قسمت اول

توتیای دریایی

توتیای دریایی

شما هم امتیاز بدهید!
1399/12/10   وحید موقوفه‌ای

در این مطلب از بلاگ مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش به مهم‌ترین گونه‌های توتیا می پردازیم.

توتیا(Sea Urchin)

توتیای دریایی از رده خارداران دریایی می‌باشد. خارهای متحرک که از اسکلت داخلی جانور خارج شده است، برای حرکت، محافظت و گیر انداختن غذا استفاده می‌شود. اکثر گونه‌های این جانور در قسمت کم عمق دریا و بر روی ماسه‌های کف دریا زندگی می‌کنند. بیش از 700 گونه از این جانور وجود دارد که همه آن‌ها دارای خار و شکلی کروی هستند و در نواحی کم عمق تا بسیار عمیق دریا زندگی می‌کنند. در روز مانند یک گیاه بی‌حرکت هستند و در شب برای پیدا کردن غذا، شروع به حرکت می‌کنند. غذای اصلی آن‌ها جلبک‌ها و خزه‌های دریایی است ولی از موجودات ریز دریا و بی‌مهرگان و موجودات کف‌زی هم تغذیه می‌کنند.

مخرج توتیا در قسمت فوقانی و بالایی جانور قرار دارد. نحوه تولید مثل توتیاها به‌صورت تخم‌ریزی در آب می‌باشد، ابتدا توتیای نر اسپرم‌های خود را خارج کرده و سپس توتیای ماده تخم‌های خود را خارج می‌کند و بعد اسپرم و تخم در آب به هم می‌چسبند و یک توتیای جدید به‌وجود می‌آورند. از مهم‌ترین گونه‌های توتیا می‌توان توتیای سیاه یا تیغ بلند، توتیای تاجی، توتیای آتشین، توتیای دریایی مت، توتیای دلار ماسه‌ای یا سکه‌ای و توتیای دریایی گلی را نام برد.

توتیای سیاه یا تیغ بلند

از مشهورترین گونه‌ها بوده و در دریای جنوب به وفور یافت می‌شود. دارای خارهای بلند و نوک تیز می‌باشد و طول خارهای آن‌ها تا 33 سانتیمتر هم می‌رسد.

توتیای دریایی

توتیای تاجی

این توتیا بیشتر در مناطق گرم و در میان صخره‌ها دیده می‌شود و از اسفنج‌ها و مرجان‌ها تغذیه می‌کند. دارای یک سری خارهای کوتاه مشکی و یک سری خارهای بلند سفید و قهوه‌ای هستند.

توتیای تاجی

توتیای آتشین

این توتیا بیشتر در مناطق گرم و در میان صخره‌ها، ماسه‌ها و قلوه سنگ‌ها دیده می‌شود.این گونه بزرگ می‌باشد و دارای خارهای کوتاه سمی است.

توتیای آتشین

توتیای دریایی مت

این توتیا بیشتر در مناطق گرم و در میان صخره‌های مرجانی و درز و شکاف‌ها دیده می‌شود و در آب‌های کم عمق بسیار زیاد است. خارهای نوک تیز و در پایه بسیار ضخیمی دارد.

توتیای مت

توتیای سکه‌ای

یکی از گونه‌های بسیار زیبا هستند. این توتیا بیشتر در مناطق گرم و در میان صخره‌ها، ماسه‌ها و از کم عمق تا 75 متری دریا هم دیده می‌شود. فاقد خارهای سمی هستند.

توتیای سکه‌ای

توتیای گلی

این توتیا با ظاهری شبیه به بوته گل هستند و از نظر نداشتن خار شبیه به بقیه توتیاها نیستند. بیشتر در مناطق گرم و در میان صخره‌ها، ماسه‌ها و قلوه سنگ‌ها دیده می‌شود و از موجودات کف‌زی تغذیه می‌کند. این گونه توتیا خطرناک‌ترین گونه توتیا است.

توتیای گلی

بیشتر بخوانیم: ماسک و اسنورکل غواصی چیست؟

ادامه دارد...

وحید موقوفه‌ای

کارشناس تولید محتوای مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1399/12/10   وحید موقوفه‌ای

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن