قسمت سوم

آمادگی جسمانی در غواصی

آمادگی جسمانی در غواصی

شما هم امتیاز بدهید!
1400/12/19   غزال لجه

نسب دور کمر به دور باسن (WHR)

اگر نسبت اندازه دور کمر به باسن زیاد باشد، ممکن است نشان دهنده افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی باشد. استانداردهای WHR وابسته به سن هستند. نسبت‌ها و خطرات را می‌توان با ورزش و رژیم غذایی درست کرد و بهبود بخشید.

چربی بدن

مقدار مشخصی چربی در بدن برای حفظ سلامتی ضروری است. اما چربی بیش از حد به قلب و سایر کارکرد ارگان‌های بدن آسیب می‌زند. چربی بدن با افزایش سن می‌تواند افزایش یابد که این ممکن است مشکل ساز شود. بهترین راه برای کاهش چربی اضافی بدن، رژیم غذایی درست و ورزش است. رژیم غذایی درست موجب کاهش متابولیسم بدن می‌شود. فرمول‌های متعددی وجود دارد که می‌تواند درصد چربی بدن را با استفاده از معیارهای مختلف و چین خوردگی پوست پیش بینی کنند.


شنا

حرکت شنا حرکت کاربردی برای کل بدن است که برای افزایش قدرت و همچنین در یکی کردن پست‌های بدن و پایین تنه به کار می رود از آنجا که شنا یک ورزشی قدرتی با وزنه بدن است را می‌توانید هر جا که دوست داشتید انجام دهید.
برای انجام حرکت شنا باید روی شکم ابتدا خوابیده پس از آن دست‌ها را به پهلو گذاشته کف دست کاملاً روی زمین باشد و بدن خود را با فشار روی دست‌ها به بالا می‌کشیم و پاها هم روی پنجه می‌باشد‌. نکات زیادی در انجام حرکت شنا وجود دارد که برای جلوگیری از آسیب دیدگی و افزایش مزیت آن برای بدن باید به خاطر بسپارید.

شروع به پایین بردن بدن کنید، کمر را صاف نگه دارید و برای خنثی نگه داشتن حالت گردن نگاه خود را روی ۹۰ سانت جلوتر از خود متمرکز کنید تا زمانی که قفسه سینه به زمین نزدیک شود. در طول حرکت اجازه ندهید باسن پایین بیاید یا از حالت اصلی خود خارج شود. بدنتان از سر تا انگشت پا باید در یک خط صاف باقی بماند. تیغه‌های شانه را به سمت عقب و پایین بکشید آرنج‌ها را خم و نزدیک به بدن نگه دارید.
دست‌ها را صاف روی زمین قرار دهید در سطح پایین شانه‌ها نوک انگشتان پا را نیز روی زمین قرار دهید تا نیمه پایینی بدنتان ثابت بماند، هسته بدن را منقبض کنید. عضلات باسن و همسترینگ را درگیر کنید و کمر را صاف کنید طوری که تمام بدن در حالت خنثی و صاف قرار داشته باشد.

اشتباهات رایج در انجام حرکت شنا
۱. شل شدن یا خم شدن پایین کمر
روی منقبض کردن عضلات باسن و پاها تمرکز کنید.
منقبض کردن عضلات باسن از خم شدن یا شل شدن پایین کمر در طول انجام حرکت جلوگیری می‌کند.

۲. فراموش کردن تنفس
هنگام پایین رفتن نفس را به داخل بکشید و هنگام بالا آمدن نفس را به بیرون بدهید.

.۳ فاصله دادن دست‌ها از یکدیگر
دست‌ها را درست زیر شانه‌ها قرار دهید.

.۴ نزدیک کردن پیشانی به زمین
اگر تا به حال هنگام انجام حرکت شنا احساس گردن درد کرده باشید این احتمال وجود دارد که گردن خود را در حالت خنثی نگه نمی‌دارید اگر توانش را ندارید که قفسه سینه را به زمین نزدیک کنید ممکن است به گردن فشار بیاورید و پیشانی را به سمت زمین بیاورید و با خیره شدن به ۹۰ سانت جلوتر از خود روی زمین می‌تواند مانع بروز چنین مشکلی شوید. اگر همچنان احساس می‌کنید گردن خود را به زاویه‌های نادرست می‌چرخانید، برای زدن شنا زانوهای خود را روی زمین قرار دهید.

دراز نشست

به پشت دراز بکشید، زانوهایتان را خم کنید و کف پاهایتان را روی زمین بگذارید. روی زمین سفت دراز نکشید، چرا که سبب خواهد شد در پایین کمرتان حس درد کنید، پس بر روی یک زیر انداز نرم و یا بر روی فرش دراز بکشید.
بعلاوه می‌توانید روی یک جیم بال یا توپ بدنسازی هم دراز بکشید و با کمک آن دراز نشست بروید تا از ستون فقراتتان نیز حمایت شود.
دست‌هایتان را به صورت ضربدری بر روی سینه‌تان قرار دهید، دست چپ بر روی شانه‌ی راست و دست راست بر روی شانه‌ی چپ. حتی می‌توانید دستانتان را پشت گوشتان نگاه دارید. ولی یادتان باشد که دستان خود را پشت سرتان قلاب نکنید، چرا که به گردنتان فشار خواهد آورد.
شکم خود را منقبض کنید و فکر کنید که می‌خواهید ناف خود را به طرف ستون فقراتتان بکشید، بنابراین هیچ قوسی در کمر و هیچ فضای خالی میان گودی کمرتان و زمین نباید وجود داشته باشد.
سر، شانه و قفسه‌ی سینه‌تان را به بالا و به طرف زانوهایتان بلند کنید تا تنها باسن و کف پاهایتان بر روی زمین باقی بماند. زمانی که بالا می‌آیید، با استفاده از قدرت شکمتان هوای داخل بدن خود را بیرون دهید. گردن خود را کشیده نگاه دارید و به سقف نگاه کنید.
هر دفعه که دوباره پایین می‌آیید تا بدنتان را به کف بچسبانید، تنفس کنید. شکم تان را منقبض نگاه دارید و بلافاصله دوباره به سمت زانوهایتان بلند شوید.

بیشتر بخوانید: دوره آموزش کمک‌های اولیه و اکسیژن درمانی DAN اروپا

غزال لجه

مسئول سئو مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1400/12/19   غزال لجه

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن