قسمت اول

بیماری‌های گوش در غواصی

بیماری‌های گوش در غواصی

1 رای شما هم امتیاز بدهید!
1401/08/16   لجه غزال

از بین بردن افسانه‌ها در مورد اکولایز

شایع‌ترین حادثه زیر آب که این گونه رخ می‌دهد، باروتروما (باروتروما: آسیب فیزیکی ناشی از تغییرات فشار محیط اطراف روی فضاهای هوائی موجود در حفرات بدن انسان اطلاق می‌شود. این آسیب اغلب در مواردی مانند غواصی، صعود به ارتفاعات و پرواز به آسمان مشاهده می‌شود. در بیمارانی که در بیمارستان با تهویه مکانیکی تنفس می‌کنند نیز رخ می‌دهد) است. با این حال، وقتی صحبت از افسانه‌سازی می‌شود، به نظر می‌رسد داستان‌های تخیلی‌ تولید شده نه چندان به باروتروما، بلکه عمدتاً به نحوه تأثیر گازها بر بدن، به‌ویژه مغز مربوط می‌شود. داستان هایی در مورد متعادل‌سازی و بهداشت مناسب برای گوش و بینی نادر به نظر می رسد.

«امروزه غواصان آگاه و تشنه به یادگیری و دانش هستند»
دکتر کوزیمو موسیانیسی، متخصص گوش و حلق و بینی، پزشک غواصی و اتاق فشار، و غواص صنعتی پرشور، هیچ شکی در این موضوع ندارد، "با توجه به سؤالات آنها و از اصطلاحاتی که آنها استفاده می‌کنند، ما پی می‌بریم که داریم با غواصان آگاه، در جلسات و کنفرانس‌ها ملاقات می‌کنیم."

آسیب‌رساندن به گوش‌ها


اما متأسفانه ما شاهد برخی اعمال نادرست و خطرناک در بین غواصان و غیرغواصان هستیم. به طور تصادفی حتی برخی از غواصان می‌توانند با استفاده از ابزارهای نامناسب مانند قطعات خلال دندان یا گوش پاکن‌ها سعی کنند گوش خود را پاک کنند. یا حتی با قرار دادن گوشگیرها یا قطعات لاستیکی هدفون می‌تواند به مداخله یک متخصص گوش برای برداشتن آنها نیاز پیدا کنند.
بعید است که یک غواص محتاط اشیایی را وارد گوش خود کند چون می تواند به طور دائمی گوش را آسیب برساند، مانند کلید و در خودکار. بله، همانطور که دکتر موسیانیسی شاهد بود، افرادی هستند که معتقدند شیار ریز روی سرنیزه کلاهک مانند سر کلید، برای پاک کردن موم گوش مناسب است. به طور کلی، ما به عنوان غواص چنین کارهای احمقانه‌ای انجام نمی‌دهیم. ما اشتباهات مختلفی مرتکب می‌شویم.

جلوگیری از آسیب


در طول آموزش دوره‌های مقدماتی، غواصان معمولاً چند ایده در مورد فیزیولوژی غواصی می‌گیرند. دانش آنها با ادامه در دوره‌های پیشرفته‌تر افزایش می یابد. یک غواص دارای گواهینامه مقدماتی از زیر پا گذاشتن قوانین می‌ترسد. آنها به سختی با سرماخوردگی یا سینوزیت غواصی می‌کنند. علاوه بر این، از آنجا که آن‌ها از قوانین طلایی کتابچه راهنمای غواصی خود پیروی می‌کنند که مشخص می‌کند بلوک معکوس می‌تواند باعث ناراحتی و سختی حین غواصی شود، برای همین غواصان مبتدی به هر قیمتی از استفاده از ضد احتقان بینی (nasal decongestants) اجتناب می‌کنند. بلوک معکوس (block reverse) معمولاً نتیجه غواصی در هنگام استفاده از داروهای ضد احتقان است که در هنگام رفتن به عمق، اکولایز ناموفق یا سرماخوردگی استفاده می‌شود. مورد مشابه می‌تواند در مورد سینوس‌ها رخ دهد، زمانی که سینوس در عمق مسدود شود). از سوی دیگر، یک غواصی حرفه‌ای ممکن است در صورت نیاز از مشتقات افدرین یا سایر داروهای منقبض کننده عروق برای اثر طولانی مدت آن‌ها استفاده کند، که عوارض جانبی برای غواصیشان می‌تواند داشته باشد که گاهی این عوارض را به صورت عمدی نادیده می‌گیرند.

برخی غواصان وقتی چند ایده و دانشی به آن‌ها اضافه می‌شود، بیش از اندازه اعتماد بنفس می‌گیرند. چه غواصان مبتدی چه مدرس‌ها! گاهی وقتی دانش آن‌ها بالا می‌رود یا چند ایده جدید به آن‌ها داده می‌شود، برخی را وسوسه می‌کند تا به دیگران مشاوره دهند و یا در تشخیص بیماری دخالت کنند.
دکتر موسیانیسی توضیح می‌دهد که اکثر غواصان و حتی تعداد بیشتری از غیرغواصان، معمولاً احساس پری گوش و خفه شنوایی را به دلیل ترشح بیش از حد جرم گوش می‌دانند، اگرچه در بسیاری از موارد این می‌تواند نشانه‌ای از مشکل گوش میانی باشد. التهاب نادیده گرفته شده گوش میانی می‌تواند منجر به تشدید علائم در ناحیه ماستوئید و گوش میانی شود. استفاده بدون نظارت از قطره‌های کورتیکواستروئیدی یا قرص‌ها در صورتی که مورد به عفونت قارچی گوش خارجی مرتبط باشد، می‌تواند منجر به بدتر شدن آن شود. عواقب آن در هر صورت می‌تواند جدی باشد، مانند آسیب دائمی به سیستم شنوایی.

ناگوارترین اتفاق زیر آب


در فهرست ده تا از ناگوارترین ماجراهای زیر آب، باروتروما رتبه اول را حفظ کرده است. (باروتروما: آسیب فیزیکی ناشی از تغییرات فشار محیط اطراف روی فضاهای هوائی موجود در حفرات بدن انسان اطلاق می‌شود. این آسیب اغلب در مواردی مانند غواصی، صعود به ارتفاعات و پرواز به آسمان مشاهده می‌شود. در بیمارانی که در بیمارستان با تهویه مکانیکی تنفس می‌کنند نیز رخ می‌دهد). به سختی می‌توان غواصی را پیدا کرد که هرگز از آن رنج نبرده باشد. وقتی باروتروما رخ می‌دهد، همه ما می‌دانیم که ناشی از: اکولایز اشتباه، استفاده بی‌فکر از داروهای ضد احتقان، یا غواصی در شرایط نامطلوب بدنی، مانند سرماخوردگی.
بسیاری از غواصان بی‌اطلاع هستند که متعادل سازی در اعماق کم (زیر ده متری) می‌تواند بدون کمک گاز فشرده در سیلندر غواصی اسکوبا، دشوار باشد. همچنین بسیاری از غواصان نمی‌دانند که متعادل سازی (اکولایز) هنگامی که سر به پایین و پاها به سمت بالا هست، می‌تواند یک چالش باشد.

بیشتر بخوانید: روش‌های اکولایز

غزال لجه

مسئول سئو مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1401/08/16   لجه غزال

بحث و تبادل نظر
رضایی
1403/02/16 15:34
از کجا بفهمیم پرده گوش پاره شده؟
پاسخ...
متین سعیدی
1403/02/16 16:00
درود، هنگامی که خونریزی در گوش دیده بشه یعنی پرده گوش پاره شده.
متین سعیدی
1403/02/16 16:00
درود، هنگامی که خونریزی در گوش دیده بشه یعنی پرده گوش پاره شده.
مریم
1403/02/13 13:17
پس گوش خیلی تاثیر داره در غواصی ؟
پاسخ...
متین سعیدی
1403/02/13 13:23
درود، کاملا درسته و خیلی حساس.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن