The Buddy

آداب و اصول غواصی: همیار غواصی

آداب و اصول غواصی: همیار غواصی

1 رای شما هم امتیاز بدهید!
1402/03/30   غزال لجه
چه کسی می‌تواند به ما این اصول را آموزش دهد؟ آیا واقعا به آن احتیاج داریم؟ 
اولین تصور نادرست این است که عقل و درایت نوعی جیرجیرک سخنگوست که آماده ارائه بهترین نوع رفتار در هر شرایطی می‌باشد ((جیرجیرک سخنگو شخصیت داستانی در کتاب ماجراهای پینوکیو) (مفهموم: گاهی نمی‌توان به عقل و درایت خود متکی بود و باید آموزش دید)). 
واقعیت این است که قایق‌ها و اعماق دریا محیطی آشنا برای همه نیستند، بنابراین همیشه خطر برداشتن یک گام اشتباه وجود دارد. 
بیشتر قوانین برای جلوگیری از سوء تفاهم‌ها از ایجاد دوئل‌ها، جنگ‌ها و سایر رویدادهای ناخوشایند ایجاد شده‌اند.
به طور متوسط حوادث غواصی کم پیش می‌آید، اما فراموش نکنیم که ملخ یا پروانه کشتی‌ها و نیتروژن می‌توانند به اندازه شمشیر و قداره خطرناک و آسیب‌زا باشند.
رفتار برخی از غواصان می‌تواند آزار دهنده باشد. خوشبختانه، چیزهای زیادی برای خندیدن نیز وجود دارد. سوتی‌ها و برخی اشتباهات اغلب جرقه‌هایی هستند که باعث شادی و خنده می‌شوند.
این مجموعه در مورد مجموع اشتباهات و اصول غواصی حاصل از مشاهدات دقیق غواصان، رفتار اجتماعی و البته تجربه آن‌ها است، که توسط Oscar Wilde تهیه شده است. 

 

همیار غواصی (The Buddy)

این باور برای برخی از غواصان سخت است، اما ایمنی و سرگرمی در غواصی هر دو بر یک پایه استوار است: سیستم همیار. به عبارت ساده، وقتی همراه همیار خود غواصی می‌کنید در صورت بروز مشکل تنها نیستید و اگر با کمبود اکسیژن مواجه شدید می‌توانید روی کمک همیارتان حساب کنید. چهار چشم بهتر از دو چشم است، نه تنها برای بررسی ایمنی، بلکه برای بزرگتر کردن دامنه دید. دو نفر بیش از یک نفر می‌بیند و همچنین می‌توانند با هم اوقات خوش بیشتری داشته باشند. 
رفتار درست با همیارتان و اطمینان از آسودگی خاطر او، وظیفه هر غواصی است. اگر این کار را انجام ندهید، به احتمال زیاد او با شما همسو نخواهد شد، شما را نادیده می‌گیرد، یا زمانی که شما در حال تنظیم BCD خود هستید، عبور نهنگ شگفت‌انگیز را نشان نمی‌دهد. بنابراین چه همراهتان دوستتان باشد چه کسی که از محل غواصی پیدا کرده‌اید، احترام از وظایف اساسی شماست. اگر هنوز یکدیگر را نمی‌شناسید، کمی مهربانی بیشتری به خرج دهید.
خود را به عنوان غواص، به خوبی معرفی کنید. فراتر از یک لبخند زیبا و یک "سلام، من جان هستم". (به طور خلاصه!) در مورد خودتان، تجارب، آنچه دوست دارید در زیر آب ببینید، بگویید. شکستن یخ رابطه با استفاده از این موضوعات مکالمه به همراه شما کمک می‌کند تا بیشتر به شما توجه کند و در مورد غواصی خود و انتظاراتش صحبت کند. از او بپرسید که کجا غواصی کرده، چه تعداد غواصی در دفترچه ثبت دارد. نشان دهید که واقعاً به تجربیات او علاقه‌مند هستید. دانستن محدودیت‌های او به شما کمک می‌کند که در زیر آب غافلگیر نشوید و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. از او بپرسید که ترجیح می‌دهد خود را در چه موقعیتی نسبت به شما قرار دهد، زیرا هر دو باید در یک نگاه یا سر چرخاندن یکدیگر را پیدا کنید. همراهان جدید را می‌توان به راحتی از طریق چرخش مداوم آن‌ها بر روی سه محور تشخیص داد. اگر همیارتان را از خانه آورده‌اید، نیازی نیست دوباره درباره زندگی اش از او بپرسید.
 
اگر همیار شما از تجربه کمتری نسبت به شما برخوردار است از تطابق توانایی‌هایش با محدودیت‌های گواهینامه‌اش استفاده کنید نه برعکس. از ایجاد ناراحتی و یا قرار دادن او در شرایط استرس‌زا اجتناب کنید. سرعت، عمق و زمان خود را با توانایی‌ها و میزان مصرف او تنظیم کنید. غواصی در عمق 40 متری برای دیدن گورگونی (یک نوع مرجان دریایی) در حالی که همراه یا همیارتان را در عمق 18 متری آب‌های آزاد ترک کرده‌اید، رفتار درستی نیست. 
 
در مورد سیگنال‌های زیر آب توافق کنید. تکان دهنده‌ها و توپ‌ها (متاسفانه) بسیار رایج هستند و همه می‌دانند که چگونه آن‌ها را تشخیص دهند. با این حال همه نمی‌دانند که شما می‌توانید در رگولاتور فریاد بزنید تا شنیده شوید. اگر می‌خواهید از این سیستم استفاده کنید، به همیار خود بگویید و در زمان حضور در سطح، چند بار آزمایش کنید. گرفتن فین غواصی همیارتان بهترین گزینه نیست ولی همیشه بهتر از زدن به ران پای او است. در صورت نیاز، مکان مناسب برای لمس آرام اشخاص حتی زیر آب، شانه ی افراد می‌باشد (بهتر است به جای زدن به ران پا یا گرفتن فین، شانه دوستمان را لمس کنیم). 
 
برقراری ارتباط. آنچه را که برایتان جالب است به همیارتان نشان دهید. اما از توجه زیاد روی چیزهایی که جذابیت کمتری دارند بپرهیزید. اگر همراهتان علاقه چندانی به تاریخ نظامی ندارد، گذراندن ده دقیقه جلوی گلوله توپ‌خانه زمان زیادی است. 
از طرف دیگر، اگر با یک عکاس زیر آب همراه شدید، پس از مدیر کلوپ غواصی برای غواصی بیشتر زمان بخواهید! 

نبایدها

اگر دوستتان کنترل خود را از دست داده و در حال غرق شدن است، از بردن او به سمت شیلنگ BCD خودداری کنید. حتی دلیلش را هم توضیح نمی‌دهم. اگر شک دارید، بهتر است که کتابچه راهنمای Open Water، بخش تجهیزات و سیستم همراه خود را دوباره بخوانید.
فریب دادن و شوخی‌ها، مانند بستن شیر تانک یا برداشتن ماسک، به خصوص با همراهی که به خوبی نمی‌شناسید.
 

نکات پایانی

چه همیار شما یک دوست جدید باشد چه دوست قدیمی در غواصی، همیشه بررسی ایمنی انجام شود، حتی زمانی که روی یک قایق لاستیکی هستید. این یکی از قوانین نادیده گرفته شده است. یک نکته کوچک که کمتر از یک دقیقه طول می‌کشد، اما ایمنی و راحتی را تضمین می‌کند.
 
رها کردن همیار خود، چه در آب و چه در سطح، نه تنها بی‌ادبانه است، حتی به صورت تصادفی هم می‌تواند عواقب قانونی به همراه داشته باشد.
 
نکته دایو مستری (استاد غواصی): اگر رهبری غواصی را برعهده دارید یک قانون طلایی، ایجاد جفت‌های هماهنگ است. مگر اینکه دستورالعمل‌های خاص مرکز غواصی اعمال شود (مثلاً افرادی که یکدیگر را می‌شناسند)، کارشناسان باید با متخصصان و تازه‌کاران با افراد تازه کار همراه شوند. می‌دانم که می‌تواند برای شما سخت‌ باشد، اما می‌توانید آن را با روش معمول و قدیمی حل کنید: غواصانی را که نیاز به توجه بیشتری دارند به خود نزدیک‌تر کنید. به هر حال، غواصان با تجربه‌ای که هزینه غواصی را پرداخت کرده‌اند، برای مراقبت از دیگران آن‌جا نیستند: این وظیفه شماست.
 
مترجم: زهرا محمدنژاد
 
بیشتر بخوانید: دیسک کمر

غزال لجه

مسئول سئو مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1402/03/30   غزال لجه
DAN

بحث و تبادل نظر
رضایی
1403/01/20 11:37
همیار غواص همون مربی میشه؟
پاسخ...
متین سعیدی
1403/01/20 12:51
درود، بله میتونه مربی باشه ولی عموما همراه غواص همون همیار میشه.
الیا
1403/01/19 15:16
عالی بود این اصول ممنون
پاسخ...
متین سعیدی
1403/01/19 15:21
درود، ما حتما باید آداب و اصول غواصی رو بدونیم.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن