دریا زدگی

دریا زدگی

شما هم امتیاز بدهید!
1401/07/28   شیدا مرادی مطلق

تقریبا هر انسانی مستعد بیماری حرکت (دریا زدگی) است.

بیماری حرکت (Motion sickness): به دلیل ناسازگاری حرکت خود شخص با حرکت مورد انتظار مغز رخ می‌هد. در حقیقت یک واکنش دستگاه اعصاب مرکزی به پیام‌های حلزونی گوش است.

علائم آن معمولا شامل حالت تهوع، استفراغ، عرق سرد، سردرد، سرگیجه، گیجی، از دست دادن اشتها و افزایش ترشح بزاق می‌شود. در این بیماری سیتم تعادلی گوش داخلی دچار تغییر می‌شود و عدم تطابق سیستم تعادلی گوش داخلی باعث ایجاد اقسام حفظ تعادلی بدن می‌شود. سرگیجه، تهوع و خستگی از نشانه‌های این بیماری حرکتی محسوب می‌شود. به صورت عمومی، جمعیت را می‌توان به سه بخش تقسیم نمود، یک سوم که بسیار مستعد بیماری حرکت هستند، یک سوم که تنها در شرایط موجی دریا پاسخ می‌دهند و یک سوم تنها در شرایط انتهایی و بسیار شدید، دچار بیماری حرکتی می‌شوند. هر چند هر فردی با داشتن سیستم کارآمد طبیعی حلزون گوش، مستعد این بیماری است.

اما جالب است بدانید، افرادی که کاملا ناشنوا هستند وسیستم حلزونی گوش آنها پاسخ نمی‌دهد، در برابر بیماری حرکت ایمن هستند.

دریا زدگی در غواصی

غواصان در دو شرایط دچار دریا زدگی می‌شوند:

*نخست زمانی که در قایق هستند و به سوی مکان غواصی می‌روند.

*دوم زمانی که در آب هستند، به ویژه اگر به قایق متصل باشند. 

به طور کلی در سفرهای دریایی به علت حرکات پی در پی قایق و یا کشتی که در اثر برخورد با موج‌های دریا ایجاد می‌گردد، افراد مدام در حال تلوتلو خوردن هستند و حرکت مدام سر آنها، سبب تحریک بیش از حد گوش داخلی می‌گردد.

پر خوری مفرط در غذا و الکل (به ویژه در شب قبل از غواصی) فرد را مستعد این بیماری می‌کند.

عوامل روحی نیز، پیش از سوار شدن به کشتی، در ابتلا به بیماری حرکت نقش دارند. نکته جالب توجه آن است، زمانی که فردی دریازده می‌شود، اغلب انتقال بیماری حرکت به افراد دیگر نیز مشاهده می‌گردد.

 

نشانه‌های دریازدگی

اولین نشانه‌ی بیماری حرکت، رنگ پریدگی است. گهگاهی نیز این نشانه با سیمای برافروخته، پیشگام می‌گردد. این نشانه با خمیازه کشیدن، بی‌قراری و عرق سرد که اغلب بر پیشانی و لب بالا دیده می‌شود ادامه می‌یابد. بی‌حالی، تهوع و استفراق به سوی خستگی مفرط (Prostratio) دی‌هیدراسیون و اختلالات اسید و باز و الکترولیتی ادامه می‌یابد. هنگام سیر در این روند، اغلب افت و خیزی در علائم، به ویژه پیش از وقوع استفراغ مشاهده می گردد.

 

پیشگیری از دریا زدگی

معمولا جلوگیری از دریا زدگی خیلی راحت‌تر از درمان آن است، زیرا این بیماری در حالت‌های جدی باعث آسیب زدن به دستگاه عصبی می‌شود و هر حمله حدودا یک الی دو ساعت طول می‌کشد. در صورتیکه این حالات در شما ادامه پیدا کند، باعث می‌شود تجربه تلخی از سفر دریایی داشته باشید. اما می‌توانید با در نظر گرفتن مواردی، این مشکل را به حداقل میزان ممکن برسانید تا از سفر دریایی خود نهایت لذت راببرید:

  1.  اگر سابقه بروز مشکلات جسمی در حین سفرهای دریایی را دارید، قبل از سفر به پزشک مراجعه کنید و به توصیه‌های او عمل کنید.
  2. می‌توانید از گوش گیر استفاده کنید. استفاده از این وسیله حساسیت مغز و سیستم عصبی شما را در رابطه با گوش کاهش می‌دهد و بروز حالات ذکر شده را کمتر خواهد کرد.
  3. به مقدار کافی آب بنوشید و از کم آبی بدن در حین سفر جلوگیری کنید. این کار سبب بهبود وضعیت جسمی افراد در حین سفر است.
  4. هرگز در طول سفرهای دریایی، گرسنه نمانید. معده خالی باعث بروز حالت تهوع است.
  5. از مصرف غذاهای چرب و سنگین در طول سفردریایی اجتناب کنید.
  6. از مصرف الکل در طول سفر دریایی به شدت اجتناب کنید. مصرف الکل سبب از دست دادن آب بدن شده و فرد را در طول سفر دچار مشکل می‌کند.
  7. از عینک‌هایی که مخصوص جلوگیری از دریازدگی است استفاده کنید.
  8. هنگام شروع حرکت قایق یا کشتی می‌توانید آب نبات لیمویی میل کنید. این آبنبات، قند خون شما را تنظیم می‌کند. بوئیدن بوی خوش نیز در حین سفر می‌تواند برای عدم تهوع موثر باشد.
  9. چسب دریازدگی(اسکوپولامین): چسب دارو را به آرامی از طریق پوست آزاد می‌کند، از آنجاییکه اسکوپولامین بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر می‌گذارد، عوارض جانبی آن می‌تواند توانایی شما را برای غواصی ایمن مختل کند.
  10. حتی‌المقدور در مکانی مانند وسط قایق و کشتی قرار بگیرید. قسمت وسط قایق یا کشتی در مقایسه با بقیه نقاط آن حرکت کمتری دارد، بنابراین حالت تهوع کمتری خواهید داشت.
  11. سعی کنید درون قایق یا کشتی به نقطه ثابتی در بیرون از آن نگاه کنید، (مثلا به افق) این کار سبب می‌گردد تا حرکت قایق یا کشتی را کمتر احساس کنید و کمتر دچار مشکل شوید.
  12. بطور کلی در درون وسایلی مانند: اتومبیل، کشتی و هر وسیله‌ای که در حال حرکت کردن است، مطلبی را مطالعه نکنید، زیرا این کار پیام‌های اشتباهی به مغز می‌رسد و حالت تهوع و استفراغ را بیشتر خواهد کرد.

 

درمان دریازدگی

  1. به محض بروز حالت تهوع، ذهن خود را بر زیبایی‌های دریا متمرکز کنید و نفس عمیق بکشید و با ثابت نگه‌داشتن نگاه خود بروی شیئی، خارج از کشتی(شی ساکن) سعی کنید بر حالت تهوع خود غلبه کنید.
  2. در طی بروز حملات دریازدگی، سریعا دراز کشیده و نفس عمیق بکشید. تا جایی که ممکن است به صورت بی حرکت باشید و از حرکات اضافی سر نیز می‌بایست اجتناب نمود. در کشتی‌های کوچک، قرار گرفتن در خط مرکزی به سمت سکان، موجب کمترین حرکت پیچیده می‌شود.
  3. اگر با در نظر گرفتن موارد بالا، باز هم دچار حالت تهوع و دریازگی شدید، می‌توانید به پزشکی که معمولا در کشتی‌های بزرگ اقامت دارد مراجعه کنید و درمان را شروع کنید.
  4. مصرف زنجبیل یا چای زنجبیل، می‌تواند انقباضات معده را کاهش می‌دهد، که ممکن است به تسکین حالت تهوع کمک کند.
  5. باندهای طب فشاری (دستبندهای تعادل): طبق طب سنتی چینی، اعمال فشار به نقطه‌ای از مچ دست که به نام (P6) شناخته می‌شود. می‌تواند حالت تهوع ناشی از بیماری حرکت را سرکوب کند.

در پایان خوبست بدانید، درمان نسبی بیماری حرکت معمولا با عادت به شرایط موجود (Acclimatization) با گذروندن مدت زمان 2 تا 3 روز در دریا برای تطابق با شرایط جدید،  به وجود می‌آید. 

 

بیشتر بخوانید: فیبریلاسیون بطنی

 

 

شیدا مرادی مطلق

مشاور و مسئول آموزش جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1401/07/28   شیدا مرادی مطلق

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن