آداب غواصی

آداب و قوانین غواصی گروهی چیست؟

آداب و قوانین غواصی گروهی چیست؟

شما هم امتیاز بدهید!
1402/02/02
غواصان تمایل دارند مثل مولکول‌های گاز رفتار کنند: آن‌ها تمام فضای موجود را اشغال می‌کنند. هنگام غواصی، خط مستقیمی که غواصان تشکیل دادند، احتمالاً به تدریج به شکل یک توپی که منفجر شده در می‌آید. این تقریباً یک قانون علمی است. تماشای غواصی‌های سطح آسان در آب‌های آزاد می‌تواند سرگرم کننده باشد. اما این موضوع در یک غار یا داخل یک کشتی غرق شده، می‌تواند خطرناک باشد. پس چگونه از وقوع آن جلوگیری کنیم؟
 
قدرت جادویی یک کلاس توجیهی (بریفینگ) خوب
بله، می‌دانم، اکثر جلسات غواصی محلول هستند، وقتی در معرض آب قرار می‌گیرند، فقط متلاشی می‌شوند. با این وجود، یک divemaster خوب سعی می‌کند توضیحاتی ارائه دهد که از نظر شیمیایی پایدار باشند. برای جلوگیری از تشکیل یک توپ توسط گروهی از غواصان، ایده خوبی است که گروه را در تیم‌های دوستانه سازماندهی کنید.
قانون طلایی: غواصان کم تجربه‌تر را در جلوی گروه قرار دهید و غواصان با تجربه در خط انتها قرار گیرند. شماره‌گذاری تیم همیاران نیز می‌توانند کمک کننده باشد. با داشتن چنین اطلاعاتی، هر غواص باید بتواند خود را به درستی - البته همراه با همیارش - بدون مداخله بیشتر توسط دایو مستر به درستی قرار دهد.
 
کی داره کی رو تماشا می‌کنه؟
یک تصور غلط رایج این است که گروهی از غواصان همه باهم هستند و یک تیم گسترده را تشکیل دادند. این یکی از ترسناک‌ترین چیزهایی است که تا به حال شنیده‌ام. این اشتباه و خطرناک است. چنین فکری نکن و فقط به همیار خودت تکیه کن! مراقب همیار یا همیاران خود باشید و با آنها مهربان باشید. برای دانستن توصیه‌های دقیق‌تر در ارتباط با همیار غواصی خود، لطفاً وبلاگ آداب غواصی: همیار غواصی را ببینید. (این وبلاگ بزودی ترجمه شده و در دسترس شما خواهد بود)
 
مزایای شگفت‌انگیز بودن در یک گروه خطی شکل
و در اینجا که می‌رویم، یک خط منظم با خوشحالی شکل می‌گیرد. غواصان که به طور پیوسته دو نفر دو نفر تیم می‌شوند، شروع به کاوش در دیواره صخره می‌کنند. غواص یک خانواده دلقک‌ماهی را در یک شقایق کرکی می‌بیند و آن‌ها را به پل و ساندرا، اولین تیم دونفره از کل گروه، نشان می‌دهد. پل و ساندرا برای تماشای موجودات کوچک نزدیک‌تر می‌شوند، سپس دور می‌شوند، اما نه پیش از اینکه شقایق را به بن و جولیا که تیم پشت سرشان هستند نشان دهند. مربیان در انتهای خط هم می‌آیند و توجه دقیقی دارند که پشت سر دیگ غواصان بمانند و از دمیدن حباب به صورت همه اجتناب کنند.
 
آری اینجا یک بهشت است.
 
و اما جهنم
تمام گروه برای تماشای دلقک ماهی هجوم می‌آورند. حباب‌ها و فین‌ها همه جا هستند. ساندرا رگلاتور را درآورد، ماسک جولیا از جایش برداشته شد. مربی که به صورت یواشکی از پایین بالا می‌رود، با اولین مرحله‌اش به چانه بن میزند. دلقک‌ماهی‌های وحشتزده مدتهاست که در اعماق شقایق هایشان ناپدید شده‌اند، زیرا تکه‌هایی از مرجان‌ها به سمت اعماق اقیانوس می‌روند.
 
غواصی گروهی

 

قوانین غواصی گروهی:

 

1- از تیم جلوی خود سبقت نگیرید

شما از صف سوپرمارکت یا ایستگاه اتوبوس نمی‌پرید وسط یا جلوی صف، درسته؟ پس هیچ دلیلی برای انجام آن در زیر آب وجود ندارد.
ممکن است استثناهایی وجود داشته باشد: مثلا وقتی جریان زیاد باشد، ممکن است در یک مسیر سریع قرار بگیرید. یا شاید تیمی که جلوی شما هستند برای تماشای چیزی متوقف میشوند و تیمی از آنها عبور میکنند. به احتمال زیاد این شما هستید که بدون اینکه متوجه شوید خیلی سریع فین می زنید. موضوع مهمی نیست، فقط آرامش خود را حفظ کنید، به عقب برگردید و در موقعیت قبلی خود قرار بگیرید. واقعا راحت است.
 

2- فاصله ایمنی را رعایت کنید

در یک غواصی شلوغ، فینها، شن و حباب‌ها در اطراف ماسک غواصان بعدی جمع می‌شوند. تکنیک‌های درست فین زدن کمک می‌کند تا گل و لای را بهم نزنید. اما اگر در حال غواصی با با منبع هوا باشید، متوقف کردن حباب‌ها برایتان دشوار خواهد بود. سعی کنید عمیق‌تر از تیم پشت سرتان نروید. غواصانی که تنفس‌های سنگین دارند در عمق کمتر در جلو، در کنار راهنما، قرار دارند.
 

3- انحصار نکنید

گروهی متشکل از پنج تیم دونفره را تصور کنید. اگر هر تیم ده دقیقه برای تماشای یک خرگوش ماهی چهار رنگ توقف کند، پنجاه دقیقه طول می‌کشد - یک غواصی کامل صرف تماشای یک سوژه می‌شود.
 عکاسان، اینجا هستیم! علاقه‌مندان عکاسی باید خود را در انتهای خط قرار دهند. حتی بهتر است با یک راهنمای شخصی به غواصی بروید. بله، میدانم که هزینه اضافی باید پرداخت کنید اما به دردتان می‌خورد، هزینه‌های ناچیز از آنچه برای تجهیزات عکاسی خود پرداخت کرده‌اید است. همچنین مراکز غواصی زیادی وجود دارد که به طور خاص به عکاسان سرویس می‌دهند. شاید یکی در مقصد بعدی غواصی شما وجود داشته باشد. اگر هم نمی‌توانید یک راهنمای خصوصی بگیرید... گروه و قوانین را دنبال کنید.
 

4- به موقع باشید

حتی یک تاخیر کوچک در هنگام ورود آب می‌تواند غواصی را خراب کند. (اما اشتباه نکنید، شما هم نمی‌خواهید بر سر دیگران فرود بیایید.) همچنین، خود را در معرض دید دایومستر قرار دهید - آن‌ها اغلب اگر شمارش کامل غواصان را نداشته باشند غواصی را ادامه نمی‌دهند.
 

5- مراقب همیار خود باشید

غواصان معمولاً به پایین نگاه می‌کنند، اما بیشتر خطرات در سطح هستند. تصور کنید در ردیف سوم تیم‌ها هستید. همیار شما ناگهان شناور می‌شود و به سمت ملخ‌های خشمگین (پره‌های موتور قایق) حرکت می‌کند. دایومستر برای کمک به اندازه کافی نزدیک نخواهد بود - این شما هستید که باید مداخله کنید. چه در سطح و چه در زیر آب، "همیارت کجاست؟" این یکی از سه سوال اصلی است که توسط divemasters پرسیده می‌شود. متداول ترین پاسخ، حالت صورت با چشمان گشاد است و به دنبال آن یک نگاه جستجوگر از این طرف به آن طرف است. ما در مورد این موضوع ادامه داده ایم: تیم بودن با همیار خود بنیاد اصلی برای ایمنی یک غواصی است. لطفا مطابق با آن عمل کنید.
 
غواصی دسته جمعی

6- اذیت نکنید

من بسیاری مارماهی بیچاره دیده‌ام که از هجوم غواصان حباب‌دار پنهان شده‌اند و کوسه‌هایی که از ترس دور می‌شوند. لاک‌پشت‌ها… نگذارید شروع کنم. رویکردهای بیش از حد تهاجمی غواصان برای موجودات دریایی بد است و برای غواصان نیز خوب نیست. بیشتر جانداران دریایی، از جمله کوسه‌ها، در صورت آزار و اذیت سعی می‌کنند فرار کنند. به غواصانی فکر کنید که با مهربانی در صف پشت سر شما ماندند. آیا آن‌ها کسانی بودند که کوسه نهنگ را ترساندند؟ 
 

7- لرزاننده، بوق و سایر صداسازها

آنها از مد افتاده‌اند، می‌دانم. اجازه دهید توضیح دهم چرا: این به این دلیل نیست که گوش غواصان نسبت به صداهای زیر آب حساس‌تر شده است، به این دلیل است که غواصان متوجه شده‌اند که صداسازها زندگی دریایی را می‌ترسانند. متأسفانه، همه این موضوع را متوجه نشدند. اگر صاحب یکی از این وسایل جهنمی هستید، لطفاً مسئولانه از آن استفاده کنید. فقط غواصی که مشکل دارد، یا شاید یک زیردریایی هسته ای که با سرعت پنجاه گره در حال نزدیک شدن است، می‌تواند دلیلی برای تولید صدا با این تجهیزات باشد. در غیر این صورت، فقط صحبت کنید و از سیگنال‌ها کنید. آیا می‌دانستید که می‌توانید از طریق تنظیم کننده خود صحبت کنید (و حتی فریاد بزنید!) و سایر غواصان می‌توانند صدای شما را بشنوند؟
 

8- سطحی را که قرار است در کجا و در چه زمانی قرار بگیرید

هیچ‌کس هرگز غواصی را که دور از نقطه ورودی قرار گرفته یا در زمان برنامه‌ریزی شده در محل ورود اولیه قرار نمی‌گیرد را در صورتی که هوای او کم شده باشد یا گرفتار جریان قوی شده را سرزنش نمی‌کند. با این وجود، ظاهر شدن در سطح دور از نقطه خروج و/یا در زمان نامناسب اولین گام به سوی وضعیت غواص گم شده است.
 

9 - منتظر غواصانی که دکو شدند بمانید

با یک توقف طولانی و برنامه ریزی نشده دکو روبرو هستید؟ الگوریتم محافظه کامپیوتر غواصی خود را سرزنش نکنید: مگر اینکه در غاری غواصی کنید که مشخصات همه افراد کم و بیش یکسان است، به احتمال زیاد مشکل توسط کامپیوتر غواصی شما ایجاد نشده است. پنج دقیقه تفاوت ممکن است قابل قبول باشد، اما نیم ساعت نه. در ضمن اگر وقتی دریا مواج است، خدمه یا ناخدای قایق نیز ممکن است با شما خشن‌تر رفتار کنند.
 

10- مهربان باشید

به عنوان یک مشتری در یک قایق غواصی، فرصت بیشتری برای مهربانی نسبت به یک دایومستر دارید. دایومسترها این نگرانی آزاردهنده را در سر دارند، که به آن «ایمنی» می‌گویند. آنها گاهی همیار هستند، و گاهی اوقات تمام مسئولیت با آن‌هاست. آنها باید سختگیرانه و گاهی صریح باشند. با این حال، شما همیشه می‌توانید مهربان باشید.
 

غزال لجه

مسئول سئو مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1402/02/02
DAN

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن