ماسک و اسنورکل غواصی چیست؟

ماسک و اسنورکل غواصی چیست؟

شما هم امتیاز بدهید!
1401/11/12

در این مطلب از بلاگ آموزشگاه غواصی جزیره سفید آرامش به معرفی ماسک و اسنورکل غواصی می‌پردازیم. وقتی نوبت به خرید کیت غواصی می‌رسد، یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی که باید در اختیار داشته باشید، ماسک و اسنورکل غواصی مناسب است. ماسک و اسنورکل غواصی مناسب نه‌تنها به شما این امکان را می‌دهد که زندگی دریایی را به‌وضوح ببینید، بلکه برای دیدن سیگنال‌های دستی هنگام غواصی نیز حیاتی است.

 

ماسک‌های غواصی و اسنورکل غواصی

قبل از اینکه وارد اعماق بیشتر شوید، مهم است که به یاد داشته باشید ماسک‌ها و اسنورکل‏‌های غواصی یکسان نیستند.

ماسک‌های اسنورکل معمولاً از مواد مقرون‌به‌صرفه مانند لاستیک ساخته می‌شوند. اغلب دارای لنزهای پلاستیکی هستند که برای استفاده در آب کم‌عمق کاملاً مناسب هستند. ماسک‌های غواصی تک لنز و دو لنز موجود هستند. انواع ماسک تمام‌صورت نیز برای انتخاب وجود دارد.

ماسک‌های غواصی کامل صورت به لطف لنز منحنی منحصربه‌فردشان که نمای 180 درجه بدون وقفه را برای کاربر ایجاد می‌کند، محبوبیت پیدا می‌کنند. آن‌ها به غواص اجازه می‌دهند که از طریق بینی یا دهان خود نفس بکشد که برای غواص‌های عصبی تازه کار که در آب نفس می‌کشند مفید است.

ماسک‌های غواصی از مواد باکیفیت بالاتر مانند سیلیکون و شیشه‌های نشکن ساخته شده‌اند و به طور خاص برای غواصی طراحی شده‌اند. سیلیکون نسبت به لاستیک انعطاف‌پذیرتر است و مهروموم بهتری برای صورت ایجاد می‌کند. ماسک‌های غواصی تحت آزمایش‌های دقیق قرار می‌گیرند تا اطمینان حاصل شود که تحت‌فشار در عمق به‌درستی عمل می‌کنند.

نحوه انتخاب ماسک غواصی مناسب

حتی قبل از قدم‌ گذاشتن در مغازه لوازم غواصی، ارزش آن را دارد که به نوع غواصی و آنچه برای شما مهم است توجه کنید. میدان دید وسیع، حداقل تابش خیره‌کننده، یا ماسکی که در میان سایر کیت غواصی به‌راحتی قابل‌ تشخیص باشد. همچنین مهم است که در نظر داشته باشید که آیا قصد استفاده از ماسک خود را برای سفر دارید یا خیر.

انواع ماسک‌های غواصی در دسترس هستند، مانند ماسک‌های غواصی فنی و ماسک‌های مناسب برای سبک سفر. دانستن اینکه مورد استفاده شما چیست، انتخاب درست را از همان ابتدا بسیار آسان‌تر می‌کند.

هزینه ماسک

انواع ماسک‌ و اسنورکل غواصی متناسب با همه بودجه‌ها در دسترس هستند. معمولاً از 50 دلار تا بیش از 1000 دلار برای برخی از ماسک‌های غواصی تمام‌صورت می‌توانید هزینه کنید. برچسب قیمت مهم‌ترین عامل در انتخاب ماسک و اسنورکل غواصی نیست.

اگر نگران هزینه خرید ماسک و یا اسنورکل غواصی هستید، می‌توانید یک ماسک و حتی اسنورکل غواصی دست‌دوم را از باشگاه غواصی محلی خود خریداری کنید و آن را از قبل تست کنید. محصولات توصیه شده یا استفاده شده توسط غواصان دیگر می‌توانند در انتخاب ماسک و اسنورکل غواصی مناسب و با قیمت مناسب کمک‌کننده باشند.

تعداد لنزها

ماسک‌های غواصی با یک لنز، دو لنز و چند لنز در دسترس هستند. آن‌‏ها در ماسک‌های قاب‌دار و بدون قاب در دسترس هستند.

ماسک‌های تک عدسی دید گسترده‌ای بدون وقفه ایجاد می‌کنند. این ماسک‌ها دید دو چشمی را برای کمک به درک عمق حفظ می‌کنند. آن‌ها برای غواصانی که می‌خواهند دید وسیع داشته باشند خوب هستند. هر دو نسخه فریم و بدون فریم در دسترس هستند.

ماسک‌های دو لنز نیز حجم کمی دارند و اغلب با لنزهایی به شکل اشک طراحی می‌شوند. این لنزها دید گسترده‌ای را در سراسر بخش اصلی لنز و نمای روبه‌پایین ارائه می‌دهند که برای دید عالی است. به دلیل حجم کم، هوای کمتری برای پاک‌کردن و یکسان کردن ماسک مورد نیاز است.

ماسک‌های چند لنز علاوه بر لنز اصلی دارای لنزهای کوچکی در اطراف ماسک هستند. آن‌ها وسیع‌ترین میدان دید را دارند و ورودی نور عالی را ارائه می‌دهند. این ماسک‌ها برای غواصانی که از کلاستروفوبیا رنج می‌برند خوب است.

استفاده از اسنورکل غواصی و ماسک

اسنورکل غواصی و ماسک با هم می‌آیند مگر اینکه ماسک اسنورکل غواصی کامل صورت داشته باشید که به آن اشاره می‌کنیم.

اسنورکل غواصی و ماسک باید به‌درستی به هم وصل شوند تا بتوانید سرخود را حرکت دهید.

ماسک اسنورکل که انتخاب می‌کنید ممکن است یک لنز بزرگ یا دو لنز جداگانه داشته باشد که پنجره دید را تشکیل می‌دهند. هر یک از این گزینه‌هایی که انتخاب می‌کنید باید به اسنورکل غواصی شما متصل شده و به‌درستی استفاده شود.

مهم‌ترین اطلاعاتی که هنگام استفاده از ماسک اسنورکل باید بدانید این است که چگونه باید مناسب باشد.

ماسک اسنورکل باید محکم روی صورت شما قرار بگیرد، به‌طوری‌که یک مهروموم محفوظ از هوا ایجاد کند که اجازه ورود آب را ندهد. این مهروموم بدون هوا نباید دردناک یا ناراحت‌کننده باشد. فقط باید فشار کافی داشته باشد تا ماسک را در جای خود محکم نگه دارد و از ورود آب جلوگیری کند.

اگر ماسک شما نشت کرد یا آب از یک سوراخ وارد شد، نترسید. این امر حتی در ضد نشتی‌ترین مدل‌های ماسک‌های اسنورکل نیز طبیعی است. شما باید کاری را انجام دهید که پاک‌سازی ماسک نامیده می‌شود.

پاک‌سازی ماسک زمانی است که ته ماسک خود را بردارید و آن را از روی صورت خود بردارید درحالی‌که قسمت بالایی ماسک را در جای خود نگه می‌دارید. از طریق بینی نفس خود را بیرون می‌دهید و ماسک را روی صورت خود قرار می‌دهید تا آب پاک شود. در برخی موارد، شما همچنین می‌توانید سرخود را به سمت بالا خم کنید و همین روند را انجام دهید درحالی‌که ماسک را محکم روی پیشانی خود بسته‌اید.

زاویه ماسک همراه با بازدم از طریق بینی، هر آبی را که به داخل ماسک راه‌یافته است را پاک می‌کند.

نحوه استفاده از ماسک اسنورکل تمام‌صورت

ماسک غواصی کامل صورت یک ماسک اسنورکل است که یک اسنورکل غواصی مستقیماً در ماسک تعبیه شده است. این ماسک هم دهان و هم بینی را می‌پوشاند. ماسک غواصی تمام‌صورت مجهز به اسنورکل غواصی خشک است؛ زیرا برای غوطه‌ورشدن دوره‌ای در زیر آب طراحی شده است.

ماسک غواصی تمام‌صورت باید مجهز به مکانیزم گردش هوا باشد که هوای تازه را دوباره به گردش درمی‌آورد و از تنفس مجدد CO2 جلوگیری می‌کند، زیرا این می‌تواند یک عارضه جانبی خطرناک ماسک اسنورکل تمام‌صورت ارزان‌قیمت باشد. تنفس مجدد CO2 در صورت عدم رفع سریع می‌تواند باعث بیماری، سرگیجه و در نهایت بی‌هوشی شود.

دو نوع ماسک اسنورکل وجود دارد: ماسک اسنورکل کلاسیک و ترکیب ماسک و اسنورکل غواصی که دو قطعه تجهیزات جداگانه هستند. شما باید نحوه عملکرد هر دوی این ماسک‌های اسنورکل را بدانید.

هنگامی که صحبت از ترکیب اسنورکل غواصی و ماسک به میان می‌آید، مهم است که بدانید اسنورکل‏‌های مختلفی را می‌توان در ترکیب ماسک اسنورکل گنجاند. همه اسنورکل‌های غواصی یکسان ساخته نمی‌شوند.

انواع اسنورکل غواصی

انواع مختلفی از اسنورکل‏ها را می‌توان به ماسک اسنورکل خود اضافه کنید. آن‌ها شامل اسنورکل کلاسیک، اسنورکل انعطاف‌پذیر، اسنورکل نیمه‌خشک و اسنورکل خشک هستند.

در ادامه نحوه استفاده از هر نوع ماسک اسنورکل را می‌آموزیم.

نحوه استفاده از اسنورکل کلاسیک

برای استفاده از ماسک اسنورکل کلاسیک، باید صورت خود را پایین نگه دارید تا اسنورکل غواصی همیشه بالای آب بماند و مقدار کافی از اسنورکل غواصی از آب خارج شود تا از ورود آب جلوگیری شود. اسنورکل غواصی باید توسط گیره یا حلقه نگهدارنده غواصی به‌درستی وصل شود.

به یاد داشته باشید که همیشه قسمت بالای اسنورکل غواصی را خارج از آب نگه دارید تا آب وارد آن نشود، زیرا ممکن است باعث خفگی شما یا ایجاد وحشت شود. اگر آب وارد قطعه دهانی شد و احساس خفگی داشتید، با آرامش به سطح آب شنا کنید.

نحوه استفاده از اسنورکل انعطاف‌پذیر

استفاده از یک اسنورکل انعطاف‌پذیر همان روش و تکنیک استفاده از اسنورکل کلاسیک را در برخواهد داشت. شما باید سرخود را پایین نگه دارید و صورت خود را به سمت پایین استخر یا بستر دریا قرار دهید.

یک سوپاپ تعبیه شده است که به‌راحتی آب وارد شده به لوله اسنورکل غواصی و قطعه دهانی را از بین می‌برد.

هنگام غواصی، به‌سادگی اجازه دهید اسنورکل انعطاف‌پذیر به طور طبیعی از صورت خارج شود تا از مسیر شما دور بماند؛ اما همچنان به ماسک اسنورکل شما متصل باشد.

نحوه استفاده از اسنورکل نیمه‌خشک

یک اسنورکل نیمه‌خشک دارای یک محافظ پاشش آب در بالای لوله اسنورکل غواصی است که سعی می‌کند از ورود آب به داخل اسنورکل غواصی جلوگیری کند.  اسنورکل نیمه‌خشک توصیه نمی‌شود؛ زیرا محافظ اسپلش مانع از ورود آب به لوله و دهانی نمی‌شود.

هنگامی که آب وارد لوله اسنورکل غواصی و قطعه دهانی می‌شود، یک دریچه تخلیه وجود دارد که آب را از اسنورکل خارج کرده و راه‌های هوایی را پاک می‌کند.

نحوه استفاده از اسنورکل خشک

استفاده از اسنورکل خشک به شما این امکان را می‌دهد که بدون ترس از ورود آب به لوله و دهانی، اسنورکل خود را کاملاً در زیر آب قرار دهید. دریچه شناور در بالای اسنورکل به طور کامل آب‌بندی می‌شود و هنگام غوطه‌ورشدن از ورود آب به داخل اسنورکل غواصی جلوگیری می‌کند.

اگر آب وارد اسنورکل غواصی شود، به‌راحتی از طریق شیر تخلیه که در قسمت پایینی قطعه دهانی تعبیه شده است، خارج می‌شود. این کار باعث می‌شود که آب اضافی از طریق دهانه کوچک بسته و هنگام بازدم خارج شود. هنگام استفاده از اسنورکل غواصی با دریچه تخلیه، مطمئن شوید که به‌آرامی بازدم را انجام می‌دهید.

سخن پایانی

اینها انواع مختلفی از ماسک‌های اسنورکل هستند که امروزه در دسترس هستند، بنابراین مهم است که تفاوت بین همه گزینه‌ها را درک کنید. دانستن نحوه استفاده از ماسک غواصی به شما کمک می‌کند تا یک سفر غواصی ایمن، سرگرم‌کننده و سازنده داشته باشید که باید هدف هر ماجراجویی غواصی باشد.

 

بیشتر بخوانید: نارکولپسی یا حمله خواب

نهال ظاهری

کارشناس سئو جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1401/11/12

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن