8 حقیقت جالب در مورد اختاپوس‌ها

8 حقیقت جالب در مورد اختاپوس‌ها

2 رای شما هم امتیاز بدهید!
1402/02/26   غزال لجه
برای شنیدن حقایق جالب درباره اختاپوس آماده هستید؟
آن‌ها ظاهر منحصر به فردی دارند. اختاپوس همچنین برای تولید ابرهای مرموز با جوهرش شناخته شده است.
علاوه بر این، آناتومی آن‌ها بسیار جذاب است. از اندام‌های بدنشان گرفته تا قلب آن‌ها، هیچ چیز در مورد اختاپوس آنطور که به نظر می‌رسد نیست.
جای تعجب ندارد که آن‌ها سال‌ها الهام‌بخش داستان‌هایی بوده‌اند و اسطوره‌هایی مانند کراکن و شخصیت‌های مهیبی مانند اورسولا در پری دریایی کوچک را به وجود آورده‌اند. با این حال، علیرغم اینکه قرن ها به عنوان شخصیتی شرور به تصویر کشیده شده‌اند، این موجودات جذاب اکنون در مسیر جدیدی دیده می‌شوند.
مستندهایی مانند فیلم موفق نتفلیکس "My Octopus Teacher" و چندین کتاب نشان داده‌اند که اختاپوس چقدر باهوش است. حتی مدعی می‌شود که اختاپوس‌ها می‌توانند درد را احساس کنند و به شدت تلاش می‌کنند تا از آن اجتناب کنند. 
واضح است که این موجودات فراتر از آنچه که به نظر می‌رسد هستند، بنابراین بیایید کمی عمیق‌تر به برخی از جالب‌ترین حقایق در مورد اختاپوس‌ها بپردازیم.

1. برخی از گونه‌های اختاپوس می توانند راه بروند

کلمه octopus در یونانی به «هشت پا» ترجمه می‌شود، و مدت‌ها تصور می‌شد که همه بازوهای اختاپوس عملکرد مشابهی را انجام می‌دهند. با این حال، تحقیقات نشان داده است که برخی از گونه‌های اختاپوس، از جمله اختاپوس معمولی، از دو بازوی خود برای راه رفتن استفاده می‌کنند.
بازو‌های عقبی که اغلب به آن‌ها «پا» گفته می‌شود، به اختاپوس‌ها اجازه می‌دهند تا در کف اقیانوس به روشی مشابه راه رفتن انسان‌ها در خشکی (معروف به حرکت دوپا) در کف اقیانوس «راه بروند». این باعث می‌شود دیگر بازوها برای در آمدن به اشکال مختلف آزاد باشند. این اشکال برای استتار و محافظت اختاپوس در برابر شکارچیان هستند.

2. اختاپوس‌ها چند قطبی هستند

آیا تا به حال سعی کرده‌اید در حالی که بالا و پایین می‌پرید، سر خود را بمالید و به شکم خود دست بزنید؟ اگر می‌توانید، می‌دانید که انجام همزمان چندین عمل با چند اندام به قدرت مغز زیادی نیاز دارد.
خوشبختانه، اختاپوس‌ها دارای یک سیستم عصبی منحصر به فرد هستند که به آنها اجازه می دهد چندین کار را همزمان انجام دهند. حدود یک سوم از سلول های عصبی آنها در مغز مرکزی آنها قرار دارد، در حالی که دو سوم از سلول های عصبی آن‌ها در بازو آن‌ها قرار دارد.
هر بازو دارای مجموعه سلول‌های عصبی خاص خود است که آن را قادر می‌سازد بدون ورودی مغز مرکزی حرکت کند. حتی مدعی می‌شود که این مراکز کنترل کوچک، ممکن است بتوانند مستقل از یکدیگر عمل کنند.
این باعث می‌شود اختاپوس‌ها موجودات چند قطبی خبره‌ای باشند. همچنین به همین دلیل است که بازوهای بریده شده اختاپوس می‌توانند برای مدت زمان شگفت انگیزی به حرکت خود ادامه دهند.

3. اختاپوس‌ها سازنده‌های بسیار خوبی هستند

اندام‌های انعطاف پذیر و بسیار تخصصی آنها اختاپوس ها را قادر می‌سازد تا برخی از وظایف منحصر به‌فرد را انجام دهند. در واقع، اختاپوس ها به جز انسان، یکی از معدود حیواناتی هستند که می‌توانند از ابزار به نفع خود استفاده کنند. نمونه‌های دیگر عبارتند از دلفین‌ها و شامپانزه‌ها.
و معلوم می‌شود که اختاپوس ها مانند بقیه ما راحتی خانه را دوست دارند. آن‌ها به ساختن لانه‌هایی در کف دریا از پوسته‌های نارگیل، پوسته‌های خالی گاستروپود (نوعی صدف) و سایر مواد معروف هستند و چندین روز در آن‌ها می‌مانند.
اختاپوس‌ها نقاط ساختن خانه خود را با دقت انتخاب می‌کنند و خانه‌های خود را با چیدمان مجدد سنگ‌ها و شن های اطراف تغییر می‌دهند. آن‌ها حتی اشیاء را جمع‌آوری می‌کنند تا ورودی خانه‌های خود را مسدود کنند و همچنین یک درب ورودی می‌سازند.
علاوه‌بر این، اگر پوسته‌ای را پیدا کنند که مخصوصاً به آن علاقه دارند، آن را در حالی که به دنبال مکان جدیدی برای استراحت هستند، با خود حمل می‌کنند.
توانایی اختاپوس‌ها برای ساختن خانه در صورت نیاز شاهد دیگری بر مهارت‌های شناختی چشمگیر آن‌هاست.

خانه اختاپوس4. اختاپوس‌ها سه قلب دارند

درست است! اختاپوس‌ها سه قلب دارند. دو تا از این قلب‌ها (که به قلب‌های شاخه‌ای معروف هستند) خون را به آبشش‌ها پمپ می‌کنند، جایی که اکسیژن را می‌گیرد و اکسیژن‌دار می‌شود. سپس خون اکسیژن‌دار برای رساندن اکسیژن به بقیه بدن توسط سومین قلب مرکزی فرستاده می‌شود.
خونی که دیگر حاوی اکسیژن نیست (خون بدون اکسیژن) سپس به قلب‌های شاخه‌ای بازگردانده می‌شود. قلب‌های شاخه‌ای خون بدون اکسیژن را به آبشش‌ها می‌فرستند و این چرخه ادامه می‌یابد.
در مجموع، این سه قلب تضمین می‌کند که اندام‌ها و ماهیچه‌های اختاپوس تمام اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند.
 
 

5. خون اختاپوس آبی است

یکی از جالب‌ترین حقایق در مورد اختاپوس در مورد خون آن‌ها است. بر خلاف انسان، اختاپوس‌ها از پروتئینی (معروف به هموسیانین) که حاوی مس است برای حرکت دادن اکسیژن در بدن استفاده می‌کنند.
هنگامی که این هموسیانین حامل اکسیژن است، به رنگ آبی در می‌آید، به همین دلیل خون اختاپوس آبی است. در مقابل، انسان از پروتئینی حاوی آهن (هموگلوبین) برای انتقال اکسیژن در سراسر بدن استفاده می‌کند که به خون انسان رنگ قرمز می‌دهد.
پس چرا این همه قلب؟ هموسیانین در حمل اکسیژن به خوبی هموگلوبین نیست، بنابراین اختاپوس‌ها به قلب اضافی نیاز دارند تا مطمئن شوند اکسیژن کافی به بدن می‌رسد.
 

6. اختاپوس ها استاد مبدل هستند

قبلاً اشاره کرده‌ایم که اختاپوس‌ها از اندام خود برای تقلید از اشیاء موجود در محیط خود مانند جلبک‌ها استفاده می‌کنند. اما به همین جا ختم نمی‌شود! برخی از گونه‌های اختاپوس نیز از بدن نرم و انعطاف پذیر خود برای تقلید از موجودات دیگر استفاده می‌کنند.
به عنوان مثال، هنگامی که آن‌ها در آب حرکت‌ می‌کنند و آسیب‌پذیر هستند، اختاپوس می‌تواند به شکل موجودات سمی مانند شیرماهی و مارهای دریایی درآید. این برای از بین بردن اشتهای یک شکارچی که او را زیر نظر گرفته کافی است!
اختاپوس‌ها از مهارت‌های استتار خود استفاده می‌کنند تا تقلیدشان را واقعی‌تر کنند و موجوداتی که از آن‌ها تقلید می‌کنند نیز باورشان کنند.
هنگامی که اختاپوس‌ها در جایی مستقر هستند و می‌خواهند مورد توجه قرار نگیرند، می‌توانند از مهارت‌های استتار خود برای ترکیب شدن با پس زمینه خود استفاده کنند. آن‌ها می‌توانند رنگ، الگو و حتی بافت گیاهان، مرجان‌ها، صخره‌ها یا هر چیز دیگری را به خود بگیرند.

7. اختاپوس ها می‌توانند بسیار سمی باشند

اگرچه برخی از گونه‌های اختاپوس دوست دارند موجودات سمی را جعل کنند، اما به این معنا نیست که خود اختاپوس‌ها سمی نیستند.
برخی از گونه‌ها از مواد سمی برای فلج کردن و حتی کشتن طعمه خود استفاده می‌کنند. خوشبختانه، انسان‌ها در منوی اکثر اختاپوس‌ها نیستند. گزش بیشتر گونه‌ها ممکن است دردناک باشد، اما به ندرت کشنده است.
با این حال، یک استثنا قابل توجه وجود دارد. گونه اختاپوس حلقه آبی که از جنس Hapalochlaena تشکیل شده است. اختاپوس حلقه آبی، سمی دارد که تقریباً 1000 برابر قوی‌تر از سیانید است. این آن‌ها را به یکی از سمی‌ترین موجودات در کل اقیانوس تبدیل می‌کند.
نیش این اختاپوس‌ها که در اقیانوس آرام، عمدتاً در سواحل استرالیا یافت می‌شود، می‌تواند کشنده باشد. در حال حاضر هیچ درمانی برای این سم وجود ندارد.
خوشبختانه، اختاپوس‌های حلقه‌ آبی به‌خاطر الگوی متمایز حلقه‌ای آبی به راحتی قابل تشخیص هستند. در صورت تهدید، پوست آنها به رنگ زرد روشن در می‌آید. حلقه‌ها که در واقع آبی و مشکی هستند به طور چشمگیری شروع به چشمک زدن می‌کنند. اگر در هنگام غواصی چنین رفتاری را مشاهده کردید، مطمئناً زمان آن رسیده است که عقب نشینی کنید.
اختاپوس حلقه آبی

8. اختاپوس‌ها در فرار کردن عالی هستند

اختاپوس‌ها علیرغم اینکه شکارچیان مهیبی هستند، طعمه موجودات زیادی از جمله دلفین‌ها، کوسه‌ها، ماهی‌های بزرگ و حتی پرندگان دریایی می‌شوند. در نتیجه، زمانی که استتار یا مبدل شدن در مقابل شکارچیان کافی نباشد، آن‌ها چند استراتژی حیله‌گرانه برای فرار از شکارچیان دارند.
اولین مکانیسم فراری که به ذهن خطور می‌کند جوهر اختاپوس است که ظاهراً به اختاپوس ها کمک می کند تا زیر پرده دود ناپدید شوند. اما آیا می‌دانستید که جوهر اختاپوس روی مهاجم نیز تاثیر می‌گذارد؟ می‌تواند حواس را که شکارچیان برای شکار به آن تکیه می‌کنند کاهش دهد. همچنین می تواند به عنوان یک آهنربا برای جذب شکارچی در حین فرار اختاپوس عمل کند.
یکی دیگر از تاکتیک‌های مورد استفاده اختاپوس، معکوس کردن سریع است (مهارتی که ممکن است از دوره نجات غواص خود به خاطر داشته باشید). اگر همه چیز شکست بخورد، اختاپوس‌ها می‌توانند به سرعت آب را از طریق لوله ای در بدن خود که به عنوان سیفون شناخته می‌شود، پمپ کنند. این باعث می‌شود که آن‌ها با سرعت 40 کیلومتر در ساعت در آب به عقب بروند!

غزال لجه

مسئول سئو مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1402/02/26   غزال لجه

بحث و تبادل نظر
پوریا
1403/01/21 11:01
دمش گرم استقلالیه خونش آبیه
پاسخ...
متین سعیدی
1403/01/21 14:54
درود، بله بسیار شگفت انگیزه اختاپوس و مشخصا استقلالی.
رضا عابدی
1403/01/21 10:33
عجب موجودیه این اختاپوس چه جلبه
پاسخ...
متین سعیدی
1403/01/21 15:08
درود، بله بسیار موجود عجیب و بی نظیری هست.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن