به محض اینکه احساس خطر کند خود را شارژ کرده و آماده آزاد کردن برق می‌شود. جریان الکتریکی در قسمت پشتی مثبت و در طرف سینه‌ای بار منفی دارد.

این جانور به شدت به فلش دوربین حساس بوده و به سرعت واکنش نشان می‌دهد که نیروی آزاد شده سپرماهی برقدار، می‌تواند دوربین دیجیتال را از کار اندازد.

سفره‌ ماهی برقدار در مناطق کم عمق و ماسه‌ای و صخره‌های مرجانی دریا زندگی می‌کنند و از بی‌مهرگان، سرپایان و ماهی‌های کوچک تغذیه می‌کنند و کفزی هستند. غالبا در طول روز در حال استراحت هستند و شب‌ها فعال می‌شوند. این موجود زیبا در زیر آب آزادانه شنا کرده و از غواصان ترسی ندارد و تا زمانیکه برایش ایجاد مزاحمت نشود، هیچ خطری ندارد.

پیشگیری

  1. از نزدیک شدن و دست زدن به این جانور جدا خودداری کنید.
  2. عکاسی و فیلم برداری را حتما با فاصله انجام دهید.
  3. به مرده این جانور هم دست نزنید.
  4. از شنا گردن در منطقی که این جانور زیاد دیده می‌شود جدا خودداری کنید.

کمک‌های اولیه

  1. هرچه سریعتر مصدوم را از آب خارج کنید.
  2. با اورژانس تماس بگیرید.
  3. خونسرد باشید.
  4. سریعا مصدوم را خشک کنید.
  5. بدن مصدوم را گرم کنید.
  6. مصدوم را اصلا حرکت ندهید.
  7. پای مصدوم را بالاتر از سطح قلب قرار دهید.
  8. مصدوم را به پشت بخوابانید و ارزیابی کنید.
  9. اگر مصدوم هوشیار بود، از دادن هرگونه مایعات به او جدا خودداری کنید.
  10. در صورت نیاز CPR را شروع کنید.

به یاد داشته باشید غواصی را استاندارد و ایمن تجربه کنید تا بتوانید در سنین بالاتر هم غواصی کنید و از شگفتی‌های زیر آب بهره‌مند شوید. چراکه عدم شناخت و عدم اطلاعات استاندارد غواصی باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیری می‌شود. اگر علاقه‌مند به دوره‌های کمک‌های اولیه و امداد و نجات هستید می‌توانید در کلاس‌های بین‌المللی DAN که جزیره سفید آرامش برگزار می‌کند شرکت کنید. مربیان غواصی مجموعه جزیره‌ سفید آرامش از کادری جوان، توانمند و متخصص تشکیل شده و با استاندارد‌های روز در غواصی پیشرو و همگام هستند. تیم ما شبانه روز قادر به پاسخگویی سؤالات شما و مشاوره در امور پروژه‌های غواصی است.

بیشتر بخوانیم: ترس از آب

وحید موقوفه‌ای

کارشناس تولید محتوای مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1399/11/28   وحید موقوفه‌ای

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن