دیگر تجهیزات غواصی

دیگر تجهیزات غواصی

شما هم امتیاز بدهید!
1400/08/11   غزال لجه

دیگر تجهیزات غواصی

کمربند وزنه

برای رسیدن به شناوری خنثی در زیر آب، از وزنه استفاده می‌کنیم. وزنه‌ها به دو صورت سربی و شنی وجود دارند. وزنه‌های سربی را در کمربند قرار داده و آن را با سگک می‌بندیم. اندازه وزنه‌ها طوری هست که در جیب‌های مخصوص وزنه در  BCD، قابل حمل می‌باشد. وزنه‌های متفاوتی با توجه به نوع غواصی و نوع آب (شور با شیرین) وجود دارد. وزنه‌ها به دو شکل رو کش دار و بدون روکش هستند. وزنه‌ها در زیر آب به طرق مختلفی قابل حمل است.

کمربند وزنه

چاقو

یکی از کارآمد ترین وسایل، بخصوص در مواقع بحرانی، در غواصی اسکوبا است. در مواقعی که جانوران گرفتار پلاستیک یا تور شده باشند، شما می‌توانید آن‌ها را رها کنید. با چاقو برای صدا کردن در زیر آب می‌توانید به تانک ضربه بزنید و موارد متعدد دیگر می‌توان از چاقو استفاده کرد. معمولا بخش داخلی ساق پا و یا روی بازو آن را قرار می‌دهند. بعد از استفاده باید با آب شیریت شسته و خشک شود، و یا با روغن کاری از زنگ زدگی چاقو جلوگیری شود.

چاقو غواصی

چراغ قوه

چراغ قوه‌ها می‌توانند تغییر رنگ‌ها را در اعماق دریا جبران کنند و در تاریکی مطلق شب، به ما کمک می‌کنند تا غواصی کنیم. انواع مختلفی چراغ قوه وجود دارد، از کوچکترین آن‌ها که در جیب BCD می‌توان قرار داد، تا بزرگترین آن‌ها. برخی نیز باطری‌های قابل شارژ دارند. که همیشه پیشنهاد ما این است که از چراغ قوه با باتری‌های قابل شارژ استفاده کنید.

چراغ قوه زیر آب

قطب‌نما

در غواصی به کمک قطب‌نما می‌توان جهت یابی کرد. اینگونه شما می‌توانید کوتاه ترین و درست ترین مسیرها را انتخاب نمایید و از هدر رفت هوای سیلندر جلوگیری کنید. همچنین قایق را گم نکنید. کامپیپترهای غواصی امروزه مجهز به قطب نما هستند اما بهتر است که همیشه یک قطب نما همراه داشته باشید. قطب‌نما به چند صورت وجود دارد. مچی که مانند ساعت روی دست بسته می‌شود. قطب نما که روی گیج  غواصی وصل می‌شود. قطب‌نمای دستی که به BCD متصل می‌شود.

قطب‌نما غواصی

بوت غواصی

همراه فین‌های بندی، کفش مخصوص استفاده می‌شود و بخصوص در سواحل صخره‌ای بسیار لازم است. جنس این کفش و بوت‌ها از همان جنس لباس‌های غواصی (نئوپرن) می‌باشد. همچنین هنگام غواصی در آب‌های سرد، پوشیدن آن موجب می‌شود تا دمای مچ پا حفظ شود و  آسیب دیدگی را به حداقل می‌رساند.

بوت غواصی

بیشتر بخوانید: صفر تا صد آموزش غواصی چگونه است؟

دستکش غواصی

دستکش‌ها برای محافظت از دست‌ها در برابر سرما، حساسیت و خراش‌های سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این حساسیت یا خراش‌ها می‌تواند از طریق برخورد و یا لمس برخی ار موجودات دریایی یا مرجان و صخره‌ها صورت گیرد.

 

دستکش غواصی

ریل

یک وسیله چند کاره است که دستگیره‌ای دارد که در دست غواص قرار می‌گیرد و دارای یک قرقره و طنابی به طول‌های ۵۰، ۷۵ و ۱۰۰ متر دارد. این نخ بسیار محکم بوده و از جنس نایلون است. از این ریل برای علامت گذاری و مشخص کردن مسیر طی شده هنگام غواصی در غار و یا شناور کردن SMB استفاده می‌شود.

ریل

SMB یا پاراشوت

SMB به شکل یک لوله استوانه‌ای در می‌آید که به صورت تک رنگ یا دو رنگ وجود دارند. رنگ آن اغلب قرمز و زرد می‌باشد، یا بصورت دو رنگ زرد و نارنجی است که علت این رنگ‌ها به دلیل درخشندگی بیشتر آن در تابش نور خورشید است. هر رنگ از SMB مفهوم خاصی دارد و بر روی آن نیز عباراتی چون غواص، غواص زیر آب است و... نوشته شده است. هر غواص باید خداقل یک SMBهمراه داشته باشد.
‏ SMB از دو طریق باد می‌شود؛ هم از طریق دهنی (دیمند ولو) و یا از راه خروجی هوای بازدمی در کنار دهنی. SMB نیز مانند BCD دارای سوپاپ‌های تخلیه برای جلوگیری از باد شدن زیاد دارد. از آن در مواقعی مانند اعلام وجود غواص در محل، درخواست کمک، نشان گذاشتن و یا درخواست تانک رزرو استفاده می‌شود.

SMB

ساک غواصی

برای حمل و محافظت از تجهیزات غواصی به کار گرفته می‌شود. تجهیزات شما را در یک جا گرد آوری کرده و در برابر نور خورشید و آب شور از آن‌ها محافظت می‌کند. ساک‌های غواصی چند نوع هستند.

ساک غواصی

بویه‌های نشانه دار

یکی از مهم ترین لوازم ایمنی می‌باشد که موقعیت غواص را زیر آب نشان می‌دهد تا از عبور قایق‌ها از بالای سر غواصان و خطرات تصادف و آسیب، جلوگیری کند. در برخی کشورها، طبق قوانین وجود پرچم نیز لازم و ضروری می‌باشد. به طور کلی تعریف بین المللی بویه‌ها، “من یک غواص در آب دارم” می‌باشد.

برای حفظ ایمنی، بهتر است تجهیزات زیر را همراه داشته باشید:
۱.بویه
۲.سوت
۳.آیینه

بویه

صدا دهنده سیلندر غواصی

سرعت صوت در آب بیشتر از هوا است و هر غواص می‌داند صدای ضربه در زیر آب، به خوبی شنیده می‌شود. از صدا دهنده سیلندر غواصی، که مانند یک سیخ می‌ماند، برای جلب توجه موجودات دریایی و یا دیگر غواصان استفاده می‌شود. گاهی این صدا دهنده‌ها شبیه به زنگ یا زنگوله نیز هستند.

غزال لجه

مسئول سئو مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1400/08/11   غزال لجه

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن