خوشمزه‌ترین ماهی‌های جنوب کدامند؟

خوشمزه‌ترین ماهی‌های جنوب کدامند؟

2 رای شما هم امتیاز بدهید!
1402/02/08   شیدا مرادی مطلق

از آنجایی که ایرانی‌ها غذاهای بسیار خوشمزه‌ای دارند و همچنین دریای خلیج فارس را داریم، ماهی یکی از غذاهای اصلی و خوشمزه ما به حساب می‌آید. گونه‌ ماهی‌های خوراکی زیادی در شمال و جنوب کشور داریم که لیست خوشمزه‌ترین آن‌ها در جنوب را فراهم کرده‌ایم.

 

ماهی تن (ماهی هوور)

بیشتر افراد ماهی تن رو بخاطر کنسرو تن ماهی می‌شناسند. ماهی هوور یا سهورا (به گویش بومی) یکی از انواع ماهی‌های تن است که گوشتی به رنگ قهوه‌ای تیره و شکلاتی دارد. بر خلاف ماهی‌های دیگر که رنگ گوشتشان سفید است ماهی تن به علت گوشت پرخونی که دارد، تیره رنگ است و دارای میزان زیادی از میوگلوبین (پروتئینی که آهن قرمز در خودش دارد) است و همچنین مانند گوشت بقیه ماهی هم سرشار از اسیدهای چرب امگا3 است. جالب است بدانید مصرف ماهی تن، تاثیر زیادی در عملکرد مغز دارد. مثلا گوشت این ماهی دارای ویتامین B6 است که خلق و خوی افراد را مهربان‌تر ونرم‌تر می‌کند. ماهی‌هایی مانند: میش، حلوا سفید، ماهور، شیر، راشگو، شوریده  و سرخو نیز طعم فوق العاده‌ای دارند.

ماهی تن

ماهی میش

خوشمزه‌ترین ماهی جنوب میش ماهی است. ماهی میش یا میش ماهی، از خانواده شوریده ماهیان و جزء ماهیان کمیاب و ارزشمند خلیج فارس است. میش ماهی دوکی شکل و به رنگ سربی و نقره‌ای است. این ماهی سرشار از پروتئین است و یکی از اصلی‌ترین املاحی که در این ماهی به وفور وجود دارد، فلوئورمی‌باشد که موجب استحکام دندان‌های شما نیز می‌شود لذا گزینه مناسبی برای کودکان در حال رشد و مادران باردار است. این ماهی به دلیل دارا بودن کیسه شنا از اهمیت بالایی برخوردار است. به دلیل گوشتی بودن معمولا برای طبخ درقلیه ماهی استفاده می‌شود.

میش

حلوا سفید

یکی از گران‌ترین، خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین ماهی در بین مردم خطه جنوب کشوراست. این ماهی تقریبا لوزی شکل است. پوزه در بالای دهان جلو آمده و دهان کوچک است. رنگ بدن در طرفین نقره‌ای و پشت آبی خاکستری هست. این ماهی گوشتی و ضایعات بسیار کمی دارد و تیغ‌های ریز و آزار دهنده هم ندارد. برای جدا کردن پولک به چاقو نیاز ندارید فقط کافیه خوب بشوریدش و بهترین روش طبخ این ماهی سرخ کرده هست.

حلوا سفید

ماهی هامور

زیباترین ماهی جنوب ماهی هامور است. ماهی هامور یک ماهی گوشتخوار و البته یک شکارچی دریایی هم محسوب می‌شود و در ردیف ماهی‌های ممتاز خلیج فارس است و طرفداران بسیاری دارد. این ماهی گوشت سفید و لذیذ و لعاب‌دار دارد و بدون تیغ است. برای طبخ به صورت سرخ کرده، شکم پر و کبابی هم می‌توانید میل کنید.

 

بیشتر بخوانید: گران‌ترین ورزش‌های دنیا در سال 2023 کدامند؟

 

ماهی هامور

ماهی شیر

پرطرفدارترین و کم تیغ‌ترین ماهی جنوب است. از خانواده ماهی‌های تن است و در دسته ماهی‌های گوشتی جنوب قرار دارد که جسه بسیار بزرگ و وزن بالایی دارد. طول این ماهی به 220 سانتی متر می‌رسد. رنگ گوشت آن بسیار روشن و بافت منسجمی دارد. این ماهی سرشار از پروتئین و ویتامینB، آهن و ید است. ماهی شیر بدن بسیار کشیده و شکل دوکی دارد. فلس‌های ریز نقره‌ای سرتاسر آن را فرا گرفته است. جالب است بدانید این ماهی قابلیت ایجاد صوت دارد به همین علت آن‌ها را ماهی‌های غرغر کننده هم نام‌گذاری کرده‌اند.

ماهی شیر

ماهی راشگو

ماهی راشگو بعد از حلوا سفید در رده دوم گران‌ترین و مرغوب‌ترین ماهیان جنوب کشور است. از اصالت بسیاری نزد مردم جنوب برخوردار است و معمولا در مهمانی‌ها سرو می‌شود. جسه نسبتا" بزرگی دارد و گوشت آن سفید، نرم و خوشمزه‌ است. ضایعات بسیار کمی دارد وبه تمامی روش‌ها از جمله: کبابی، شکم پر، قلیه ماهی و سرخ کردن می‌توان میل کرد. این ماهی به دلیل چشم‌های بسیار زیبایی که دارد ملقب به آهوی دریا است.

ماهی راشگو

ماهی شوریده

ماهی شوریده یکی از ممتازترین و خوشمزه‌ترین ماهی‌های جنوب است. بعد از ماهی شیر یکی از پرطرفدارترین ماهی جنوب است. این ماهی ارزش غذایی بسیار زیادی دارد و سرشار از پروتئین، فسفر، زینک، سلنیوم، ویتامینD و A است. شوریده ماهیان باله پشتی بلندی دارند که تا نزدیک دم آن‌ها می‌رسد. یکی از ویژگی‌های بارز خانواده شوریده ماهیان داشتن خط جانبی بسیار پیشترفته است که تا انتهای باله دمی هم می‌رسد در حالی که این خط در بهترین‌ حالت در ماهی‌های دیگر تا ابتدای ساقه‌ی دمی گسترش می‌یابد. این ماهی برای تمام ذائقه‌ها مناسب است. گوشت آن سفید و کم خار است و پس از پخت نرم ولطیف است و به روش های مختلف از جمله: سرخ شده، قلیه ماهی یا شکم‌پر قابل طبخ است.

ماهی شوریده

ماهی سرخو

از مشخصات ظاهری ماهی سرخو می‌توان به رنگ قرمز متمایل به صورتی آن اشاره کرد. این ماهی دارای دهان بزرگ و قسمت گردنی ضخیم می‌باشد. ماهیانی که بالغ باشند بیشتر در اطراف صخره‌های مرجانی و ماهیان جوانتر در مصب‌های مانگرو یافت می‌شوند. تغذیه این ماهی از ماهیان کوچکتر، بی مهرگان، میگو و خرچنگ است. این ماهی منبع خوبی از پروتئین، ویتامین B6 و B12 و سرشار از فسفر، پتاسیم و اسیدهای چرب امگا3 می‌باشد. بالا بودن میزان سلنیوم و اسید آمینه تریپتوفان در گوشت این ماهی باعث شده تا بتواند 39% خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌هد. ماهی سرخو به عنوان ماهی معطر هم شناخته می‌شود زیرا فاقد بوی آزار دهنده است. طعم دلچسب و گوشت سفید و لطیف دارد و راحت الهضم است و به تمام انواع روش‌های طبخ می‌توان آن را میل کرد.

ماهی سرخو

شیدا مرادی مطلق

مشاور و مسئول آموزش جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1402/02/08   شیدا مرادی مطلق

بحث و تبادل نظر
قربانی
1403/01/21 13:48
ماهی فقط ماهی سفید شمال و تمام
پاسخ...
متین سعیدی
1403/01/21 15:06
درود، البته که این سلیقه ای هست و حتما که ماهی سفید خوشمزه هست ولی تیغ زیاد داره و شاید به این دلیل از ماهی جنوب استقبال میشه.
رضایی
1403/01/21 13:42
به به ماهیهای جنوب همه خوشمزه و بی نظیر هستند
پاسخ...
متین سعیدی
1403/01/21 15:12
درود، بدون شک همینطوره و هم خوشمزه وهم راحت میشه صرف کرد.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن