تاثیر جزر و مد بر زندگی انسان و تولید انرژی جزر و مدی

تاثیر جزر و مد بر زندگی انسان و تولید انرژی جزر و مدی

1 رای شما هم امتیاز بدهید!
1402/04/15   غزال لجه

جزر و مد چقدر برای زندگی انسان مهم است؟

هر پدیده طبیعی که در عالم اتفاق می‌افتد، دلیلی دارد و بر زندگی تمامی موجودات زنده تأثیر می‌گذارد. از اهمیت و تاثیر جزر و مد بر زندگی انسان‌ها می‌توانیم اشاره کنیم به:
 

ماهیگیری

جزر و مد بر زندگی موجودات اقیانوس‌ها، مانند تولید مثل ماهیان و گیاهان اقیانوسی تاثیر می‌گذارد. که این خود می‌تواند بر فعالیت ماهیگیری که انسان انجام می‌دهد تغییر ایجاد کند.
 

غذاهای دریایی

موجودات دریایی خوراکی مثل خرچنگ، جلبک دریایی، صدف، حلزون و غیره در مناطقی که جزر و مد اتفاق می‌افتد زندگی می‌کنند و بدون جزر و مد برای شستشوی منظم اعماق دریا، این موجودات می‌میرند و منابع غذایی کم می‌شوند.
 

جهت‌یابی

جزر و مد در جهت‌یابی تاثیرگذار است. این پدیده موجب بالا بردن آب نزدیک به ساحل می‌شود و به راحت‌تر رسیدن کشتی‌ها به بندر کمک می‌کند.
 

آب و هوا

جزر و مد موجب تلاطم و بر هم زدن آب اقیانوس می‌شود که شرایط آب و هوایی قابل سکونت و دمای سیارات را متعادل می‌کند.
 

انرژی جزر و مدی

هر 24 ساعت دو جزر و مد بلند و دو جزر و مد کوتاه اتفاق می‌افتد. در نتیجه، حرکت سریع آب در هنگام ورود و خروج، منبع انرژی تجدید پذیری را برای ساکنینی که در آن سواحل زندگی می‌کنند، فراهم می‌سازد.
 
 

انرژی جزر و مدی چیست؟

یک انرژی تجدیدپذیر می‌باشد که با بالا و پایین آمدن سطح آب و جریان‌های اقیانوس فراهم می‌شود. از فناوری‌های استفاده از انرژی جزر و مد می‌توان توربین و پارو را نام برد.
 
در قرن 20 میلادی، مهندسان روش‌هایی را برای استفاده از حرکتی که جزر و مد دارد، برای تولید برق در مناطقی که جذر و مد قابل توجهی‌‌ (دارای تفاوت در اختلاف بین جزر و مد بالا و جزر و مد پایین) وجود دارد، ایجاد کردند. در تمامی روش‌ها از ژنراتورهای خاصی برای تبدیل انرژی جزر و مد به انرژی برق مورد استفاده قرار می‌گیرد.
تولید انرژی از جزر و مد، هنوز در مراحل آغازین خود است. مقدار توانی که تا الان تولید شده کم است و در جهان تنها تعداد کمی از نیروگاه‌های جزر و مدی تجاری می‌توان یافت.
 
اولین نیروگاه‌ تولید انرژی جزر و مدی در لارانس فرانسه واقع می‌باشد و همچنین بزرگترین تأسیسات این دست از نیروگاه‌ها، در دریاچه سیهوا کره جنوبی است. ایالات متحده هیچ نیروگاه جزر و مدی ندارد و فقط چند محل در دنیا هست که می‌توان انرژی جزر و مدی را با قیمتی مناسب تولید کرد. در واقع چین، انگلستان، فرانسه، کانادا و روسیه پتانسیل خیلی بیشتری برای استفاده از این انرژی را دارند.
 
ناگفته نماند که در ایالات متحده در رابطه با مالکیت زمین زیر آب و اثرات زیست محیطی، نگرانی‌های قانونی وجود دارد. همچنین سرمایه‌گذاران تجاری، علاقه زیادی به انرژی جزر و مدی ندارند، چراکه تضمینی از بابت درآمدزایی و سودآوری آن‌ها توسط مصرف‌کنندگان وجود ندارد. با این وجود مهندسان و محققین در این زمینه تلاش می‌کنند تا فناوری ژنراتورهای انرژی جزر و مدی را در جهت بالا بردن میزان تولید انرژی، کاهش تأثیرات بر محیط زیست و تعبیر راهی برای ایجاد سود برای شرکت‌های سرمایه‌گذار، بهبود دهند.
در حال حاضر سه راه متفاوت برای به دست آوردن انرژی جزر و مدی وجود دارد: «جریان‌های جزر و مدی» (tidal streams)، «آب بندها» (barrages) و «تالاب‌های جزر و مدی» (tidal lagoons). 
 

ژنراتور‌های انرژی جزر و مدی

در بیشتر ژنراتورهای انرژی جزر و مدی، توربین‌ها در جریان‌های آن قرار گرفته می‌شوند. همچنین توربین یک ماشینی است که از جریان یک سیال، انرژی می‌گیرد که این سیال گفته شده می‌تواند باد (هوا) یا آب (مایع) باشد. همچنین با توجه به بیشتر بودن چگالی آب از هوا، قدرت انرژی جزر و مدی از انرژی باد بیشتر است. البته برخلاف باد، وقوع جزر و مد قابل پیش‌بینی و همچنین پایدار است. در نتیجه در محل‌هایی که از ژنراتورهای جزر و مدی استفاده می‌شود، این ژنراتورها از برق، یک جریانی ثابت و مطمئن تولید می‌کنند.
ژنراتورهای انرژی جزر و مدی
اما به هر حال قرار دادن توربین در جریان‌های جزر و مدی فرآیندی پیچیده می‌باشد. چراکه این تجهیزات خیلی بزرگ هستند و ممکن است دچار مختل شدن جزر و مدی که قصد مهار آن است بشوند. به‌علاوه اثرات زیست محیطی آن که به اندازه توربین و محل جریان جزر و مدی بستگی دارد.
توربین‌ها در آب‌های کم عمق، بیشترین تأثیر را دارند. همچنین انرژی بیشتری تولید می‌کنند و به کشتی‌ها این امکان را می‌دهند تا بتوانند در اطراف توربین‌ها، جهت‌یابی کنند. قابل ذکر است که پره‌های توربین یک ژنراتور به آرامی می‌چرخند که به موجودات دریایی کمک می‌کند تا در این سیستم گیر نکنند.
اولین نیروگاه جزر و مدی با این روش، سال 2007 در ایرلند شمالی واقع شد. توربین‌ها در این‌ نیروگاه در یک تنگه باریک قرار گرفته‌اند که جزر و مد می‌تواند با سرعت 4 متر در ثانیه در آن جریان یابد. 
 

آب بندها

یک روش دیگر در تولید کننده انرژی جزر و مدی از یک سد بزرگ به نام آب بند یا bridge استفاده می‌کند. با استفاده از یک آب بند، آب از بالا یا از طریق توربین‌ها می‌تواند به داخل سد بریزد. آب بندها را می‌توان روی رودخانه‌هایی که دارای جزر و مد هستند، خلیج‌ها و خورها بنا کرد.
توربین‌هایی در داخل آب بندها قرار دارند، از قدرت جزر و مد مانند روشی که یک سد بر روی رودخانه انرژی آن را مهار می‌کند، انرژی جزر و مد را مهار می‌کنند. در بالا رفتن جزر و مد دروازه‌های سد باز هستند و هنگام جزر و مد بالا دروازه‌های سد بسته می‌شوند و استخر یا تالاب جزر و مد بوجود می‌آید. بعد از آن آب از توربین‌های سیلاب آزاد می‌شود و انرژی را با سرعتی ایجاد می‌کند که توسط کارشناسان قابل مهار است.
تأثیراتی که آب‌بند بر محیط زیست دارد می‌تواند بسیار چشمگیر باشد و ناحیه در محدوده جزر و مدی کاملاً مختل شود. وقوع تغییرات سطح آب در تالاب جزر و مدی ممکن است به زندگی گیاهان و حیوانات آسیب رساند. میزان شوری آب داخل تالاب جزر و مدی کاهش می‌یابد و این موجب تغییر ارگانیسم‌هایی می‌شود که می‌توانند آن جا زندگی کنند.
آب بند های جزرومدی
مثل آب بندهایی که در رودخانه‌ها هست، ماهی‌ها در داخل یا خارج تالاب جزر و مدی احاطه می‌شوند. توربین‌ها به سرعت در آب بندها حرکت می‌کنند و به دنبال آن ممکن است موجودات دریایی در میان آن‌ها گیر کنند. در نتیجه محدودیت منبع غذایی به وجود می‌آید و پرندگان ممکن است مهاجرت کنند.
یک آب بند تولید انرژی جزر و مدی، گران‌تر از یک توربین است. هرچند هزینه سوخت وجود ندارد اما ساخت و ساز و ماشین آلات به کار رفته در آب بندها هزینه بسیار بیشتری دارد. برخلاف توربین‌ها، آب بندها نیاز به نظارت بر تنظیم میزان خروجی برق دارند.
 

تالاب‌های جزر و مدی

روش نهایی تولید کننده انرژی جزر و مدی، شامل تالاب‌های جزر و مدی می‌شود. تالاب جزر و مدی یک توده‌ای از آب اقیانوس می‌باشد که تقریبا توسط یک سد طبیعی یا ساختگی، احاطه شده است. تالاب‌های جزر و مدی می‌توانند خورهایی باشند که آب شیرین در آن‌ها تخلیه می‌شود.
تولید کننده انرژی جزر و مدی با کمک تالاب‌های جزر و مدی، حدودا مثل آب بند عمل می‌کند اما برخلاف آب بندها، تالاب‌های جزر و مدی را می‌توان در امتداد یک خط ساحلی طبیعی بنا کرد. همچنین یک نیروگاه تالاب جزر و مدی، امکان تولید انرژی مداوم را دارد. توربین‌ها نیز در حال پر شدن و تخلیه شدن تالاب، عمل می‌کنند.
تالاب های جزر و مدی
تاثیرات تالاب‌های جزر و مدی بر محیط زیست کم است. می‌توان تالاب‌ها را با مواد طبیعی مثل سنگ ساخت. آن‌ها هنگام جزر و مد کوتاه تحت عنوان موج شکن کوتاه کار می‌کنند و همچنین در جزر و مد بلند، زیر آب می‌روند. حیوانات نیز می‌توانند در اطراف آن باشند و موجودات کوچک‌تر هم داخل آن روند.
شکارچیان بزرگ از جمله کوسه‌ها، امکان رفتن به تالاب را ندارند، درنتیجه ماهی‌های کوچک رشد کرده و پرندگان به این محل می‌آیند.
 انرژی ناشی از ژنراتورهایی که از تالاب‌های جزر و مدی استفاده می‌کنند، کم است و هیچ نمونه‌ای از آن هنوز وجود ندارد. چین در رودخانه پارو مشغول ساختن نیروگاه تالاب جزر و مدی می‌باشد. ناگفته نماند که یک شرکت خصوصی نیز مشغول طراحی نقشه برای ساخت نیروگاه کوچک تالاب جزر و مدی در ولز است.
 
بیشتر بخوانید: دیسک کمر
1402/04/15   غزال لجه

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن