مسمومیت

مسمومیت

شما هم امتیاز بدهید!
1400/03/30   وحید موقوفه‌ای

سم چیست؟

به ماده‌ای گفته می‌شود‌ که پس از ورود مقادیر نسبتا کمی از آن به بدن باعث بیماری و یا مرگ شود. مواد غیر سمی نیز در صورت زیاد مصرف کردن سمی می‌شود. به آسیب دستگاه‌های مختلف بدن توسط سم، مسمومیت گفته می‌شود.

 

راه‌های ورود سم

  1. دستگاه گوارش
  2. دستگاه تنفس
  3. پوست
  4. نیش حشرات

 

انوع مسمومیت

  1. مسمومیت گوارشی
  2. مسمومیت تنفسی
  3. مسمومیت تزریقی
  4. مسمومیت تماسی

 

مسمومیت گوارشی

در این مسمومیت سم از طریق دهان وارد بدن شده و حدودا ۸۰ درصد از مسمومیت‌ها، گوارشی است. این مسمومیت عموما با بوی بد غیر عادی دهان، درد شدید شکم، تنفس نامنظم و کاهش یافته، تعریق بیش از حد، تهوع، استفراغ، اسهال، درد در دهان تا معده، تشنج و علایم شوک همراه می‌باشد. معاینه بیمار از نظر سیانوز و استشمام دهان و سطح هوشیاری بسیار مهم است. 

 

کمک‌های اولیه 

  1. بازنگه داشتن راه هوایی
  2. تماس با یک مرکز درمانی که بخش ویژه مسمومیت دارد.
  3. اگر فرد مسموم بیهوش بود باید هر ۲ تا ۳ دقیقه یک بار نبض او را کنترل کنید.
  4. سم را رقیق کنید (به غیراز مسمومیت با مواد نفتی)
  5. وادار نمودن به استفراغ (حتما موارد ممنوعیت استفراغ را بدانید در غیر این صورت ممکن است به فرد آسیب جدی بزنید).

مسمومیت گوارشی میکروبی: تشخیص سریع این بیماری موجب حفظ حیات فرد می‌شود. این سم از باکتری کلستریدیوم بوتولینوم ترشح می‌شود، مانع از ارسال پیام عصبی به عضلات می‌شود. این سم هیچ طعم و مزه‌ای ندارد و بیشتر در مواد غذایی موجود است. این سم بیشتر در کنسروها وجود دارد. این مسمومیت با علایمی مثل خشکی دهان، گلو درد، خستگی شدید، فلج، اختلال در بلع و صحبت، مردمک‌های گشاد یا ثابت، اختلال شدید تنفسی و افتادگی پلک همراه می‌باشد. 

شما با اقداماتی چون استفراغ و دادن اکسیژن و رساندن فرد به مرکز درمانی می‌توانید به فرد مسموم کمک کنید.

 

مسمومیت تنفسی

سم در این مسمومیت از طریق مجاری تنفسی وارد بدن می‌شود. بیشتر این مسمومیت‌ها ناشی از گاز منوکسید و کلر و دی اکسید کربن است. گاهی هم با آمونیاک و گاز سولفید هیدروژن یا گازهای صنعتی همراه است. این مسمومیت‌ها عموما با سردرد و تهوع، سرفه، درد قفسه سینه، سیانوز و اختلال سطح هوشیاری همراه است.

مسمومیت با منواکسید کربن: فراوانترین گازی که باعث مسمومیت می‌شود، منوکسید کربن است که ناشی از احتراق ناقص سوخت‌های فسیلی می‌باشد. استنشاق مقادیر کمی از این گاز سبب مسمومیت شدید خواهد شد که همراه با خمیازه کشیدن، افزایش تعداد نبض، درد قفسه سینه و کاهش، دید و سیانوز، و در مسمومیت‌های خفیف با سردرد و تهوع و تنگی نفس همراه است.

 

مسمومیت تماسی

این نوع مسمومیت زمانی رخ می‌دهد که سم از طریق پوست وارد بدن می‌شود. علایم و نشانه‌های عمومی این مسمومیت همراه با شوک، خارش، تجمع آب در پوست و گیجی و التهاب پوست است. شما می‌توانید با شستن پوست، درآوردن لباس‌ها و جواهرآلات به بیمار کمک کنید.

 

مسمومیت تزریقی

این نوع مسمومیت زمانی اتفاق می‌افتد که ماده سمی از طریق پوست سالم وارد بدن می‌شود. بعد از مسمومیت گوارشی، مسمومیت تزریقی شایع‌ترین عامل مسمومیت‌ها است. چهار طریق عمده این مسمومیت شامل گزش حشرات، گزش حیوانات، گاز گرفتگی حیوانات و تزریق دارو می‌باشد. 

 

بیشتر بخوانید: استاندارد دوره آموزش غواصی 2 ستاره CMAS

وحید موقوفه‌ای

کارشناس تولید محتوای مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1400/03/30   وحید موقوفه‌ای

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن