فواید شنا برای بدن چیست؟

فواید شنا برای بدن چیست؟

2 رای شما هم امتیاز بدهید!
1402/02/18

فواید شنا این ورزش را به یک فعالیت بدنی همه جانبه تبدیل می‌کند، از فواید فیزیکی گرفته تا بهبودهای ذهنی، شنا کردن فقط چند بار در هفته راهی شگفت‌انگیز برای بهبود زندگی شماست. علاوه بر این شنا یک راه محبوب برای آرامش و کاهش استرس است. هنگامی که شنا می‌کنید، تقریباً تمام گروه‌های عضلانی اصلی، از جمله بازوها، پاها و هسته بدن خود را درگیر می‌کنید. اگر علاقه‌مند به شنا و آموزش غواصی یا مطالعه بیشتر هستید با ما همراه باشید تا در این مقاله شما را با فواید شنا و اینکه چگونه می‌تواند برای بهبود سلامت و تندرستی شما مفید باشد، آشنا کنیم.

 

فواید شنا برای سلامت روان و سلامت جسمانی

اساساً شنا نوعی ورزش است که در آن از هر دو قسمت بالایی و پایینی بدن به ویژه بازوها، شانه‌ها، پشت، سینه و پاها استفاده می‌شود. چه جسمی و چه ذهنی، شنا فواید سلامتی زیادی دارد و راه‌ عالی برای داشتن بدنی سالم‌تر و متناسب‌تر است. در ادامه فواید شنا و تأثیرات جسمی و روانی این ورزش را بررسی خواهیم کرد.

 

1)     شنا سلامت قلب، استقامت و قدرت را بهبود می‌بخشد

یکی از فواید شنا کمک به ایجاد استقامت قلبی عروقی و قدرت عضلانی است. شنا به قلب اجازه می‌دهد قوی‌تر شود و ریه‌ها در استفاده از اکسیژن کارآمدتر شوند. در این ورزش گروه‌های عضلانی بزرگی به طور هم‌زمان با هم کار می‌کنند، همچنین قلب شما به سختی کار می‌کند تا اکسیژن کافی را در سراسر بدن پمپاژ کند، در نتیجه، قدرت قلبی عروقی شما افزایش می‌یابد. این ویژگی شنا را به یکی از بهترین تمرینات هوازی تبدیل می‌کند که به شما یک تمرین کلی بدن را می‌دهد. شنا همچنین به کاهش فشارخون و رساندن آن به  سطح نرمال کمک می‌کند.

 

2)     یکی از فواید شنا داشتن خواب با کیفیت بهتر است

به طور کلی ورزش به تنظیم مجدد ساعت داخلی بدن و بازیابی ریتم طبیعی شبانه‌روزی شما کمک می‌کند. ورزش‌های هوازی، مانند شنا، می‌توانند کیفیت زندگی و خواب بزرگسالان را بهبود بخشند، از این رو یکی از فواید شنا کمک به خواب بهتر در شب است. از آنجایی که یکی از عواملی که خواب سالم شما را مختل می‌کند، عدم ورزش است، شنا می‌تواند به عنوان نوعی فعالیت بدنی به خواب بهتر کمک کند.

 

بیشتر بخوانید: خوشمزه‌ترین ماهی‌های جنوب کدامند؟

 

3)     حفظ سلامت استخوان و لاغری از فواید شنا است

به عنوان یک تمرین برای کل بدن، زمانی که به طور منظم شنا می‌کنید، می‌توانید از مزایای متابولیک بهره‌مند شوید. شنای منظم می‌تواند منجر به کاهش قابل توجه چربی بدن و شاخص توده بدن شود. بسیاری از مردم در سراسر جهان به پوکی استخوان یا توده استخوانی کم مبتلا هستند. تمرینات مقاومتی و فعالیت‌های بدنی پرتحرک همیشه بهترین استاندارد برای افزایش تراکم استخوان هستند. از آنجایی که یکی از فواید شنا حفظ سلامت استخوان‌هاست، شنا قطعاً می‌تواند در این شرایط کمک کننده باشد.

 

4)     برای افراد مبتلا به درد مزمن، شنا می‌تواند کمک کننده باشد

از دیگر فواید شنا بهبود مفاصل آسیب دیده و کاهش درد ناشی از آرتروز است. شنا می‌تواند برخی از دردهایی را که در مفاصل خود احساس می‌کنید کاهش دهد و بهبودی شما را پس از آسیب سرعت بخشد. طیف وسیعی از فعالیت‌های آبی به افراد مبتلا به مشکلات اسکلتی عضلانی کمک می‌کند تا عملکرد فیزیکی و کیفیت زندگی بهتری داشته باشند، از این رو، فیزیوتراپی در آب می‌تواند به بهبود بدن این افراد کمک کند.

 

5)     شنای مداوم موجب تقویت ریه‌ها می‌شود

ریه‌ها فاکتورهای مهم شنا هستند، شنا عضلات بدن را که با تنفس درگیر هستند تمرین می‌دهد و به افزایش حجم ریه و تکنیک‌های تنفس کمک می‌کند. از آنجایی که ورزش شنا مستلزم ماندن در زیر آب برای یک مدت خاص است، کمک زیادی به بهبود ظرفیت ریه‌ها و پاسخ آنها به متغیرهای اطراف خود می‌کند و این بهبود یکباره اتفاق نمی‌افتد، بلکه به تدریج اتفاق می‌افتد. از طرفی محیط مرطوب استخرهای سرپوشیده، شنا را به یک فعالیت عالی برای افراد مبتلا به آسم تبدیل می‌کند.  

 

6)     ایمن در دوران بارداری

در دوران بارداری، زنان اغلب به دلیل تغییرات شدید بدن، درد مفاصل و عضلات را تجربه می‌کنند. شنا یک ورزش فوق‌العاده در دوران بارداری است، زیرا ایمن است. ورزش کردن در دوران بارداری فواید زیادی برای مادر و کودک دارد، ورزش نه تنها می‌تواند به تقویت خلق و خوی مادر کمک کند، بلکه به ویژه شنا می‌تواند برخی از علائم ناخوشایند بارداری مانند حالت تهوع، درد سیاتیک و پف‌کردن مچ پا را کاهش دهد. علاوه بر این، فعال ماندن در دوران بارداری می‌تواند موجب بهبودی سریع‌تر پس از زایمان برای مادر شود. یکی دیگر از فواید شنا در بارداری کمک به پیشگیری از دیابت بارداری از طریق بهبود تحمل گلوکز است.

 

بیشتر بخوانید: بهترین زمان سفر به کیش چه زمانی است؟

 

7)     آرامش و کاهش استرس

شنا یک راه محبوب برای آرامش و کاهش استرس است. ورزش شنا به دلیل الگوهای حرکتی منحصر به فردش به شما کمک می‌کند احساس بهتر و استرس کمتری داشته باشید. شنا کردن در حالت افقی فشار زیادی را که ممکن است در طول روز به دلیل نشستن پشت میز یا ماشین در قسمت پایین کمر خود احساس کنید، آزاد می‌کند.

 

8)     تقویت قدرت و سلامت مغز

هنگامی که محققان بر روی فواید شنا بیشتر مطالعه کردند، به یک مزیت منحصر به فرد پی بردند، تحقیقات نشان داد که جریان خون مغز در آب افزایش می‌یابد. داشتن جریان خون خوب در مغز برای تأمین گلوکز، مواد مغذی و اکسیژن ضروری است، از این رو شنا می‌تواند سلامت مغز را تقویت کند. علاوه بر این، غوطه‌ور شدن در آب می‌تواند حافظه، تمرکز و خلق و خوی را بهبود بخشد. همچنین ساختار مغز پتانسیل رشد در نتیجه ورزش را دارد و باعث می‌شود که اکسیژن در مغز افزایش یابد، سپس مغز بتواند مواد مغذی بیشتری دریافت کند.

 

9)     کمک به علائم افسردگی

شنا یک ورزش عالی برای پیشرفت بهبودی شما است. فعالیت بدنی می‌تواند بر سلامت روان شما نیز تأثیر مثبت بگذارد، به ویژه در افزایش عزت نفس، کاهش استرس و افسردگی مؤثر است. یکی از فواید شنا افزایش ترشح اندورفین‌ها است که به اصطلاح هورمون‌های احساس خوب هستند که احساسات مالیخولیایی افراد افسرده را کاهش می‌دهند. فعالیت بدنی روی مغز شما معجزه می‌کند و باعث رشد سلول‌های جدید مغز می‌شود.

 

10) شنا می‌تواند به شما کمک کند عمر طولانی‌تری داشته باشید

به طور کلی، شنا می‌تواند به شما کمک کند طولانی‌تر زندگی کنید و تحقیقات نیز این را ثابت کرده است. در تحقیقی در سال 2017، کارشناسان دریافتند که شناگران در مقایسه با افرادی که شنا نمی‌کنند، 28 درصد کمتر در معرض خطر مرگ زودهنگام و 41 درصد کمتر در خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی و سکته قرار دارند. از این رو، انجام ورزش منظم، مانند شنا، می‌تواند طول عمر شما را افزایش دهد.

 

فواید شنا در آب سرد

به گفته محققان و دانشمندان شنا در آب سرد در یک استخر، دریاچه یا برکه که در سردترین حالت خود قرار دارد، فواید زیادی دارد. آب سرد به افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون کمک می‌کند زیرا بدن مجبور است به شرایط متغیر واکنش نشان دهد.

شنا در آب سرد همچنین رگ‌ها، شریان‌ها و مویرگ‌های شما را شستشو می‌دهد. خون را به سطح می‌آورد و سرما را به سمت پایین می‌راند. به عبارت دیگر به گرم شدن اندام‌های بدن کمک می‌کند. قرار گرفتن مکرر در معرض آب سرد بدن را با سرما سازگار می‌کند. بسیاری از مطالعات ارتباط بین آب سرد و کاهش استرس را نشان داده‌اند. هر چیزی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنید، استرس، اضطراب، عدم اطمینان و خستگی می‌تواند با شنای آرام در آب سرد از بین برود.

 

بیشتر بخوانید: گران‌ترین ورزش‌های دنیا در سال 2023 کدامند؟

 

سخن پایانی

فواید شنا بسیار زیاد است، زیرا یک ورزش سالم و ایمن است و به همین دلیل رواج زیادی دارد و ورزشکاران زیادی هستند که شنا می‌کنند. امروزه شنا یکی از ورزش‌ها و فعالیت‌های تفریحی محسوب می‌شود که فواید متعددی برای بدن به همراه دارد، علاوه بر این که یک ورزش جهانی است که قوانین، مسابقات و لیگ‌های خاص خود را دارد. در این مقاله به بررسی فواید شنا برای بدن پرداختیم، امیدواریم از خواندن آن لذت برده باشید. برای شرکت در دوره های آموزش غواصی بزرگسالان و همچنین دوره غواصی کودکان با کارشناسان ما در جزیره سفید آرامش تماس بگیرید. 

غزال لجه

مسئول سئو مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1402/02/18

بحث و تبادل نظر
حسن
1403/01/21 12:06
هر ورزشی برای انسان مفیده مخصوصا ورزشهای آبی
پاسخ...
متین سعیدی
1403/01/21 14:58
درود، کاملا درسته آب درمانی یکی از درمانهای بسیار مفید هست ورزش هم که جای خود داره و تلفیق این دو بسار عالی میشه.
مینا حسابی
1403/01/21 10:40
کلا آب برای انسان خیلی مفیده و آب درمانی بسیار عالیه
پاسخ...
متین سعیدی
1403/01/21 15:32
درود، بله بدن انسان 70% از آب تشکیل شده و این وابستگی انسان به آب رو نشون میده، پس آب درمانی و کلا حیاط ما بسته به آب هست.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن