پدل بورد

پدل بورد

شما هم امتیاز بدهید!
1400/09/28   غزال لجه

در این مطلب از بلاگ مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش به بررسی ورزش آبی پدل بوردینگ می‌پردازیم.

پدل بوردینگ

پدل بوردینگ یک ورزش آبی است که در آب‌های آزاد انجام می‌گیرد. افراد میتوانند در حالت درازکش، نشسته به روی دو زانو یا در حالت ایستاده روی پدل برد یا تخته موج‌سواری از زور بازوهای خود کمک گرفته‌ تا حرکت کنند.
پدل بوردینگ ایستاده (SUP) جدیدترن حالت پدل بوردینگ در دهه گذشته است. برخلاف موج‌سواری، می‌توان این ورزش را در رودخانه و یا دریاچه انجام داد.
درباره این رشته می‌توان گفت ترکیبی از موج سواری و کایاک می‌باشد. با این حال اگر برای پدل بوردینگ از تخته موج سواری استفاده می‌کنید، نیازی به امواج ندارید. درحقیقت اگر مبتدی هستید دریایی آرام و صاف برایتان بهتر است.

ورزشی برای کل بدن

یکی از دلایل محبوبیت و جذب افراد به سمت پدل بردینگ، به کارگیری کل بدن در تمرینات است. در حالا ایستاده، آمادگی قلب شما را بهبود می‌بخشد، همچنین تعادل و انعطاف‌پذیریتان را به چالش می‌کشد. مردم عموما این ورزش را در مقابل ورزش‌هایی سخت‌تر مانند دوندگی، انتخاب می‌کنند.
سن، وزن یا تناسب اندام شما مهم نیست و هر کسی می‌توان پدل بردینگ را امتحان کند. این ورزش می‌تواند به تناسب اندام شما کمک کند، بدون توجه به این‌که چه پیش زمینه‌ای در آن دارید. این ورزش برای هر کسی می‌تواند به عنوان یک تمرین مستمر و عالی تبدیل شود.
راز محبوبیت پدل‌برد، هماهنگی ذهن با جسم در حفظ تعادل است.

پدل بردینگ به کاهش استرس نیز کمک می‌کند. حتی نوع خاصی از پدل‌برد وجود دارد که افراد بر روی آن یوگا کار می‌کنند!

همچنین به صورت یک فعالیت ورزشی در مسابقات بین‌المللی جای دارد. علاوه بر تفریح و مسابقات، برای ماهیگیری، یوگا در آب و کایاک بوردینگ نیز انجام می‌گیرد.

تاریخچه

پدل‌بوردینگ ریشه در سال ۱۹۶۰ میلادی دارد. پسرهای وایکیکی روی یک سری تخته‌های بلند ایستاده بودند تا دید بهتری از موج سواری داشته باشند و از یک پارو برای حرکت کردن استفاده می‌کردند. اما با این حال همچنان پدل‌بوردینگ تا سال ۲۰۰۰ به عنوان یک ورزش رایج نشده بود.
اکنون این ورزش به یک رشته مجزا و تخصصی تبدیل شده است. می‌توان طیف گسترده‌ای از اندازه‌ها و مدل‌های متفاوت پدل‌بورد را یافت و هم اکنون سراسر اکثر کشورها مسابقات و جلسات متعددی برگزار می‌گردد.

تجهیزات پدل‌بوردینگ

۱ تخته پدل
۲ پارو
۳ لیش

نحوه انتخاب پدل‌برد

باید بدانید برای شروع چه پدل‌بوردی نیاز دارید. این یک ورزش محبوب است و الان بهترین زمان برای شروع آن است. شما برای پیدا کردن پدل‌برد مناسبت خودتان به مشکلی بر نخواهید خورد. یک فرد مبتدی می‌تواند با تخته‌های عریض ۳۰ اینچی یا حتی بیشتر، شروع کند.

انواع بدنه پدل‌برد (hull)

بخش زیرین جلوی پدل‌برد در نحوه عملکرد آن در آب نقش تعیین کننده‌ای دارد.

‏۱- planning hull

بدنه این نوع پدل‌بردها سطح صاف و پهنی دارد که شبیه تخته موج سواری می‌باشد. این نوع تخته‌ها ثبات و قدرت مانورپذیری بالایی دارد و انتخاب مناسبی برای:
پدل‌بوردینگ تفریحی
موج سواری
انجام تمرینات یوگا روی آب
تفریح در آب‌های خروشان

‏۲- displacement hull

قسمت جلویی آن‌ها نوک تیز بوده که شبیه قایق می‌باشد. این ویژگی موجب شده در آب حرکت سریع‌تری داشته باشد. این نوع پدل‌بردها قدرت مانورپذیری زیادی نداشته و برای فواصل طولانی و مستقیم کاربردتر است. اگر سرعت برایتان مهم است در موارد زیر می‌توانید از این نوع پدل استفاده کنید:
۱. تناسب اندام
۲. گشت و گذار در مسیر های طولانی
۳. مسابقه

جنس پدل‌ها

۱. بادی
۲.فایبرگلاس
۳. چوپ
۴. فوم
۵. فیبر کربن
۶. پلاستیک

پارو را فراموش نکنید!

روی پاروی خود سرمایه گذاری کنید. پاروی پدل‌بوردینگ از پاروی قایقرانی سبک‌تر و بلند‌تر می‌باشد. پارو باید ۴ تا ۷ اینچ از شما بلندتر باشد. پارو‌های سبک‌تر ممکن است کمی گران‌تر باشند. چراکه در موارد سنگین‌تر دست شما را خسته می‌کند.

نکاتی برای شروع

حال که با تجهیزات آشنا شدید و آماده پدل‌بوردینگ هستید، بدانید که عموما با اولین تلاش برای ایستادن موفق نخواهید شد و نیاز به تمرین و تلاش پی‌درپی دارید.
هماهنطور که گفته شد، در ابتدا نیاز ندارید حتما بایستید! ابتدا می‌توانید روی حالت نشسته (چهار زانو یا دو زانو) پدل‌بوردینگ را شروع کنید پس از آن برای ایستادن تلاش کنید. ایستادن هیجان و استرس بیشتری دارد و نیازمند حفظ تعادل بالاتریست که درنتیجه آن ذهنتان را آرام می‌کند.

چرا پدل‌بردینگ؟

۱. هیجان و لذت ایستادن روی آب، که اولین محرک برای اختراع این ورزش بوده
۲. تقویت قدرت تعادل
۳. تمرین کاردیو و افزایش قوای بدن
۴. آرامش پاروزنی در محیط آبی
۵. یک ورزش تمام عیار

به یاد داشته باشید غواصی را استاندارد و ایمن تجربه کنید تا بتوانید در سنین بالاتر هم غواصی کنید و از شگفتی‌های زیر آب بهره‌مند شوید. شما می‌توانید تجهیزات غواصی خود را از مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش با گارانتی و ضمانت خریداری کنید. مربیان غواصی مجموعه جزیره‌ سفید آرامش از کادری جوان، توانمند و متخصص تشکیل شده و با استاندارد‌های روز در غواصی پیشرو و همگام هستند. تیم ما شبانه روز قادر به پاسخگویی سؤالات شما و مشاوره در امور پروژه‌های غواصی است.

بیشتر بخوانیم: فشار چشم در غواصی (Mask Squeeze) چیست؟

غزال لجه

مسئول سئو مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1400/09/28   غزال لجه

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن