بلوک معکوس

Block reverse

Block reverse

شما هم امتیاز بدهید!
1401/09/07   غزال لجه

اگر در طول صعود غواصی تا به حال گوش درد بین گوش‌های خود را تجربه کرده اید، احتمالاً بلوک معکوس را تجربه کرده‌اید. برخلاف فشردن گوش که در هنگام فرود اتفاق می‌افتد، بلوک معکوس توسط غواصان زمان صعود تجربه می‌شود.
دلایل زیادی وجود دارد که چرا بلوک معکوس ممکن است اتفاق بیفتد، و غواصان اغلب ممکن است دچار سردرگمی شوند که چرا در مسیر صعود با این مشکل مواجه می‌شوند، در حالی که مشکلی برای انجام آن در مسیر پایین نداشتند. در این مقاله به جزئیات خواهیم پرداخت که بلوک معکوس چیست، در داخل بدن چه اتفاقی می‌افتد و چه کارهایی می‌توانید برای جلوگیری از بروز آن انجام دهید.

 

بلاک معکوس دقیقا چیست؟

بلوک معکوس زمانی اتفاق می‌افتد که هوا در گوش غواص محبوس می‌شود که پس از آن منبسط می‌شود و در هنگام صعود غواص باعث ایجاد درد شدید می‌شود.
خوب پس اولین چیزی که مورد توجه است، گوش تحت فشار نیست. فشردن گوش نتیجه ناتوانی در اکولایز در مسیر پایین است و بسیار رایج‌تر است و می‌تواند پیامدهای منفی بیشتری برای غواص داشته باشد. از سوی دیگر، بلوک معکوس در راه بازگشت اتفاق می‌افتد و خوشبختانه منجر به نتایج آسیب پذیر کمتری می‌شود!

 

چرا گوش درد می‌کند؟

به خاطر داشته باشید که دو دلیل اصلی وجود دارد که باعث می‌شود گوش‌ها هنگام صعود آسیب ببینند. اولین مورد ناشی از بی‌تجربگی است. صعود سریع و یا بدون اکولایز به پایین رفتن.

طبق قانون بویل در غواصی، با بالا رفتن غواص به سطح، فشار عمق روی بدن او کاهش می‌یابد. این همچنین باعث می‌شود که هوا در گوش او منبسط شود و در نتیجه گوش او فشرده شود و درد شدیدی بگیرد.

غواصی هنگام پایین رفتن افزایش فشار را در گوش‌های خود حس می‌کند. عموما در فشار کم و نامحسوس گوش‌ها خودشان متعادلسازی می‌شوند و فشار را برمی‌دارند، اما هنگام پایین رفتن در عمق ما نیاز به انجام اکولایز پیدا می‌کنیم. اگر اکولایز به درستی صورت نگیرد دچار گوش درد خواهیم شد.
اگر اینکه در هنگام بالا آمدن گوش درد بگیریم. کمی قضیه متفاوت می‌شود.

یکی از راه‌های مطمئن و راحت برای بررسی صعود، نظارت منظم بر گیج و کامپیوتر غواصی یا استفاده از خط صعود به عنوان مرجع بصری است.

 

بلوک معکوس و نتیجه گوش درد

با بالا رفتن غواص به سطح، هوایی که در فضاهای خالی بدن غواص است منبسط می‌شود. هنگامی که هوا در داخل گوش غواص محبوس می‌شود، یک فشار گوش وجود دارد و سپس بلوک معکوس رخ می‌دهد.
فشاری که توسط این هوای به دام افتاده اعمال می‌شود، باعث می‌شود که غواص همان احساسی را داشته باشد که اگر در هنگام فرود نتواند اکولایز کند، احساس می‌کند. با این حال، در این مورد، فشار ناشی از انبساط هوا است.
این همان چیزی است که باعث گیج شدن غواص می‌شود زیرا غواص بینی خود را فشار می‌دهد و هوای بیشتری را به گوش می‌دمد. آخرین چیزی که غواص به آن نیاز دارد هوای بیشتر به داخل گوش است. بنابراین، انجام روند اکولایز باعث بدتر شدن مشکل می‌شود.

اگر احساس بلوک معکوس می‌کنید، سه اقدام اصلی وجود دارد که باید انجام دهید:

بنشینید و استراحت کنید، در جایی که هستید بمانید و منتظر بمانید تا درد خود به خود از بین برود. صعود خود را متوقف کنید و به بدن خود فرصت دهید تا فشار هوای اضافی بین گوش‌های شما را آزاد کند. نکته کلیدی این است که در اینجا آرامش داشته باشید و احساس تنش نکنید زیرا می‌تواند تأثیر معکوس داشته باشد.
کمی به پایین بروید، چند متری پایین بیایید تا زمانی که دیگر بلوک معکوس را احساس نکنید. افزایش فشار آب می‌تواند حباب‌های هوای محبوس شده شما را دوباره جمع کند و فشار را کاهش دهد. سپس می‌توانید صعود خود را با سرعت آهسته ادامه دهید و به گوش خود فرصت دهید تا فشار را کاهش دهد.
وقت خود را صرف کنید، این گزینه برای همه در دسترس نیست، اما اگر هوای کافی در سیلندر خود باقی مانده است، آن را به آرامی انجام دهید و به بالا بروید. بلوک معکوس گاهی اوقات ممکن است 10 تا 15 دقیقه طول بکشد تا از بین برود، بنابراین صبور باشید و همیشه در حالی که هنوز هوای زیادی در سیلندر دارید، صعود خود را شروع کنید. تمام شدن هوا در طول صعود به این معنی است که ممکن است مجبور شوید بدون درمان بلوک معکوس خود به بالا بروید و در معرض خطر ضربه شدید گوش قرار بگیرید.
در نتیجه یکی از بدترین شرایط زمانی است که هوای غواص کاهش می‌یابد و این به این معنیست که باید ریسک باروترمای گوش رو بپذیرد و به سطح برگررد.

 

جلوگیری از بلوک معکوس

اغلب اوقات، زمانی که یک غواص از رویه‌های عادی و دستورالعمل‌های ایمنی پیروی نمی‌کند، بلوک‌های معکوس رخ می‌دهد. او حتی ممکن است از دارو برای کمک به اکولایز کردم هنگام فرود استفاده کند. با توجه به افزایش فشار در زیر آب، داروها سریعتر اثر خود را از دست می‌دهند.
در پایان غواصی، غواصی که از دارو برای اکولایز استفاده می‌کند، به سرعت متوجه می‌شود که اثرات آن از بین رفته است. حالا که دارو اثرش را ندارد، هنگام صعود باعث می‌شود هوا در گوش گیر کند.
اگر از داروهای ضد احتقان بینی استفاده می‌کنید، باید مطمئن شوید که تا زمانی که بالا بیایید اثر دارو از بین نخواهد رفت.
حتما زمان بگذارید و درک کنید که تعریف فشار در غواصی چیست.
یکی دیگر از مواردی که می‌تواند احتمال بلوک معکوس را افزایش دهد عفونت گوش است.
حتما قبل از غواصی چکاپ پزشکی انجام دهید، بخصوص اگر مشکلات گوش و سینوسی دارید‌.
تشخیص بلوک معکوس به همین سادگی نیست. اصلی‌ترین کاری که یک غواص می‌تواند انجام دهد این است که اطمینان حاصل کند زمانی که کاملاً سالم است غواصی کند. همچنین، شما باید از مصرف داروها برای کمک به اکولایز اجتناب کنید. مهم است که یاد بگیرید چگونه کنترل شناوری مناسب داشته باشید و همچنین به درستی و طبق قوانین صعود کنید (بررسی منظم کامیپوتر غواصی و گیج را بیاموزید.)
اگر مطمئن نیستید که ایجاد فشار در گوش به دلیل بلوک معکوس است یا عدم انجام اکولایز مناسب در هنگام فرود، می‌توانید صعود یا فرود را امتحان کنید تا ببینید کدام یک از این دو دردتان را تسکین می‌دهد.

 

آیا گوش گیر هنگام غواصی کمک می کند؟

در مورد استفاده از گوش گیر در هنگام غواصی نظرات مختلفی وجود دارد. در حالی که شبکه هشدار غواصان بیان می‌کند که آنها به طور کلی توصیه نمی‌شوند، خاطرنشان می‌شود که می‌توان از آن‌ها در شرایط خاص و تحت ملاحظات خاص استفاده کرد.

در کل بلوک معکوس چیزی است که ممکن است برای هر غواصی اتفاق بیفتد و مهم است که بدانید چگونه از آن جلوگیری کنید یا آن را از بین ببرید. راه حلی که اغلب به کار می‌رود فرو رفتن در عمق است تا زمانی که درد از بین برود کند و سپس به تدریج صعود کنید.

 

بیشتر بخوانید: در مورد رگلاتور غواصی بدانیم

غزال لجه

مسئول سئو مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1401/09/07   غزال لجه

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن