غواصی آزاد چیست؟ (Freediving)

غواصی آزاد چیست؟ (Freediving)

2 رای شما هم امتیاز بدهید!
1402/07/05   غزال لجه

حتما برایتان این سوال پیش آمده که افراد چگونه می‌توانند بدون تجهیزات غواصی و تنفسی، مدت طولانی زیر آب بمانند و در عمق غواصی کنند؟ یا اینکه چه تفاوتی بین فری دایوینگ و اسنورکلینگ وجود دارد؟ 


غواصی آزاد یا فری دایوینگ

غواصی آزاد یا Freediving، با یک نفس و بدون تجهیزات تنفسی انجام می‌شود. یک غواص آزاد، نفس خود را حبس کرده و با کمک کنترل ذهن و درون خود به اعماق اقیانوس می‌رود تا دوباره به سطح بازگردد. غواصی آزاد یک ورزش تفریحی و رقابتی محسوب می‌شود و بصورت جهانی مسابقات فری دایوینگ در همه جای دنیا برگزار می‌شود.

غواصی آزاد

 

تجهیزات غواصی آزاد

1. فین (تیغه بلند)

2. ماسک غواصی فری دایوینگ

3. اسنورکل

4. کمربند وزنه

5. وت سوت

6. دایو کامپیوتر 

تجهیزات فری دایوینگ

 

انواع غواصی آزاد

غواصی آزاد تفریحی

غواصی آزاد تفریحی یا Recrestional Freediving، اغلب برای تفریح و اوقات فراغت، بخصوص هنگام تعطیلات می‌باشد. افراد اغلب به دلیل تجربه جدید، به چالش کشیدن توانایی‌های خود، عکاسی زیر آب و کشف دنیای زیر آب غواصی می‌کنند. اما اکثر غواصان آزاد با هدف گرفتن آرامش و نوعی مراقبه با محیط آبی اطرافشان غواصی می‌کنند.

 

غواصی آزاد کاربردی

Applied Freediving، با هدف شکار موجودات دریایی، ورزش و یا انجام تحقیقات علمی انجام می‌شود. فری دایوینگ جزو زندگی روزمره برخی افراد محسوب می‌شود؛ مانند غواصان خانم "Ama" در ژاپن که مروارید و غذاهای دریایی جمع ‌آوری می‌کنند. یا قبایل باجائو در اندونزی، مالزی و فیلیپین که در دریا سوزن ماهی شکار می‌کنند. 

فری دایوینگ

غواصی آزاد رقابتی

در Copmetitive Freediving، غواصان تمرینات خود را در جهت آمادگی برای مسابقات انجام می‌دهد. غواصان آزاد مبتدی برای به چالش کشیدن خود و ارتقای مهارت‌هایشان مسابقه می‌دهند و غواصان آزاد حرفه‌ای برای شکستن رکوردهای ملی و جهانی تمرین می‌کنند. غواصان آزاد به عنوان ورزشکار، علاوه‌بر تمرینات فیزیکی در آب، تمرینات ذهنی، برنامه غذایی و خواب دارند. غواصی آزاد در این زمینه دارای رشته‌های مختلفی می‌باشد که 10 تا از آن‌ها که معروف و شناخته شده هستند را معرفی می‌کنیم:

 

تفاوت بین غواصی آزاد و اسنورکلینگ چیست؟

اسنورکلینگ و فری دایوینگ به تجهیزات مشابهی نیاز دارند، اما دو فعالیت کاملا متفاوت هستند. اسنورکل‌ها از طریق اسنورکل خود نفس می‌کشند، در سطح آب می‌مانند و از طریق ماسک خود داخل آب را مشاهده می‌کنند. اما غواصان آزاد نفس خود را حبس می‌کنند و به اعماق دریا می‌روند تا دوباره به سطح برگردند. غواصان آزاد از اسنورکل خود فقط در سطح آب استفاده می‌کنند و قبل از پایین رفتن آن را از خودشان جدا می‌کنند.

 

اگر نتوانم طولانی مدت حبس نفس کنم، یعنی نمی‌توانم غواصی آزاد انجام دهم؟

این موضوع یکی از رایج‌ترین تصورات در مورد فری دایوینگ می‌باشد که غلط است. شما طی دوره آموزش، تکنیک‌های حبس نفس را یاد می‌گیرید که پس از مدتی شاهد پیشرفت خود در حبس نفس خواهید بود.

 

آیا برای غواصی آزاد باید شنا بلد باشم؟

برای فری دایوینگ نیاز نیست شناگر حرفه‌ای باشید. فقط کافیست در آب احساس راحتی کنید و بتوانید خودتان را نگه دارید. در نظر داشته باشید که برای برخی تمرینات حبس نفس شما باید به عمق بروید و نیاز به شنا کردن است.

تمرین حبس نفس

بیشتر بخوانید: 10 تمرین تنفسی برای کاهش استرس {قسمت دوم}

غزال لجه

مسئول سئو مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1402/07/05   غزال لجه

بحث و تبادل نظر
Abas
1403/01/08 13:21
Vaghti silandr hast vase chi injori
پاسخ...
متین سعیدی
1403/01/08 13:29
درود، برای غواصی تجاری در مدت زمان طولانی و ثابت سیلندر احتیاج نیست.
ناهید
1403/01/08 12:51
فرقش با اسکوبا در سیلندرشه؟
پاسخ...
متین سعیدی
1403/01/08 13:10
درود، کاملا درسته اسکوبا با تانک هست و آزاد بدون تانک.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن