چرا یک غواص باید تجهیزات شخصی داشته باشد؟

چرا یک غواص باید تجهیزات شخصی داشته باشد؟

شما هم امتیاز بدهید!
1400/08/15   غزال لجه

معمولا برای شروع غواصی یا رفتن به سفرهای غواصی نیازی به داشتن تجهیزات شخصی نیست. شما می‌توانید هر جا که هستید تجهیزات غواصی اجاره کنید. اما فرآیند اجاره تجهیزات غواصی می‌تواند خسته کننده و گاها طاقت فرسا باشد.شما باید بعد از گذراندن دوره‌های غواصی، برای خرید تجهیزات غواصی شخصی قدم بر دارید. اگر فقط سالی چند بار غواصی می‌کنید، نیازی نیست و خرید تجهیزات شخصی برای شما گران است. اما اگر چند بار یا هر چند ماه یکبار غواصی می‌کنید، متوجه مزایای داشتن تجهیزات شخصی خواهید شد و خرید تحهیزات غواصی برای شما الزامی است.

 

۱) صرفه جویی در هزینه

پرداخت هزینه برای اجاره تجهیزات، شاید در ابتدا زیاد به نظر نرسد، اما بعد از چندین غواصی این هزینه زیاد می‌شود. اگر عاشق‌ غواصی هستید، حتی اگر یک غواص معمولی باشید، با داشتن و نگهداری تجهیزات غواصی شخصی خود، در پول خود صرفه جویی خواهید کرد. زیرا با تعداد زیاد غواصی شما می‌توانید هزینه اجاره تجهیزات خود را پس انداز کنید. با داشتن تجهیزات شخصی، علاوه بر این که در هزینه خود صرفه جویی می‌کنید، می‌توانید هر زمان که خواستید مجددا آن را بفروشید.

 

۲) بهداشت

وقتی یک ست کامل تجهیزات را اجاره می‌کنیم، به این معنا نیست که تماما ضد عفونی شده‌اند. همه به نکات بهداشتی و ضد عفونی کردن تجهیزات توجه لازم را ندارند. غیر معمول نیست که هر غواص برای بخار زدایی به لنز ماسک خود تف کند، از طریق دهنی خود در آب استفراغ کند، یا در لباس غواصی خود ادرار کند. ماسکی که استفاده می‌کنید تا وت سوتی که می‌پوشید، هر کدام به نوعی آلوده می‌شوند. برخی کلوپ‌ها به بهداشت تجهیزات خود اهمیت داده و علاوه بر شستشوی آن‌ها با آب شیرین، به ضد عفونی و پاکسازی آن‌ها نیز می‌پردازند. داشتن تجهزیات شخصی، بهداشتی‌ترین حالت ممکن است.

 

۳) راحتی و تناسب بهتر

اندازه استانداردی برای تمامی ماسک‌ها، وت سوت‌ها، BCD و سایر تجهیزات غواصی، وجود ندارد. برخی از برندها، بین زن و مرد تمایز قائل نشده و این مسئله را پیچیده‌تر می‌کند. گاهی تا زمانی که داخل آب نروید، نمی‌توانید از اندازه و جایگیری تجهیزات خود اطمینان حاصل کنید. برای مثال ماسکی که در خشکی تنظیمش می‌کنید، آیا در آب هم به درستی و محکمی روی صورتتان می‌ماند؟
یا آیا فین‌هایی که در خشکی اندازه پای شماست، در آب باعث ایجاد تاول نمی‌شود؟
بزرگ بودن وت سوت نیز دیگر گرم نگهتان نمی‌دارد و همینطور کوچک بودن آن موجب سخت حرکت کردن شما می‌شود. حتی اگر سایز و برند مورد نظرتان را بدانید، برای اجاره تجهیزات ممکن است آن در اختیارتان نباشد. در نتیجه این‌ها چالش‌های اجاره کردن تجهیزات می‌باشد.

 

۴) ایمنی

آشنایی با تجهیزاتی که از آن استفاده می‌کنید موجب شده تا از استفاده درست و سلامت آن اطمینان حاصل کنید تا در شرایط اضطراری بدانید چه کنید. طبق آمار شبکه هشدار غواصان دنیا 15% از کل مرگ و میر غواصان را، مشکلات تجهیزات تشکیل می‌دهد. این لزوما به این معنی نیست که خود تجهیزات خراب است، بلکه غواص به دلیل آشنا نبودن با آن، از آن به درستی استفاده نمی‌کند. بنابراین داشتن تجهیزات شخصی، بهترین راه برای نحوه کار گیری و استفاده از تجهیزات است.

 

۵) تجهیزات متفاوت در کلوپ‌ها و فروشگاه‌ها

همه کلوپ‌ها تجهیزات یکسانی برای اجاره ندارند و هر کجا که برای غواصی و اجاره تجهیزات بروید، متفاوت است. برخی تجهیزات ضعیفی دارند و برخی به تجهیزات خود اهمیت می‌دهند. نمی‌توان همه تجهیزات را بررسی کرد و برخی را تا داخل آب نرویم نمی‌توان از سلامتی آن اطمینان حاصل کرد.


۶) صرفه جویی در زمان

وقتی که تجهیزات شخصی خود را داشته باشید، می‌خواهید تا حد امکان از آن استفاده کنید و بیشتر غواصی می‌کنید. همچنین اجاره تجهیزات فرایندی است که قبل از غواصی زمان می‌برد و بعد از غواصی باید تجهیزات را برگردانید.

و در نهایت تجهیزات غواصی شخصی می‌تواند بسیار برای یک غواص مفید و حائز اهمیت باشد.

 

بیشتر بخوانید: اولین دوره امداد و نجات در دریا

غزال لجه

مسئول سئو مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1400/08/15   غزال لجه

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن