غواصی اسکین چیست؟

غواصی اسکین چیست؟

شما هم امتیاز بدهید!
1401/11/11

غواصی اسکین عمل غواصی در زیر آب بدون استفاده از منبع هوای قابل‌حمل است. همان‌طور که در غواصی معمول است. غواصی اسکین را می‌توان با حداقل تجهیزات مانند ماسک و اسنورکل انجام داد، یا ممکن است اصلاً بدون تجهیزات انجام شود. به طور معمول، این فعالیت به هیچ مهارت اضافی، به جز دانش در مورد نحوه شناکردن، نیاز ندارد. با ما همراه باشید تا با نکات و لوازم غواصی اسکین آشنا شوید.

 

غواصی اسکین چیست؟

اصطلاحی کهنه و قدیمی، غواصی اسکین به ترکیبی از غواصی و غواصی آزاد اشاره دارد. یک غواص اسکین زمانی را در سطح می‌گذراند. باتوجه‌به این واقعیت که غواصی اسکین نیازی به مهارت‌های اضافی ندارد، این فعالیت، یک فعالیت محبوب برای کسانی است که از استراحتگاه‌های ساحلی بازدید و در سفرهای دریایی شرکت می‌کنند.

کشتی‌های دریایی تقریباً در هر بندری که در مناطق با هوای گرم می‌روند، چنین ماجراجویی‌هایی را ارائه می‌کنند. برخی از استراحتگاه‌ها تجهیزات را بدون هزینه اضافی ارائه می‌دهند. قدمت غواصی اسکین به‌اندازه شنا کردن است.

غواصی اسکین نیز در چشمه‌های آب شیرین بسیار محبوب است. این چشمه‌ها دیدن برخی از حیات‌وحش طبیعی آب شیرین را برای غواصان بسیار آسان می‌کند. در بسیاری از موارد، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها برای لذت‌بردن از غواصی تا حد زیادی کدر هستند. معمولاً در چشمه‌های طبیعی که به دلیل شفافیت آب شهرت دارند، برای دید مشکلی ایجاد نمی‌کند.

بسیاری از غواص‌ها که غواصی پیشرفته انجام می‌دهند، غواصی اسکین را نیز انجام می‌دهند. همچنین غواصان آزاد فقط برای سرگرمی به‌جای مسابقه یا تمرین غواصی می‌کنند.

 

آموزش غواصی اسکین

آموزش غواصی اسکین نیاز به کمی استقامت و کمی تمرین دارد. به‌عنوان یک غواص اسکین، به قدرت کافی نیاز دارید تا بتوانید بدن خود را به داخل آب بکشید و بتوانید برای مدتی در زیر آب، مانور دهید.

این آموزش برای غواصی اسکین نه‌تنها به‌نوعی ورزش بدنی نیاز دارد، بلکه به سطح خاصی از مهارت‌های شنا نیز نیاز دارد.

جدا از قدرت و استقامت، غواص اسکین باید آموزش ببیند تا نفس خود را در مدت‌زمان طولانی نگه دارد تا بتوانید هنگام غواصی زیر آب بمانید.

غواصی

قبل از غواصی اسکین، ایده خوبی است که کمی آموزش ببینید. یوگا و تمرینات کششی می‌تواند به بهبود وضعیت بدن و جریان بدن شما کمک کند. این تمرینات به شما کمک می‌کند تا از حرکات بدن خود آگاه‌تر شوید و انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشید.

همراه با یوگا، نوعی تمرین قدرتی ایده خوبی برای به‌دست‌آوردن قدرت مرکزی برای وضعیت بدن و قسمت بالای پاها برای مانور در هنگام شیرجه است.

 

برای غواصی اسکین به چه تجهیزاتی نیاز دارید؟

تجهیزات غواصی اسکین بسیار شبیه به غواصی آزاد هستند. اغلب این تجهیزات قابل‌تعویض هستند. در اینجا لیستی از همه چیزهایی که نیاز دارید وجود دارد.

  • ماسک

ماسک‌ها در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف بسیار متنوع هستند.

اما می‌توان گفت که مهم‌ترین فاکتور هنگام خرید ماسک راحتی و قابلیت استفاده است.

اگرچه شایان‌ذکر است که اکثر غواصان اسکین از ماسک‌هایی با حجم کمتر استفاده می‌کنند که برای کنترل فشار روی ماسک مناسب‌تر است.

  • لوله تنفس (اسنورکل)

این همیشه بستگی به میزان راحتی شما با اسنورکل دارد.

غواصان پیشرفته اسکین معمولاً طراحی ساده‌تری را انتخاب می‌کنند.

  • فین

باله های اسنورکل به تجربه شما به عنوان غواص اسکین و محل غواصی شما بستگی دارد.

باله‌های پاشنه بسته کوتاه معمولاً برای این نوع فعالیت ایده‌آل در نظر گرفته می‌شوند، اما اگر به دنبال رفتن به عمق بیشتر هستید یا صرفاً غواصی باتجربه‌تر هستید، ممکن است بخواهید به دنبال برخی از باله‌های پاشنه‌بلند غواصی آزاد باشید.

  • لباس غواصی (وت‌سوت)

لباس مرطوب همیشه ضروری نیست، اما گاهی اوقات می‌تواند بسیار مفید باشد. لباس مرطوب نه‌تنها برای محافظت از ما در برابر محیط‌های آب سرد استفاده می‌شود. بلکه می‌تواند برای محافظت از ما در برابر قرارگرفتن در معرض شدید خورشید، به‌ویژه در محیط‌های گرمسیری یا نیمه‌گرمسیری استفاده شود.

  • کمربند وزنه

به طور معمول، یک کمربند وزنه فقط برای تنظیم شناوری شما در هنگام غواصی با لباس مرطوب ضروری است. اما حواستان باشد که اضافه‌وزن نداشته باشید.

 

مهارت‌های لازم برای غواصی اسکین

 

1. از محافظ مناسب در برابر نوردهی استفاده کنید

لباس‌های مرطوب برای گرم نگه‌داشتن غواصان در آب سرد عالی هستند. اما همچنین به محافظت در برابر آفتاب‌سوختگی برای غواصان روی سطح پوست کمک می‌کنند. مهم نیست که آب چقدر گرم یا سرد باشد تا از پوست شما در برابر نور خورشید محافظت کند.

2. فاصله خود را از زندگی دریایی حفظ کنید

کشف گیاهان و جانوران جدیدی که ممکن است در خانه ندیده باشید هیجان‌انگیز است، اما موجوداتی که تحریک می‌شوند ممکن است دچار استرس شوند. شما می‌توانید برنامه تغذیه یا جفت‌گیری آنها را قطع کنید و خود را در معرض خطر رفتارهای تهاجمی قرار دهید. پس نگاه کن، اما لطفاً دست نزن.

غواصی اسکین

 

3. از سیستم یک همیار بالا، یکی پایین پیروی کنید

هنگام انجام غواصی برای حبس نفس، گروه دونفره تشکیل دهید و مطمئن شوید که زمانی که یک نفر در زیر سطح شیرجه می‌رود، رفیق او بالای سطح آن را تماشا می‌کند. این بدان معناست که اگر غواص اسکینی در زیر آب با مشکلی مواجه شود، همیشه کسی روی سطح وجود دارد که آماده است کمک کند

4. افقی، نه عمودی

در زیر آب افقی بمانید تا کشش را کاهش دهید و کارایی فین‌ها را بهبود بخشید. این اطمینان را حاصل کنید که خود را به سمت جلو حرکت می‌دهید نه به سمت بالا. این کار به‌صرفه جویی در انرژی و کاهش مصرف هوا کمک می‌کند.

5. سیگنال‌های دستی

شما نمی‌توانید زیر آب صحبت کنید، بنابراین توانایی برقراری ارتباط حیاتی است. چه برای اشاره به چیزی قابل‌توجه باشد، چه برای بیان اینکه چقدر هوا باقی‌مانده است. سیگنال‌های دستی را تمرین کنید تا بتوانید در زیر آب به طور مؤثرتر ارتباط برقرار کنید. قبل از غواصی حافظه خود را تقویت کنید.

 

نکات موثر در غواصی اسکین

چند نکته برای اینکه بیشترین بهره را از غواصی اسکین خود ببرید:

1. نفس عمیق بکشید

زمانی که نفس خود را حبس کرده‌اید و پس از مدتی نیاز به نفس پیدا می‌کنید، در بیشتر موارد به دلیل کمبود اکسیژن نیست، بلکه ناشی از CO2 اضافی است؛ بنابراین کاهش بیش از حد سطح CO2 بدن می‌تواند باعث شود بدن به ما هشدار کافی مبنی بر نیاز به نفس‌کشیدن را ندهد و باعث غرق‌شدن غواصان شود. در عوض، دو یا سه بار نفس عمیق، از ته شکم خود بکشید. سپس درست قبل از غواصی، با یک‌نفس چهارم، ریه‌های خود را تا آخر پر کنید.

پاشیدن آب سرد به‌صورت یا غوطه‌ورشدن در آب سرد، قلب شما را کند می‌کند و به شما امکان می‌دهد نفس خود را برای مدت طولانی‌تری حبس کنید.

2. اجازه دهید وزن شما کار را انجام دهد

هنگامی که نفس خود را گرفتید و غواصی خود را شروع کردید، مهم است که تاحدامکان انرژی کمتری مصرف کنید، زیرا انرژی برابر با اکسیژن است و زمان پایان شما را کاهش می‌دهد.

بنابراین، به‌جای شناکردن، اجازه دهید وزنتان شما را پایین بیاورد. بی‌حرکت در سطح دراز بکشید. سپس باسن خود را 90 درجه خم کنید. بالاتنه خود را عمود بر پایین قرار دهید و پاهای خود را بالا بیاورید تا زمانی که مستقیماً در هوا قرار گیرند.

سپس به‌سادگی اجازه دهید وزن پاهایتان شما را به سمت پایین هل دهد و فقط زمانی که تمام بدنتان در آب فرورفت شروع به فین زدن کنید، در آن زمان متوجه خواهید شد که فرودتان کند یا متوقف می‌شود.

3. به‌آرامی حرکت کنید

استفاده از انرژی باعث سوختن اکسیژن می‌شود، بنابراین به‌آرامی شنا کنید. بدن خود را تاحدامکان روان نگه دارید و استراحت کنید.

هر چه بیشتر این کار را انجام دهید، مدت بیشتری می‌توانید زیر آب بمانید.

کرال‌سینه مفیدترین حرکت زیر آب است. هنگامی که بازوهای خود را از حالت پایین حرکت می‌دهید و به عقب حرکت می‌کنید، مطمئن شوید که آنها را تاحدامکان به بدن خود نزدیک کرده‌اید تا سرعت خود را کاهش ندهید.

اگر با باله شنا می‌کنید، چندین  تکنیک باله‌ای وجود دارد  که ممکن است برای شما مفید باشد.

 سعی کنید تاحدامکان فاز سرخوردن را طولانی کنید.

4. مراقب علائم باشید

بیشتر افراد می‌توانند قبل از اینکه به سطح آب بازگردند، حدود سی ثانیه تا یک دقیقه زیر آب شنا کنند. با  آموزش و تکنیک مناسب، می‌توانید این را به میزان قابل‌توجهی گسترش دهید.

غواصی اسکین

اما مراقب علائمی باشید که بدن شما دچار کمبود اکسیژن می‌شود. واضح‌ترین علامت تشنجی است که در دیافراگم خود خواهید داشت.

هنگامی که این اتفاق می‌افتد، نشانه آن است که باید شروع به فکر کردن به بازگشت به سطح کنید. سعی کنید یاد بگیرید بین چند تشنج اول که فقط به‌عنوان یک هشدار اولیه عمل می‌کند و تشنج‌های بعدی که باید جدی گرفته شوند تمایز قائل شوید.

این قسمت را می‌توان در یک استخر کم‌عمق، به‌صورت دراز کشیده، با یک دوست که در صورت نیاز به کمک در کنارتان ایستاده است، تمرین کنید.

 

سخن پایانی

اگر از حرکت در سطح، کاوش در صخره‌های کم‌عمق و گهگاه با حبس نفس غواصی لذت می‌برید، غواصی اسکین گزینه خوبی برای شماست..

در پایان، با غواصی اسکین، شما مقداری از همه چیز را به دست می‌آورید؛ بنابراین اگر عاشق گذراندن زمان در بالا و پایین آب هستید، بهترین تفریح و ورزش برای شماست.

 

بیشتر بخوانید: آمادگی جسمانی در غواصی

نهال ظاهری

کارشناس سئو جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1401/11/11

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن