بهترین سن آموزش شنا به کودکان چه سنی است؟

بهترین سن آموزش شنا به کودکان چه سنی است؟

شما هم امتیاز بدهید!
1401/11/30

بهترین سن آموزش شنا به کودکان هنوز برای برخی از والدین کمی دارای رمز و راز است. واقعیت این است که هیچ پاسخ «درست» یا «نادرست» وجود ندارد. همچنین هیچ فرمول واحدی وجود ندارد که بتوان برای همه کودکان از آن استفاده کرد تا بهترین سن آموزش شنا به کودکان را مشخص کرد.

مزایای آموزش شنا چیست؟

علاوه بر کمک به فرزندتان در یادگیری یک مهارت نجات‌بخش، مزایای آموزش شنا نیز فراوان است.

شنا علاوه بر اینکه یک تمرین خوب است، سلامت جسمانی و تناسب‌اندام را با موارد زیر بهبود می‌بخشد.

  • سلامت قلب و ریه‌ها را حفظ می‌کند
  • تقویت استخوان‌ها و کاهش درد مفاصل (یک ورزش طبیعی کم‌تأثیر است)
  • بهبود قدرت، استقامت و انعطاف‌پذیری
  • تقویت وضعیت و تعادل

شنا ورزشی است که یک‌عمر ماندگار است. برای شرکت در شنا لازم نیست سن یا قد خاصی داشته باشید یا سطح خاصی از قدرت داشته باشید.

شنا همچنین می‌تواند عملکرد ذهنی را بهبود بخشد، زیرا می‌تواند اضطراب و افسردگی را کاهش دهد، سطح استرس را کاهش دهد و به خواب بهتر کمک کند.

آیا یک کودک 2 ساله می‌تواند شنا یاد بگیرد؟

هیچ محدودیتی برای سن آموزش شنا به کودکان وجود ندارد. برخی از کلاس‌های کودک از 6 ماهگی شروع می‌شوند، اما ممکن است گران باشند.

در حال حاضر، شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد آموزش شنا برای نوزادان زیر یک سال خطر غرق‌شدن را کاهش می‌دهد. این به این دلیل است که اگرچه آنها می‌توانند حرکات مربوط به شنا را انجام دهند، اما قدرت بلند کردن سرخود را از آب برای نفس‌کشیدن ندارند. این بدان معنا نیست که شما نباید کودک خود را به استخر ببرید.

بهترین سن آموزش شنا به کودکان چه سنی است؟

هیچ سن درست یا غلطی برای شروع آموزش شنا وجود ندارد. این می‌تواند تا حد زیادی به شما و فرزندتان بستگی داشته باشد. 

هنگام درنظرگرفتن بهترین سن آموزش شنا به کودکان برای شروع، ایده خوبی است که به رشد جسمانی و سطح بلوغ کودک خود فکر کنید تا به شما در تصمیم‌گیری در مورد آمادگی کمک کند.

در انتخاب کلاس شنا به چه نکاتی توجه کرد؟

هنگام انتخاب کلاس‌های شنا باید به نکات زیادی توجه کرد. برای کودکان کوچک‌تر، پرسیدن سؤالات زیر مهم است.

آیا کلاس برای سن آنها مناسب است؟ آیا از آنها خواسته می‌شود کارهایی را انجام دهند که بیش از حد ساختارمند، پیچیده و یا خیلی از نظر فیزیکی سخت است؟

آیا مربی از بازی‌ها برای کمک به یادگیری و حفظ علاقه کودک شما استفاده می‌کند؟

آیا مربی همیشه در دسترس بزرگسالان قرار دارد؟

آیا آب به‌اندازه کافی برای آنها گرم و تمیز است؟

این سؤالات هنگام انتخاب یک کلاس شنا، صرف‌نظر از سن کودک شما مفید است.

مهم است که به این موارد در رابطه‌ با فرزندتان فکر کنید. به‌عنوان‌مثال، اگر فرزند شما در گروه‌های بزرگ خوب عمل نمی‌کند، احتمالاً یک کلاس شنای شلوغ شامل 20 کودک پرسروصدا برای او مناسب نیست. به همین ترتیب، اگر فرزند شما در مورد بودن در آب عصبی است، کلاسی که مربی در آن به‌جای کنار استخر در استخر باشد، ممکن است مناسب‌تر باشد.

آمادگی شنا چیست؟

فعالیت‌های بدنی مانند شنا شامل حرکات تکراری است. هنگام شنا، کودکان باید توانایی حرکت اندام و بدن خود را به دست آورند و الگوهای حرکتی یکسانی را بارها و بارها تمرین کنند؛ بنابراین داشتن قدرت و هماهنگی عضلانی کافی و از نظر روانی بلوغ کافی برای ازدست‌ندادن انگیزه در طول درس‌های 30 دقیقه‌ای برای انجام این حرکات تکراری در یادگیری ضربات رقابتی بسیار مهم است.

بهترین سن آموزش شنا به کودکان

مطالعات نشان می‌دهد که بهترین سن آموزش شنا به کودکان برای شروع یادگیری اصول شنا توسط یک کودک بین 1 تا 4 سالگی است. بااین‌حال، نوزادان 6 ماهه تا 3 ساله می‌توانند در کلاس‌‌های والدین و کودک شرکت کنند تا لذت ببرند و به آب عادت کنند. اگر فرزند شما بزرگ‌تر از 4 سال است، نگران نباشید. هیچ‌وقت برای یادگیری دیر نیست. سن 4 سال به بالا زمانی است که بچه‌ها شروع به درک تکنیک‌های شنا می‌کنند، مانند شناور کردن و شناکردن به مقصدی خاص.

ثبت‌نام فرزندتان در کلاس‌های شنا در سنین 6 ماهگی تا 4 سالگی مؤثرترین راه برای کمک به عادت‌کردن او به آب است. این عادت زودهنگام آنها را تشویق می‌کند که از شنا نترسند؛ زیرا درس‌هایشان چالش‌برانگیزتر می‌شود.

فواید یادگیری شنا در سنین جوانی

یادگیری شنا در سنین پایین می‌تواند برای رشد ذهنی و جسمی کودک شما بسیار مفید باشد، به حفظ ایمنی او و ایجاد مهارت های مادام العمر کمک کند.

شنا پایه‌ای قوی برای یک سبک زندگی سالم می‌سازد. شنا کودکان را سالم نگه می‌دارد و زمینه‌های کلیدی رشد فیزیکی آنها از جمله سلامت ریه‌ها و ماهیچه‌ها، انعطاف‌پذیری و استقامت را تمرین می‌دهد.

کلاس‌های رسمی شنا به کودک شما مهارت‌های لازم برای بقا را که برای ایمن ماندن در اطراف آب نیاز دارد، آموزش می‌دهد.

علاوه بر رشد جسمانی فرزندتان، آموزش شنا به کودک شما این امکان را می‌دهد تا با بچه‌های هم‌سن‌وسال خود ملاقات کند و مهارت‌های اجتماعی را تمرین کند. ازآنجاکه آنها یک علاقه مشترک دارند، حتی ممکن است دوستان جدیدی پیدا کنند.

امروزه کودکان بیش از هرزمان دیگری وقت خود را صرف تماشای تلویزیون و استفاده از موبایل می‌کنند. استفاده بیش از حد از این وسایل اغلب با چاقی، خواب نامنظم و مشکلات رفتاری مرتبط است. کارشناسان به همه کودکان زیر 5 سال توصیه می‌کنند برای رشد سالم‌تر، کمتر از این وسایل استفاده کنند. شنا فرصت ایده‌آلی برای وارد کردن فعالیت‌های متفاوت به روال کودک شما است.

وقتی کودک شما شنا را در سنین جوانی یاد می‌گیرد، او را تشویق می‌کند تا چیزهای جدید مانند غواصی کودکان را با اعتمادبه‌نفس دنبال کند. حتی می‌تواند باعث علاقه به سایر فعالیت‌های مرتبط با آب مانند شنای حرفه‌ای، کایاک سواری و غیره شود.

اگر کودک من آن را دوست نداشته باشد چه؟

اگر متوجه شده‌اید که فرزندتان از استخر و شنا لذت نمی‌برد، نگران نباشید! می‌توانید چند قدم بردارید تا این تجربه برای هر دوی شما لذت‌بخش‌تر شود و آنها را تشویق کنید که شنا را متفاوت ببینند.

از خانه شروع کنید

قبل از انتخاب یک کلاس رسمی شنا یا در بین کلاس‌ها، اجازه دهید فرزندتان با آب در خانه راحت باشد. زمان حمام فرصتی عالی برای عادت‌دادن آنها به ایده غوطه‌ورشدن در آب است. با دمیدن حباب‌ها یا پاشیدن آب به آنها نشان دهید که چقدر می‌توانند لذت ببرند.

آن را سرگرم‌کننده کنید 

انتخاب صحیح سن آموزش شنا به کودکان دلبندتان می‌تواند برای آرامششان فاکتور مهمی باشد. اجازه ندهید که آموزش شنا منبع استرس یا نگرانی کودکان شما باشد. پاداش‌ها، اهداف و فعالیت‌ها را اجرا کنید تا آن را به یک‌زمان سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز تبدیل کنید. بازی‌های استخری یک انگیزه عالی هستند و به کودکان شما کمک می‌کنند تا یاد بگیرند که چگونه بدون اینکه متوجه شوند شناور، لگد بزنند و در آب پا بگذارند. همچنین باید از انواع اسباب‌بازی‌ها و اشیاء استفاده کنید تا زمان شنا را جذاب‌تر کنید، مانند عینک و اسنورکل.

او را مجبور نکنید

اگر برای تشویق فرزندانتان به لذت‌بردن از شنا کردن همه چیز را امتحان کرده‌اید و به نظر می‌رسد هیچ‌چیز مؤثر نیست، بهتر است تا فرارسیدن سن آموزش شنا به کودکان عزیزتان فعلاً آن را رها کنید. این امکان وجود دارد که در آینده، آنها کنجکاوتر شوند و بخواهند دوباره تلاش کنند.

نکاتی برای آموزش ایمن شنا

درحالی‌که ثبت‌نام فرزندتان در کلاس‌های رسمی شنا در سنین پایین می‌تواند برای رشد اجتماعی و جسمی او بسیار مفید باشد، در نهایت این تصمیم شماست. این شما هستید که باید تشخیص دهید سن آموزش شنا به کودکان دلبندتان چه سنی است.

برای داشتن یک تجربه ایمن و لذت‌بخش، این نکات ایمنی شنا را در نظر داشته باشید.

بررسی کنید که آب در دمای راحت باشد. نه خیلی گرم و نه خیلی سرد.

نحوه استفاده از وسایل شناورسازی، از جمله حلقه‌های پرتابی را به کودک خود آموزش دهید تا بداند در مواقع اضطراری چگونه واکنش نشان دهد.

فرزند خود را در کلاس‌های رسمی شنا ثبت‌نام کنید. کار انفرادی با فرزندتان راه خوبی برای راحت‌تر کردن شنا کردن اوست.

آموزش شنای فرزندتان را بادقت انتخاب کنید. کلاس‌ها باید کوچک، متمرکز و توسط یک مربی معتبر هدایت شوند. به‌خاطر داشته باشید که هر برنامه‌ای برای همه کودکان مناسب نیست. اگر فرزند شما از آموزش شنا لذت نمی‌برد یا از آن بهره نمی‌برد، گزینه‌های دیگر را جستجو کنید.

وقتی فرزندتان خارج از کلاس‌های رسمی خود شنا می‌کند، همیشه او را زیر نظر داشته باشید. بدانید که چگونه علائم استرس را در آب تشخیص دهید و یک کلاس CPR اضطراری را در نظر بگیرید.

سخن پایانی

از نظر برخی اساتید بهترین سن آموزش شنا به کودکان این است که "هر چه زودتر، بهتر است". این بستگی به این دارد که شما به دنبال چه چیزی هستید. تصمیم‌گیری در مورد انتظارات شما از یک برنامه شنا و درس‌های آن قبل از ثبت‌نام بسیار مهم است. اما قانون «هر چه زودتر، بهتر» که برای یادگیری بسیاری از مهارت‌های مهم در زندگی اعمال می‌شود، در شنا نیز قابل‌اجرا است.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد آموزش غواصی چگونه است؟

نهال ظاهری

کارشناس سئو جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1401/11/30

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن