Jellyfish

عروس دریایی

عروس دریایی

شما هم امتیاز بدهید!
1399/12/22   غنچه گل‌بافیان

عروس دریایی(JELLY FISH)

آن‌ها از خانواده بی‌مهرگان و از رده کیسه تنان می‌باشند. تاکنون حدود 200 گونه از این موجودات شناخته شده است که شکل ظاهری آن‌ها با هم متفاوت هستند. اغلب آن‌ها حالت مدور و چتر مانندی با بدنی ژله‌ای دارند. طول بدن‌ آن‌ها از چند سانتیمتر تا یک متر هم می‌باشد و بین 94 تا 98 درصد از بدن آن‌ها را آب تشکیل داده است. عروس دریایی‌ها فاقد سیستم عصبی و مغز هستند ولی سلول‌های محرک عصبی‌ای آن‌ها به بو و نور حساس می‌باشد. تولید مثل آن‌ها هم جنسی و هم غیر جنسی است. آن‌ها از ماهی‌های کوچم و زئوپلانگتون‌ها تغذیه می‌کنند. حرکت عروس دریایی‌ها با بازو بسته کردن قسمت چتری انجام می‌شود و بیشتر با جریان و امواج آب جابجا می‌شوند. عروس دریایی‌ها فاقد سیستم عصبی مرکزی، دستگاه گوارش، دستگاه تنفس، سیستم گردش خون و استخوان می‌باشند. در قسمت چتری عروس دریایی مواد غذایی مفید وجود دارد که در برخی از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عروس دریایی بسیار خطرناک است

عروس دریایی‌ها از نظر شکل ظاهری به 5 دسته تقسیم می‌شوند. دو دسته از آن‌ها هیچ گونه بازو و دنباله‌ای ندارند و توانایی نیش زدن هم ندارند. ولی سه دسته دیگر دارای بازو بوده و بر روی بازوهایشان سلول‌های سمی نیشدار یا نماتوسیست‌ها قرار دارند که برای انسان خطرناک بوده و طول آن‌ها گاها به 30 متر هم می‌رسد.

این بازوها به پوست بدن چسبیده و سبب می‌شود تا نماتوسیست‌ها فعال شده و سم خود را به داخل بدن انسان تزریق کنند که همراه با سوزش، درد بسیار شدید، ورم و التهاب پوست، قرمز شدن پوست، اسهال، تب، حالت تهوع و شوک می‌شود. در میان عروس دریایی‌ها بیش از 100 گونه برای انسان خطرناک است. که در میان همه آن‌ها BOX_JELLY FISH از همه خطرناک‌تر است.

تصویری از عروس دریایی

عروس دریایی جعبه‌ای (Box Jellyfish)

این موجود بسیار خطرناک و سمی تنها در استرالیا است و بیشتر از کوسه، کروکودیل‌ها و سنگ‌ماهی‌ها سبب مرگ انسان‌ها می‌شوند. غذای آن‌ها میگوها و سخت پوستان هستند و سم آن‌ها تمام موجودات دریایی و انسان‌ها را می‌تواند از بین ببرد و فقط لاکپشت‌ها هستند که به سم عروس دریایی جعبه‌ای مصون می‌باشند و آن‌ها را می‌خورند. عروس دریایی جعبه‌ای می‌تواند خود را با سرعت 4 گره دریایی پرتاب کند. بیشتر در زمان مد و در نزدیکی رودخانه به دریا دیده می‌شوند و در مناطق گرمسیری وجود دارند. سم آن سم دستگاه قلبی یا کاردیوتوکسین و سم دستگاه عصبی یا نروتوکسین است که در عرض 5 دقیقیه سبب مرگ می‌شود که در استرالیا پادزهر آن وجود دارد. به محض تماس بدن با بازوهای عروس دریایی جعبه‌ای درد شدید، سوزش، خارش، تنگی تنفس، تاول و تورم شدید ایجاد می‌شود.

زنبور دریایی کشنده (Deadly Sea Wasp)

نوعی عروس دریایی جعبه‌ای هست که به رنگ آبی کم‌رنگ بوده و دارای چتر شفاف رنگی هستند که حدودا 20 سانتیمتر طول دارد. چتر آن‌ها به‌صورت چهارگوش است که در هر گوشه حدودا 15 بازو دارد که طول بازوها به 3 متر هم می‌رسد و در هر بازو 500 نوماتوسیست سمی وجود دارد.

پیشگیری و کمک‌های اولیه

  1.  در آب‌هایی که عروس دریایی دارد شنا و غواصی نکنید.
  2. از دست زدن و نزدیک شدن به هرگونه عروس دریایی جدا خودداری کنید.
  3. هنگام غواصی مراقب تارهای عروس دریایی باشید.
  4. در هنگام بروز حادثه، خونسرد باشید.
  5. مصدوم را به هیچ عنوان حرکت ندهید.
  6. از خارش و مالیدن زخم جدا خودداری کنید.
  7. زخم‌ها را با سرکه سفید و آمونیاک بشویید.
  8. بازوهای عروس دریایی را با پنس جدا کنید.
  9. از خوردن هرگونه مواد غذایی هیستامین دار جدا خودداری کنید.
  10.  ازداروهای آنتی‌هیستامین استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: اصطلاحات رایج غواصی

به یاد داشته باشید غواصی را استاندارد و ایمن تجربه کنید تا بتوانید در سنین بالاتر هم غواصی کنید و از شگفتی‌های زیر آب بهره‌مند شوید. چراکه عدم شناخت و عدم اطلاعات استاندارد غواصی باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیری می‌شود. اگر علاوه بر آموزش غواصی با مدرک بین المللی علاقه‌مند به دوره‌های کمک‌های اولیه و امداد و نجات هستید می‌توانید در کلاس‌های بین‌المللی DAN که جزیره سفید آرامش برگزار می‌کند شرکت کنید. مربیان غواصی مجموعه جزیره‌ سفید آرامش از کادری جوان، توانمند و متخصص تشکیل شده و با استاندارد‌های روز در غواصی پیشرو و همگام هستند. تیم ما شبانه روز قادر به پاسخگویی سؤالات شما و مشاوره در امور پروژه‌های غواصی است.

غنچه گل‌بافیان

مدیر عامل و موسس مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1399/12/22   غنچه گل‌بافیان

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن