قسمت اول

آمادگی جسمانی در غواصی

آمادگی جسمانی در غواصی

شما هم امتیاز بدهید!
1400/11/25   غزال لجه

همه غواصان در طول آموزش، اهمیت آمادگی جسمانی و ذهنی را در غواصی یاد می‌گیرند. اما چگونه این باید در زندگی روزمره‌مان مورد اهمیت قرار گیرد در حالی که بسیاری از مردم فقط سالی یک یا دو بار در تعطیلات به غواصی می‌روند. اینجاییم تا نگاه دقیق‌تری به آمادگی جسمانی غواصی بی‌اندازیم.

ممکن است به غواصی به عنوان یک ورزش نگاه نکنید! حرکت و پا زدن آرام در امتداد صخره‌ای که تحت فشار یک جریان قرار می‌گیرد، نیاز به تلاش سخت و زیادی دارد. ممکن است این جریان ملایم شود و همه چیز آرام شود و شما با جریان بالا یا پایین روبه‌رو شوید.
یک مشکل کوچک در تجهیزات غواص می‌تواند ذهنش را بهم بریزد. یا یک غواص صنعتی ممکن است با فشار مضاعفی مواجه شوند که نتوانند مستقیما به سطح بروند و تحت فشار روانی قرار گیرند.

 

آمادگی جسمانی در غواصی

از نظر جسمانی، غواصی نیاز به هر دو آمادگی قلبی و قدرت بدنی دارد.
در رابطه با قلب و سیستم گردش خون ما، یک جمله برجسته وجود دارد “تقریبا یک سوم مرگ و میرهای غواصی مرتبط با یک رویداد قلبی است”. به گفته DAN، غوطه وری به تنهایی بر سیستم قلبی و عروقی ما فشار وارد می‌کند؛ این به این معنیست که برای بروز مشکل حتما لازم نیست یک غواصی پرچالش داشت.
از طرفی این ارتباط و تاثیر موجب می‌شود که غواص با بهبود تناسب اندام و آمادگی جسمانی، از بروز مشکلات قلب و عروقی جلوگیری کند. که این می‌توان از طریق تمرینات استقامتی از جمله دویدن، راه رفتن سریع، شنا کردن و حتی رقصیدن انجام داد.

 

همچنین غواصان تا حدی به آمادگی عضلانی نیز نیاز دارند. اما تفاوت قدرت و استقامت چیست؟

قدرت حداکثر نیرویی است که یک عضله می‌تواند ایجاد کند. استقامت توانایی عضله یا گروه عضلانی برای انقباض مکرر (حرکت مستمر) بدون ایجاد خستگی در عضله است.
به عنوان مثال، غواص هنگام پا زدن در جریان نیاز به استقامت دارد. غواص باید متناسب با پازدن و تناسب اندامش از عضلات پاهایش انتظار داشته باشد تا با سرعتی معقول و بدون فشار بیش از حد از جریان عبور کند.

از طرفی غواصان برای حمل تجهیزات خود نیاز به قدرت دارند. بخصوص غواصان صنعتی که اغلب عادت دارند تجهیزات خود را به سمت ساحل، ورودی غار یا قایق ببرند. مدرسان نیز از غواصان تفریحی می‌خواهند که مراقب تجهیزات خود باشند اما اغلب تجهیزات توسط کارکنان یا خدمه قایق پشتیبانی می‌شود.

زیر آب بدن شما مشغول است اما شما فشار کار را احساس نمی‌کنید. برای غلبه بر کششی که تجهیزات بر بدنتان ایجاد می‌کند باید قدرت عضلانی داشته باشید. این مورد بخصوص برای غواصان صنعتی، بدلیل اینکه بیشتر از یک سیلندر همراه دارند مهم است.


اگر به ابتدای این مقاله برگردیم، ماهیچه‌های شما برای کار کردن به اکسیژن نیاز دارند و در این فرایند سیستم قلبی عروقی شما نیز دخیل است.
پس چگونه عضلات خود را تقویت کنیم؟ غواصانی که زیاد غواصی می‌کنند گاهی اوقات سیلندرهای زیادی حمل می‌کنند، اما برای بقیه، مقدار معقولی تمرین وزنه مفید است. شما حتی مجبور نیستید به باشگاه بروید! می‌توانید در خانه تمرینات اسکات، لانژ و شنا انجام دهید.

بیشتر بخوانید: تفاوت ادم ریوی و پلورال افیوژن

آمادگی جسمانی در غواصی

 

غزال لجه

مسئول سئو مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1400/11/25   غزال لجه

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن