چگونه وارد آب شویم؟

چگونه وارد آب شویم؟

شما هم امتیاز بدهید!
1401/10/18   شیدا مرادی مطلق

نحوه‌ی صحیح ورود و خروج از آب

برای ورود و خروج از آب چند تکنیک وجود دارد. انتخاب نحوه ورود و خروج از آب به نوع غواصی بستگی دارد. غواصی از ساحل انجام می‌شود یا از قایق این بسیار مهم است. اگر از قایق باشد باید شرایط دریا، وضعیت امواج و جریان آب را برسی کنیم چون بسیار مهم است و غواصی به شرایط دریا بستگی دارد. به طور کلی نکته‌هایی که برای انتخاب صحیح شیوه‌ی ورود و خروج از آب باید در نظر گرفته شود، مد نظر قرار دادن همیشگی ایمنی غواص و انتخاب امن‌ترین روش است.

 

ورود و خروج از ساحل به دریا

در بیشتر مناطق جهان بهترین شروع برای یک غواصی یا شروع آموزش غواصی از مناطق کم عمق است. گاهی در مناطق صخره‌ای و مرجانی نقاط کم عمق است. متاسفانه وجود امواج و جریان آب در اینگونه مناطق معمولا اجتناب ناپذیر بوده و این امر باعث می‌شود برای ورود و خروج از آب باید بسیار با احتیاط بوده و با دقت کامل عمل کرد.

 

نحوه ورود به آب

برای ورود به آب از ساحل به دریا حتما باید از نقطه‌ی ماسه‌ای وارد شوید تا امنیت بیشتری داشته باشید. اگر شرایط مطلوب نیست، منطقه‌ای خالی از عوارض طبیعی و صخره‌ای را برای ورود به آب پیدا کنید. اگر تجهیزات عکاسی به همراه خود دارید جهت جلوگیری از آسیب دیدن در اثر افتادن و یا برخورد با صخره‌ها از آن‌ها به خوبی مراقبت کنید. برای غواصی در مناطق استثنائی بهتر است برای محافظت از دست‌ها و پاها در برابر برخورد با مرجان‌ها از دستکش و کفش‌های غواصی استفاده کنید. در حالی که ماسک و رگلاتور را پوشیده‌اید از همیارتان جهت پوشیدن فین‌ها کمک بگیرید. سپس در حالی که BCD خود را جهت شناوری مثبت باد کرده‌اید به کمک همیار خود تا رسیدن به عمق مناسب از عقب به سمت دریا بروید) راه رفتن از جلو با فین غواصی خطرناک و ممنوع است. (زمانی که عمق آب حدودا به اندازه کمر شما رسید، می‌توانید غواصی خود را آغاز کنید.)

روش دیگر ورود به آب از ساحل‌ها در داخل آب است اما این روش به شرطی امکان پذیر است که تجربه کافی برای ورود به آب وجودداشته باشد و دریا کاملا ساکت و آرام باشد.

برای روش ساحل به دریا چند نکته بسیار مهم وجود دارد.

  1. اول کمربند وزنه را در جای درست کمر می‌بندیم.
  2. به کمک همیار خود، جلیقه کنترل شناوری (BCD) را می‌پوشیم.
  3. محل ورود به آب نزدیک ساحل قرار می‌گیریم.
  4. فین‌ها را به کمک همیارمان در ساحل می‌پوشیم. (با دست راست پای چپ را می‌پوشیم و برعکس)
  5. ماسک را روی صورت خود می‌گذاریم.
  6. BCD را شارژ می‌کنیم.
  7. دیمند را در داخل دهان می‌گذاریم.
  8. عقب عقب به نحوی که پا را روی ماسه می‌کشیم، وارد آب می‌شویم.
  9. عمق آب که کافی شد، باد BCD را خالی می‌کنیم و غواصی را آغاز می‌کنیم.

 

نحوه خروج از آب

قبل از رسیدن به منطقه کم عمق آب بهترین و امن‌ترین محل خروج از آب را انتخاب کنید. برخورد امواج می‌تواند تعادل شما را به هم بزند. به همین منظور زمانی که عمق آب به حدی است که امکان ایستادن و راه رفتن وجود دارد به کمک همیار خود از عقب به ساحل نزدیک شوید. در این حالت فین‌های خود را درآورده و در حالی که رو به امواج هستید به کمک همیار خود به سمت ساحل بروید در این شرایط بهتر است تا اتمام کار و رسیدن به ساحل، ماسک را بروی صورت خود حفظ کنید.

اگر دریا طوفانی باشد، برای خروج از دریا و رسیدن به ساحل بهترین روش خروج از آب، چهار دست و پا می‌باشد. باید دیمند در دهان غواص باشد و ماسک بر روی صورتش قرار داشته باشد و چهار دست و پا از آب خارج شود.

برای روش خروج از دریا به ساحل چند نکته بسیار مهم وجود دارد.

  1. اول به عمق کافی می‌رسیم. و بلند می‌شویم.
  2. BCD را شارژ می‌کنیم.
  3. دیمند را در از دهان خارج نمی‌کنیم.
  4. فین‌ها را به کمک همیارمان از پا درمی‌اوریم. (با دست راست پای چپ را می‌پوشیم و برعکس)
  5. با تجهیزات کامل به کلوپ غواصی برمی‌گردیم.

 

بیشتر بخوانید: جلیقه کنترل شناوری یا BCD چیست؟

 

ورود و خروج از منطقه صخره‌ای به دریا

غواصی از مناطق صخره‌ای از برخی جنبه‌ها جالبتر از غواصی از ساحل ماسه‌ای می‌باشد. معمولا در مناطق صخره‌ای دید آب بهتر بوده و اینگونه مناطق برای مشاهده واضح‌تر و تنوع زیستی دریایی مناسب‌تر هستند. با این حال راه رفتن بر روی صخره‌ها و سنگ‌ها با تجهیزات غواصی می‌تواند دشوار و در عین حال خطر ساز باشد از آن رو در این مناطق باید دقت و توجه کافی برای ورود و خروج از آب را مد نظر داشته باشید. در این مناطق توجه به مکان برخورد و برگشت امواج به صخره‌ها می‌تواند برای پیدا کردن محل مناسب ورود و خروج از آب به شما کمک کند. پیشنهاد می‌شود از این روش استفاده نکنید.

 

نحوه ورود به آب

در این مناطق به منظور راه رفتن روی صخره‌ها با تجهیزات غواصی بهتر است از کفش‌های غواصی با زیره مناسب و چسبندگی خوب استفاده شود. در صورت امکان دست‌های خود را برای حفظ تعادل و کمک گرفتن خالی نگاه داشته و از حمل وسایل اضافی خودداری نمایید. صخره مناسبی را برای نشستن انتخاب کرده و ماسک و فین خود را می‌پوشیم. حتی اگر عمق و دید آب به نظرتان مناسب است از پریدن به داخل خودداری کنید، بهتر است در حالی که روی صخره‌ها نشسته‌اید تا زمانی که پاها و فین‌ها در آب قرار گیرند در همین حالت به سمت آب بروید و در حالی که ماسک و دهنی رگلاتور خود را داخل دهان گذشته‌اید با فشار یک دست خود را به داخل آب بیاندازید و سپس جهت ممانعت از برخورد با صخره‌ها به وسیله امواج به سرعت با فین زدن از پشت روی سطح آب، خود را از صخره‌ها دورکنید. در دریاهای خروشان بهتر است از برگشت امواج جهت دور شدن از صخره‌ها کمک بگیرید.

 

نحوه خروج از آب

خروج از آب در مناطق صخرهای معمولا از مناطقی که در آن‌ها فضای خالی وجود داشته و صخره وجود ندارد انجام نمی‌شود، چون معمولا شدت امواج در این نواحی بیشتر است. بهترین زمان برای خروج از آب زمانی است که امواج شما را به سمت بالای صخره‌ها هدایت می‌کنند. یا اگر قدرت بدنی بالایی دارید از یک طناب نیز می‌توانید استفاده کنید و خود را بالا بکشید.

 

ورود و خروج از ساحل ماسه‌ای به دریا

نحوه ورود به آب

برای ورود به آب از ساحل ماسه‌ای تمامی تجهیزات به جز ماسک و فین‌ها را پوشیده و تا زمانی که عمق آب به اندازه زانوها برسد در آب جلو می‌رویم سپس با کمک همیار خود فین‌ها را پوشیده و از دست و پای مخالف جهت ثابت کردن فین‌ها استفاده می‌کنیم سپس در حالی که از عقب به سمت آب می‌رویم باید جهت برخورد با عوارض طبیعی و سقوط در آب به پشت سر خود نگاه کرده و تا جایی که عمق آب مناسب است جلو می‌رویم.

 

نحوه خروج از آب

فین‌های خود را تا زمان رسیدن به مناطق کم عمق که امکان ایستادن برای شما محیا باشد از پای خود خارج نکنید. اگر دریا مواج است از امواج جهت نزدیک شدن به ساحل کمک بگیرید. توجه کنید که امواج برخورد شما با صخره‌ها یا موانع دیگر نشود. جایی که می‌توانید محکم روی پاهای خود با ایستید باید فین‌ها را خارح کنید.

 

ورود و خروج از یک قایق بادی به دریا

همیشه از قایق‌های بزرگ برای غواصی استفاده نمی‌شود بعضی اوقات از قایق‌های بادی(جیمینی) جهت عملیات غواصی استفاده می‌گردد. در قایق‌های بادی معمولا فضا محدود بوده ولی ورود به آب راحت و ساده است.

 

روش ورود به آب

در قایق‌های بادی که دارای فضای کوچکی است معمولا محل نشستن بر روی لبه‌های باددار قایق قرار دارد و از روش بک رول برای ورود به آب با تجهیزات غواصی یا بدون تجهیزات غواصی استفاده می‌شود. برای انجام این کار با یک دست ماسک و  دست دیگر کمربند وزنه را برای جلوگیری از باز شدن در اثر برخورد با سطح آب نگه می‌داریم. در روشی دیگر می‌توان در حالی که از یک طناب جهت نگه داشتن لوازم در آب استفاده می‌شود تجهیزات خود را پس از ورورد به آب، به تن کنیم. در این حالت نیز همچنان از دست‌ها جهت ثابت نگه داشتن ماسک و کمربند وزنه استفاده می‌کنیم. نکته مهم این است که در قایق‌های کوچک بادی امکان تردد در قایق وجود ندارد بنابراین باید به ترتیب فین، کمربند وزنه، ماسک و BCD را پوشید و بعد داخل آب پرید. در این قایق‌ها باید دقت داشت برای حفظ تعادل قایق دو نفر دو نفر از قایق به داخل آب وارد شوید.

 

نحوه خروج از آب

پس از آمدن به سطح آب ابتدا با پر کردن BCD شناوری خود را مثبت کرده و سپس کمربند وزنه را باز کرده و داخل قایق بادی می‌گذاریم. سپس تجهیزات خود را باز کرده و به کمک همیار، تجهیزات را به درون قایق می‌فرستیم. اگر طنابی جهت کمک برای ورود به قایق وجود ندارد به کمک فین‌ها و کمک گرفتن از بازوها وارد قایق شده سپس ماسک و فین خود را در می‌آوریم. اگر نردبان وجود دارد از نردبان بالا می‌آییم.

 

ورود و خروج از قایق بزرگ به دریا

غواصی از یک قایق بزرگ بسیار ساده‌تر و راحت‌تر بوده ولی نکته قابل توجه آن این است که برای حفظ ایمنی خود و دیگران جهت حرکت به سمت محل ورود و خروج به آب با تجهیزات غواصی دقت و احتیاط لازم صورت پذیرد. همچنین باید توجه داشت که حرکت قایق به دلیل برخورد امواج ممکن است باعث برهم زدن تعادل شما گردد.

 

نحوه ورود به آب

در قایق‌های مجهز به سکو در پاشنه، ورود به آب معمولا به روش گام بزرگ انجام می‌شود. این روش به صورت برداشتن یک قدم به سمت جلو و حفظ موقعیت عمودی بدن تا زمان ورود به آب می‌باشد. اگر فاصله بین نقطه پرش و سطح آب بیش از یک متر می‌باشد جهت به حداقل رساندن فشار آب به بدن، بهتر است پاها به صورت جفت کنار هم قرار بگیرند. در هر دوی این روش‌ها یک دست به منظور حفظ دهنی رگلاتور و ماسک روی صورت و دست دیگر جهت جلوگیری از برخورد سلیندر با سر غواص و باز شدن کمربند وزنه، به روی تسمه BCD و کمربند قرار می‌گیرد.

 

نحوه خروج از آب

پس از رسیدن به سطح آب با فین زدن از پشت به سمت قایق نزدیک شده و از نردبان مناسب غواصی با تمام تجهیزات بالا آمده و جهت خروج از آب از نردبان استفاده می‌کنیم. در صورتی که نردبان مناسب نبود، قبل از شروع به صعود از نردبان قایق کمربند وزنه خود را بازکرده و به قایق تحویل دهیم. پس از بازکردن کمربند فین‌ها را درآورده و با تجهیزات وارد قایق می‌شویم. بهتر است قایق دارای نردبان مناسب جهت صعود غواص با فین باشد. در صورتی که نردبان شما اصلا مناسب صعود غواص با تجهیزات نیست، بهتر است اول کنار نردبان بایستید و بعد کمربند وزنه را به قایق دهید و BCD را در بیاورید و در آخر فین را به قایق دهید و از نردبان بالا روید.

شیدا مرادی مطلق

مشاور و مسئول آموزش جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1401/10/18   شیدا مرادی مطلق

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن