ارتباط

زنان و غواصی

زنان و غواصی

7 رای شما هم امتیاز بدهید!
1403/01/14   جاموسی

در وبلاگ آموزش غواصی جزیره سفید آرامش با اختلاف‌های فیزیکی و آناتومی زنان با مردان در غواصی همراه شما هستیم.

احتمالا معروف‌ترین غواصان زن در دنیا، غواصان کره‌ای و ژاپنی (Ama) هستند. این غواصان توانایی بالایی در غواصی و یافتن مروارید داشتند. در زمانی که مردان فقط در تابستان‌ها به این شغل مشغول بودند، Ama ها در تمامی فصول حتی در زمستان‌ نیز می‌توانستند غواصی کنند. علت این امر داشتن چربی اضافی در زیر پوست خانم‌ها و مقاومت بیشتر در مقابل سرما بود. علاوه‌بر آن در این افراد تغییرات فیزیولوژیکی صورت می‌گرفت که توانایی آنان را در مقابل مردان بیشتر می‌کرد. در زمستان متابولیسم زنان Ama سی درصد بیشتر می‌شود که به آن‌ها توانایی تولید گرمای بیشتری را در بدن خود می‌دهد. همچنین جریان خون پوست آن‌ها سی درصد کمتر می‌شود، که این دفع کمتر گرما از بدن را در آب موجب می‌شود. ضخامت چربی زیر پوست آنان نیز افزایش می‌یابد.

 

اختلاف‌های فیزیکی و آناتومی زنان با مردان

به‌طور عموم توده ماهیچه‌ای زنان کمتر از مردان است و این باعث کمتر شدن قدرت زنان نسبت به مردان می‌شود. اما جالب است بدانید در ورزش‌های آبی که شخص دچار بی‌وزنی است، اختلاف قدرت ماهیچه‌ای مردان و زنان به حداقل می‌رسد. مثلا در رکوردهای المپیکی ورزش‌های آبی بین 10 تا 15 درصد اختلاف بین دو جنس وجود دارد.

حجم ریه زن‌ها کمتر از مردان است، اما به خاطر جثه کوچکتر و مصرف اکسیژن کمتر و تولید دی‌اکسید کربن کمتری که دارند، این امر باعث جبران ظرفیت کم ریه آن‌ها می‌گردد. همچنین به علت نیاز کمتر به اکسیژن، زنان می‌توانند از کپسول‌های هوای کوچک‌تر و سبک‌تر در غواصی استفاده کنند که این امر باعث جبران ظرفیت کم ماهیچه‌ای آن‌ها می‌شود.

مشکل، زمانی برای زنان رخ می‌دهد که آن‌ها مجبور باشند از تجهیزاتی که برای مردان درست شده است استفاده کنند. مثل استفاده از ‌ماسک‌های بزرگ مردانه که روی صورت به خوبی فیکس نمی‌شوند یا سیلندرهای بزرگ و سنگین و یا سایر تجهیزاتی که برای آ‌ن‌ها مناسب نیستند.

 

تغییرات دمایی

زنان به دلیل داشتن ضخامت چربی زیر پوستی به اندازه 25% بیشتر از مردان، در مقابل تغییرات دمای بدن بهتر ایزوله می‌شوند.

عروق اندام‌های زنان (دست و پا) بهتر می‌تواند در مقابل سرما منقبض شود و بدین ترتیب اتلاف گرمای کمتری دارند.

متاسفانه خانم‌ها تمایل کمتری دارند که خود را در معرض تغییر دمای محیط قرار دهند. بنابرین ممکن است بدنشان کمتر با سرما تطابق داشته باشند و احساس سرمای بیشتری کنند.

 

قائدگی

بعضی از خانم‌ها فکر می‌کنند که در طی قائدگی ممکن است غواصی ایمنی نداشته باشند و فعالیت‌های غواصی سیکل قائدگی آن‌ها را دگرگون کند. به‌طور آماری شواهدی وجود ندارد که حوادث غواصی در حوالی زمان قائدگی از تکرار بیشتری برخوردار باشد.

در هنگام پریود حدود 50  تا 150 سی‌سی خون به‌طور نرمال دفع می‌گردد، اما معمولا دلیلی وجود ندارد که زنان نباید در دوران پریود غواصی کنند در حال حاضر بسیاری از زنان ترجیح می‌دهند در هنگام پریود و غواصی کردن از محافظت‌ کننده‌های داخل واژنی مانند تامپون استفاده کنند. در گذشته تصور می‌شد که دفع خون پریود باعث جذب کوسه‌ها می‌شود، اما واقعیت این است که حمله کوسه به مردان بیشتر از زنان است که این مربوط به رفتارهای متفاوت غواصی زنان نسبت به مردان می‌باشد و اینکه خون همولیز شده دافع کوسه‌ها است.

 

پدها و محافظ‌های پریود

دلایل کمی وجود دارد که زنان در هنگام پریود غواصی نکنند. اگر خانمی دچار عوارض و مشکلات روحی در این زمان بشود، بهتر است غواصی را به تاخیر بیاندازد. البته این مورد شایع نیست. بیشترین مشکل غواصی کردن در هنگام پریود پذیرش فیزیکی و عمومی ترشح خون از یک خانم است. در این هنگام استفاده از تامپون و یا فنجان‌های مخصوص به جای پدها موثر و بدون مشکل است.

تغییرات هورمونی قبل و در حین پریود باعث نگهداری آب بدن و ورم در خانم‌ها می‌شود. به‌طور تئوری این وضعیت باعث افزایش خطر DCS در زنان می‌شود. یک مطالعه در مورد DCS  ارتفاع این مورد را نشان داد، اما در مورد زنان غواص این امر ثابت نشده است. شواهد کمی وجود دارد که ثابت کند خطر DCS در زنان هنگام پریود زیادتر می‌شود. اما توصیه می‌شود خانم‌ها در سیکل ماهیانه خود غواصی‌های محتاطانه‌تری داشته باشند.

 

در حوالی پریود

بعضی از زنان در حوالی پریود دچار عوارض فیزیکی و روحی بارزی مانند: دردهای شکمی و عضلانی، گرفتگی‌های عضلانی، تهوع، استفراغ و سردرد می‌شوند که این عوارض ممکن است با توانائی غواصی آنان تداخل داشته باشد. توصیه می‌‌‎‌شود زنانی که دچار این عوارض شدید می‌شوند، در آن هنگام از غواصی خودداری کنند و عوارض روحی مانند: اضطراب و افسردگی نیز از این قائده پیروی می‌کنند. به‌نظر می‌رسد که مواجهه زنان با محیط‌های پر فشار زیر آب تاثیری بر تنظیمات هورمونی، تخمک‌گذاری و قائدگی آنان نداشته باشد.

 

قرص‌های خوراکی ضد بارداری

اثرات فیزیولوژیکی و روحی این هورمون‌های خوراکی مانند همان چیزهایی است که در بالا در مورد قائدگی بیان شد. به طور تئوری عوارض افزایش لخته شدن خون در داروهای ضد بارداری خوراکی ممکن است عوارض DCS را افزایش دهد. اما در عمل چنین چیزی مشاهده نشده است.

 

DCS

مطالعات زیادی حاکی از این است که خطر DCS در زنان بیشتر از مردان است. اما در مقابل، مطالعاتی وجود دارد که این موضوع را رد می‌کند. این اختلافات معمولا مربوط به نحوه و برگزیدن نمونه‌های مطالعاتی است. مثلا زنانی که در برنامه‌های فضایی حضور دارند، نسبت به مردان بیشتر در معرض خطر DCS ناشی از ارتفاع هستند.

مطالعات در زنان غواص نشان داده است، افرادی که در غواصی پروفایل‌ معکوس انجام می‌دهند، نسبت به کسانی که غوص عمیق خود را اول می‌زنند، بیشتر دچار DCS می‌شوند.

 

بروز عوارض‌های DCS در زنان ممکن است به دلایل زیر باشد:

  1. خانم‌ها نسبت به آقایان از لحاظ آمادگی جسمانی عموما پایین‌تر هستند و آمادگی جسمانی نسبت معکوس با DCS دارد.
  2. خانم‌ها دارای چربی بیشتری نسبت به آقایان هم وزن خود هستند. این چربی اضافی در غواصی‌های طولانی جذب بیشتری از نیتروژن دارد و زمان بیشتری برای آزادسازی آن لازم است.

 

سایر بیماری‌های غواصی

خطر مسمومیت با اکسیژن: مسمومیت ریوی در زنان 1.6 برابر مردان و  مسمومیت عصبی 2.9 برابر آن‌ها است.

میزان حملات وحشت (PANIC) در زنان بیشتر از مردان دیده شده است. علاوه بر آن زمان و عکس‌العمل آن در زنان نیز ممکن است باعث عوارض بیشتری گردد.

 

فعالیت‌های غواصی

به‌طور کلی مردان تمایل بیشتری به غواصی عمیق‌تر همراه با غوص‌های مکرر و صعود سریع‌تر نسبت به زنان دارند به همین علت آن‌ها نسبت به غواصان زن دچار حوادث بیشتری می‌شوند.

 

اکثریت زنان بین عمق‌های 19 تا 40 متر غواصی می‌کنند که می‌توان آ‌ن‌ها را به سه دسته تقسیم کرد.

  1. بیشتر بین عمق 19 تا 40 متر (61 تا 68 درصد)
  2. تعداد کمتری بین عمق‌های 41 تا 60 متر (16 الی 26 درصد) 
  3. اندکی از آن‌ها بیشتر از 60 متر (1 تا 2 درصد)

 

به‌طور کلی زنان جوان در عمق‌های متنوع‌تر و بیشتری نسبت به زنان مسن‌تر غواصی می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید: کودک و غواصی

ادامه دارد...

دکتر کامبیز جاموسی

عضو انجمن هایپرباریک اروپا و پزشک تیم غواصی جزیره سفید آرامش

drjamousi@

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1403/01/14   جاموسی

بحث و تبادل نظر
حسن
1403/01/16 10:21
سلام از اول تو ایران خانمها و آقایان با هم غواصی میکردن
پاسخ...
متین سعیدی
1403/01/16 11:02
درود، این مشکل را از اول در ایران داشتیم و داریم متاسفانه.
علیرضا
1403/01/14 10:30
پس خطر بیماری در خانمها بیشتر از آقایون است؟
پاسخ...
متین سعیدی
1403/01/14 10:58
درود، درسته احتمال بیماری در بانوان بیشتر است.
میترا
1403/01/14 10:23
خوب پس هنگام پریود با خیال راحت غواصی کنیم
پاسخ...
متین سعیدی
1403/01/14 10:57
درود، بله خیال راحت باشید دوست عزیز.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن