درمان افسردگی با غواصی

درمان افسردگی با غواصی

شما هم امتیاز بدهید!
1401/06/01   گل‌بافیان


مقاله با  این سوال آغاز می‌شود که اگر حالم خوب نیست آیا من اجازه غواصی دارم؟

Anne Räisänen-Sokolowski از فنلاند و Marco Di Tomasso از بلژیک که خودشان غواص، مربی غواصی و همچنین متخصص در ارائه تشخیص سلامت غواصان می‌باشند، با عضویت در سازمان بین المللی پزشکی و تحقیقاتی (DAN) شبکه هشدار غواصان اروپا، به جامعه غواصان کمک می‌کنند.

افسردگی در ۲۰% از مردم، در مقطعی از زندگی رخ می‌دهد. در زمان کووید-۱۹ به دلایل بروز شرایط روانی، تعداد ملاقات‌های پزشکی در کشور من (فنلاند) و همچنین در سراسر اروپا افزایش پیدا کرد. معمولاً در صورت شروع افسردگی، چندین علامت به طور همزمان برای مدت طولانی دیده خواهند شد.

علائم شامل:

  1. خلق و خوی افسرده و غمگین
  2. خستگی، ناتوانی در انجام کارها
  3. بروز اختلالاتی در خواب مانند خواب آلودگی
  4. اختلال در غذا خوردن
  5. بیدار شدن در نیمه شب و عدم توانایی فرد برای خوابیدن مجدد
    در ابتدای بروز افسردگی، توانایی در کار و عملکرد خارج از خانه (کار، سرگرمی‌ها و غیره) ممکن است تحت تأثیر قرار نگیرد.

 

مارکو دی توماسو (Marco Di Tomasso) روان ‌درمانگر و متخصص کمک‌های اولیه می‌باشد. در حال حاضر به عنوان مدیر منطقه DAN اروپا و هماهنگ کننده آموزش منطقه‌ای برای کشورهای فرانسوی زبان کار می‌کند او می‌گوید:
غواصی تاثیر بسیار مثبتی بر ذهن انسان دارد و می‌تواند بر کنترل استرس کمک کند. بسیاری از غواصان می‌گویند که غواصی استرس را کاهش می‌دهد. همراه بودن با دوستان، آرامش، تمرکز در انجام تنفس و قرار گرفتن در دل طبیعت دریا، تنها چند نمونه از جنبه‌های درمانی غواصی است. Marco Di Tomasso  می‌گوید: «طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، سلامت روان، ترکیبی از سلامت جسم، اجتماع و روان است» و ادامه می‌دهد: «غواصی ترکیبی از تمام این موارد است».

غواصی، ورزشی اجتماعی است که در آن جامعه غواصی و دوستان می‌توانند تقریباً مانند جزوی از خانواده شما در کنارتان باشند. آخر هفته‌ها را با هم می‌گذرانید و با هم سفر می‌کنید. احساس با هم بودن باعث افزایش تولید اکسی توسین، سروتونین و دوپامین می‌شود، هورمون‌هایی که لذت و سلامت روان را افزایش می‌دهند. دکتر Anne Räisänen-Sokolowski اضافه می‌کند که “ورزش و فعالیت بدنی همچنین از آمادگی ذهنی و توانبخشی به خوبی پشتیبانی می‌کند.”

برداشت من از این مصاحبه تأیید می‌کند که ارزش شرکت در رویدادهای غواصی چه به عنوان دستیار و چه صرفاً برای لذت بردن و همراه شدن با دوستان می‌تواند بسیار موثر باشد.

آیا بیماری‌های مربوط به اعصاب و روان، با غواصی تداخل دارند؟
سوال مهم برای متخصصان این است که آیا بیماری‌هایی که مربوط به اعصاب و روان است، با غواصی تداخل دارد یا خیر؟

Di Tomasso  و Räisänen-Sokolowski  بیان می‌کنند که هیچ پاسخ کلی برای این موضوع وجود ندارد. بیماری و نتیجه درمان به نحوه پاسخگویی بیمار به نوع درمان بستگی دارد. با این حال، Räisänen – Sokolowski یادآوری می‌کند: «آنچه قبلا در جواب به این سوال یک نه قاطع بود، امروزه با توسعه درمان‌ها و داروها می تواند امکان پذیر شود».

با این حال، برخی علائم و داروها و همچنین بیماری‌های روانی درمان نشده، می‌توانند برای غواص خطرناک باشند، در نتیجه توصیه می‌شود حتی با وجود علائم خفیف با پزشک مشورت کنید. با مراجعه زودهنگام به پزشک و درخواست به موقع برای درمان، طول مدت و قابلیت درمان افسردگی رو به بهبود خواهد رفت. همچنین یادآور می‌شود: «پرسشنامه پزشکی غواصی جدید که توسط DMSC (کمیته غربالگری پزشکی غواصی) در سال 2020 منتشر شد، با اعمال یکسری دستورالعمل‌ها برای پزشک عمومی ارائه شد تا معاینه پزشکی غواصی توسط آن انجام و دستورالعمل‌های لازم به پزشک مربوطه ارجاع داده شود».

Anne Räisänen-Sokolowski، افسر پزشکی غواصی DAN اروپا می‌باشد و به تماس‌ها و ایمیل‌های پزشکی DAN به زبان فنلاندی پاسخ می‌دهد. او پزشک متخصص در زمینه پزشکی غواصی می‌باشد.

Anne Räisänen-Sokolowski می‌گوید: ”تقریباً تمام داروهای تجویز شده برای درمان سلامت روان بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارند. این داروها خارج از شرایط نورموباریک آزمایش نشده اند، در نتیجه تعامل بین مصرف دارو و قرار گرفتن در معرض عمق و فشار تایید نشده است. پس از اعمال فشار جزئی معین، تمام گازها روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر می‌گذارند. برخی از داروها ممکن است باعث ایجاد خستگی شوند و همراه شدن آن با نیتروژن نارکوسیس، نمی‌تواند ترکیب خوبی برای غواص باشد. هنگام ارزیابی اینکه آیا شرایط شخص برای غواصی مناسب است یا خیر، مشخصات غواص بیمار نیز اهمیت دارد. چه غواصی در عمق 20 متری در آب‌های گرمسیری و چه غواصی صنعتی باشد، که به معنای استفاده از تجهیزات سنگین می‌باشد و مسلما خطرات متفاوت خواهد بود، نیاز به توصیه پزشک می‌باشد”.

 

شروعی آرام داشته باشید

هر دو متخصص پیام مهمی برای غواصان دارند. بسیاری به دلیل محدودیت‌های اعمال شده، وقفه‌ای طولانی در شروع مجدد غواصی داشته‌اند، در نتیجه باید این فعالیت را با آرامش آغاز کرد. به گفته Di Tomasso، آمار DAN اروپا نشان می‌دهد که چندین حادثه به دلیل عدم اطمینان غواص در مورد وضعیت غواصی خودش پیش آمده است. هر دو بر این امر تاکید دارند که: «در حال حاضر بسیار مهم است که اول به خودت گوش کنی» Räisänen-Sokolowski  ادامه می‌دهد: “باید صادقانه به خودمان پاسخ دهیم: آیا واقعاً می توانم غواصی کنم؟ هنگام تصمیم گیری، نباید تحت تاثیر دوست یا دوستانتان قرار بگیرید. گاهی اوقات ممکن است بخاطر قرار گرفتن در شرایط خاص مانند: کار سنگین، خسته شوید و برای انجام غواصی دچار تردید شودید، پس بهتر است برنامه غواصی خود را به کاری ساده تر تغییر دهید یا اصلاً غواصی نکنید”.

اگر وضعیت جسمانی غواص نامناسب و ضعیف باشد، ترس از عدم مدیریت در زیر آب می‌تواند شدت یابد. در برخی موارد، می‌تواند منجر به پنیک شود. Räisänen-Sokolowski» می‌گوید، مسئولین (مربیان غواصی و یا سایر افراد که مسئولیت بر عهده آنان می‌باشد) باید نسبت به علائم غواصی که استرس شدید دارد، حساس باشند و فضای آرامی را برای تمام افراد جهت ورود به آب فراهم کنند. Di Tomasso خاطرنشان می‌کند که: «یکی از روش‌های مناسب برای ایجاد آرامش، صحبت کردن و تجسم غواصی پیش رو است. کنترل همراه (Body Check) نیز از جمله مواردی است که باعث ایجاد آرامش در غواص می‌شود. قبل از ورود به آب، لحظه‌ای برای ایجاد آرامش و انجام تنفس عمیق و درست تمرکز کنید.

در آخر، Di Tomasso پیشنهاد می‌کند: «از غواصی لذت ببرید و در عین حال به کوچکترین جزئیات اطراف خود توجه ویژه داشته باشید. تجربیات لذت بخش، تولید هورمون‌های لذت را در بدن تقویت می‌کند و تولید هورمون‌های استرس را کاهش می‌دهد و در نتیجه باعث بهبود شرایط برای غواص می‌شود».

 

بیشتر بخوانید: بهترین سن آموزش شنا به کودکان چه سنی است؟

غنچه گل‌بافیان

مدیر عامل و موسس مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1401/06/01   گل‌بافیان

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن