آسیب‌های رایج غواصی کدامند؟ {+راه حل آن‌ها)

آسیب‌های رایج غواصی کدامند؟ {+راه حل آن‌ها)

2 رای شما هم امتیاز بدهید!
1402/02/22

غواصی یک فعالیت عالی است که هر فردی باید آن را تجربه کند، تجربه شنا در اعماق زیر آب در زیباترین مناظر پانوراما غیرقابل توصیف است. این فعالیت در کنار زیبایی‌ها خطرات و آسیب‌هایی را نیز به همراه دارد. یک غواص در حین غواصی ممکن است در معرض خطر امواج بلند و موجودات دریایی خطرناک قرار بگیرد، اما جدی‌ترین خطرات آن‌هایی هستند که نمی‌توان آنها را دید. هنگامی که بدن یک غواص نتواند خود را با اختلاف فشار در آب وفق دهد، بر اثر تنفس هوای فشرده آسیب می‌بیند، تغییرات فشار می‌تواند باعث آسیب در حین شیرجه رفتن و صعود کردن شود. آسیب‌های فشاری معمولاً خفیف هستند، اما برخی از آنها می‌توانند جدی و حتی کشنده باشند. با ما همراه باشید تا شما را با خطرات و آسیب های رایج غواصی و نحوه جلوگیری از هر یک از آنها آشنا کنیم.

 

1. باروتروما

تغییر ساده فشار از فشار اتمسفر به فشار زیر آب که فشار هیدروستاتیک به آن اضافی می‌شود، می‌تواند منجر به باروتروما شود، باروتروما به معنای آسیب ناشی از فشار است و عمدتاً بر گوش و ریه غواصان تأثیر می‌گذارد. بافت‌های مجاور حفره‌های هوای بدن مانند سینوس‌ها و ریشه‌های دندان نیز در صورتی که بدن نتواند فشار داخل خود را با فشار محیط (آب اطراف) متعادل کند آسیب می‌بینند. هنگام شیرجه به سمت پایین، فشار آب افزایش می‌یابد و حجم هوای بدن کاهش می‌یابد که می‌تواند باعث درد در سینوس‌ها و پارگی پرده گوش شود. در هنگام بالا رفتن نیز فشار آب کاهش می‌یابد و هوا در داخل ریه‌ها منبسط می‌شود که می‌تواند باعث پارگی آلوئول‌های ریه و مشکل در تنفس شود.

باروتروما گوش از شایع‌ترین آسیب‌های رایج غواصی در میان مبتدیان و علاقه‌مندان است که به دلیل اختلاف شدید و ناگهانی بین فشار داخلی بدن و فشار محیط اتفاق می‌افتد. این آسیب اغلب با گوش درد، در برخی موارد سرگیجه، کاهش شنوایی و احساس آزاردهنده وجود آب در گوش همراه است.

 

راه حل باروتروما یکی از آسیب‌های رایج غواصی

بهترین راه برای جلوگیری از آسیب باروتروما، صعود آهسته و مناسب بدون عجله است، همچنین در حین غواصی اجتناب از حبس کردن نفس نیز راه حل مؤثری است. توجه داشته باشید در حین غواصی با کوچک‌ترین نشانه‌ای از ضربه به گوش غواصی را متوقف کنید.

 

درمان باروتروما

درمان باروتروما بستگی به محل آسیب دارد، زمانی که پرده گوش تحت تأثیر قرار می‌گیرد، به بیمار آنتی‌بیوتیک داده می‌شود تا غشای آسیب دیده بهبود یابد. در صورت تورم در مفاصل و بافت‌ها، می‌توان برای کاهش تورم، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی یا کورتیکواستروئید مصرف کرد.

 

2. آسیب رفع فشار

یکی از آسیب‌های رایج غواصی رفع فشار است، که به آن خم شدن نیز گفته می‌شود. این آسیب دقیقاً مخالف باروتروما است و زمانی اتفاق می‌افتد که یک غواص خیلی سریع از پایین به بالا می‌رود. باروتروما ناشی از افزایش فشار هنگام شیرجه رفتن است، اما آسیب رفع فشار، همان‌طور که از نامش پیداست، در صورتی اتفاق می‌افتد که خیلی سریع بالا بروید بدون اینکه به بدن خود زمان کافی برای سازگاری بدهید.

غواصان هوای فشرده حاوی نیتروژن را تنفس می‌کنند و زمانی که فشار در زیر آب افزایش می‌یابد این گاز به داخل بافت‌های بدن نفوذ می‌کند. تا زمانی که غواص زیر آب باشد مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما اگر غواص خیلی سریع حرکت کند و باعث رفع فشار سریع شود، نیتروژن حباب‌هایی تشکیل می‌دهد و باعث آسیب داخلی به اندام‌های غواص می‌شود. اگر این حباب‌ها به مغز برسند ممکن است باعث آسیب به بافت‌ها و اعصاب شوند و در موارد شدید ممکن است منجر به فلج یا مرگ شوند.

 

راه حل رفع فشار یکی از آسیب‌های رایج غواصی

به آرامی صعود کردن و بالا رفتن می‌توان مانع از آسیب رفع فشار شود. با صعود آهسته بدن زمان کافی برای سازگاری پیدا خواهد کرد.

 

درمان آسیب رفع فشار

درمان اصلی برای رفع فشار، گذراندن زمان در داخل یک محفظه هایپرباریک است، جایی که غواص در معرض افزایش فشار هوا، مشابه فشار زیر آب قرار می‌گیرد، سپس فشار به آرامی و مشابه خروج تدریجی صحیح از آب به سمت سطح کاهش می‌یابد. این نوع درمان در صورت استفاده در اسرع وقت پس از آسیب مؤثر است. به اکثر غواصان دچار فشار زدایی بلافاصله پس از شروع علائم، اکسیژن داده می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: تمرینات هوازی در باشگاه

 

3. مسمومیت با اکسیژن

مسمومیت با اکسیژن از آسیب‌های رایج غواصی است، این آسیب ریه زمانی رخ می‌دهد که بدن اکسیژن اضافی بیش از حد از مخزن، استنشاق یا دریافت می‌کند. آسیب ریه می‌تواند باعث سرفه و تنفس مشکل شود که برای افراد مسن بسیار خطرناک است. اگر فشار اکسیژن سطح خون در بدن به اندازه کافی بالا باشد، مسمومیت با اکسیژن می‌تواند باعث تشنج در بدن غواص شود. اگرچه، این مشکلی برای مبتدیان نخواهد بود، زیرا سطوح عمق برای غواصی تفریحی به اندازه کافی عمیق نیست که به میزان فشار مشکل برسد.

 

راه حل مسمومیت با اکسیژن یکی از آسیب‌های رایج غواصی

بالا آمدن با سرعت مناسب خطر آسیب مسمومیت با اکسیژن را از بین می‌برد، با این حال خطر این آسیب در غواصی‌های مکرر افزایش می‌یابد. برای در امان ماندن از مسمومیت با اکسیژن سرعت صعود و فرود خود را به طور متوسط کنترل کنید.

 

4. نارکوز نیتروژن

مشابه مسمومیت با اکسیژن، نارکوز نیتروژن یکی دیگر از آسیب‌های رایج غواصی ناشی از افزایش سطح نیتروژن خون است. غواصی عمیق باعث افزایش مقدار نیتروژن تشکیل شده در مغز می‌شود که باعث بی‌حوصلگی و احساس مسمومیت می‌شود. این آسیب می‌تواند غواص را وادار به بی‌احتیاطی کند، تا جایی که تنظیم‌کننده غواصی، قطعه‌ای از تجهیزات که او را قادر می‌سازد در زیر آب نفس بکشد را بردارد چون فکر می‌کند که می‌تواند زیر آب نفس بکشد. نارکوز نیتروژن معمولاً هنگام غواصی 100 فوتی یا بیشتر رخ می‌دهد و بسیار خطرناک است زیرا مستقیماً بر مغز تأثیر می‌گذارد.

 

راه حل نارکوز نیتروژن یکی از آسیب‌های رایج غواصی

برای در امان ماندن از این آسیب سرعت صعود و فرود خود را به طور متوسط کنترل کنید. همچنین توجه داشته باشید تکرار غواصی‌ در یک‌ روز خطر آسیب نارکوز نیتروژن را افزایش‌ می‌دهد.

 

درمان نارکوز نیتروژن

بی‌حسی با نیتروژن معمولاً پس از رسیدن به سطح خود به خود بهبود می‌یابد.

 

5. ادم ریوی غوطه‌ور (IPE)

ادم ریوی غوطه‌ور هنگام غواصی در آب‌های سردتر اتفاق می‌افتد و زمانی که آب در ریه‌های شما پر می‌شود، بروز می‌کند. این آسیب معمولاً به دلیل تغییر فشار ایجاد می‌شود که فشار قابل توجهی به بستر مویرگی ریه وارد می‌کند و به مایع اجازه می‌دهد تا به ریه‌ها برسد.

 

بیشتر بخوانید: تمرینات هوازی در خانه

 

6. جانوران خطرناک

یکی دیگر از مسائل مهم در مورد آسیب‌های رایج غواصی، جانوران زیر آب است. آب‌ها دارای عروس دریایی و مارهای دریایی سمی هستند. اگرچه بیشتر جانداران دریایی تهاجمی نیستند و بدون دلیل به شما حمله نمی‌کنند، با این حال بهتر است فاصله را حفظ کنید و از خود محافظت کنید.

 

راه حل در امان ماندن از جانوران خطرناک در آسیب‌های رایج غواصی

شما نباید حیوانی را که با آن آشنا نیستید لمس کنید، با آن بازی کنید، یا پا روی آن بگذارید. بسیاری از گونه‌های آبزی برای اهداف دفاعی سمی هستند. شما باید در کمک‌های اولیه به خوبی مسلط باشید و جانوران آبزی منطقه را بشناسید.

 

درمان آلوده شدن به سم جانوران خطرناک

اگر آلوده شدید، اولین قدم این است که سلاح دفاعی جانور که زیر پوستتان قرار گرفته و ممکن است سمی باشد، را بردارید. این سلاح دفاعی می‌تواند بخشی از اندام جانور یا گزش و نیش باشد. سپس، ناحیه زخمی را در آب داغ 110 تا 113 درجه فارنهایت قرار دهید و در نهایت از یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی حرفه‌ای مشاوره بگیرید.

 

چگونه از آسیب‌های غواصی جلوگیری کنیم؟

  • غواصی یک فعالیت سنگین است که نیاز به مدرک معتبر و تمرکز دارد. مطمئن شوید که کلاس‌های خود را تمام کرده‌اید و به خوبی استراحت کرده‌اید.
  • بدون اطمینان از قفل بودن و سر جای درست قرار داشتن ابزار محافظ شیرجه نزنید.
  • برای جلوگیری از هر گونه آسیب یا حتی درد خفیف گوش‌های خود را پاک کنید.
  • یاد بگیرید که چگونه از تبلت و رایانه زیر آب به درستی استفاده کنید تا سرعت صعود و فرود خود را به طور متوسط ​​کنترل کنید.
  • به عنوان یک غواص تفریحی خیلی تهاجمی شیرجه نزنید. عوامل دیگری مانند سرعت صعود و فرود را در نظر بگیرید و با خیال راحت غواصی کنید.
  • با جانوران آبزی خیلی تهاجمی یا زورگو نباشید.
  • پس از گذشت 24 ساعت از آخرین غواصی خود به چتربازی یا پرواز نروید تا از بیماری رفع فشار جلوگیری کنید.
  • بعد از غواصی، نوشیدنی ننوشید یا به پیاده‌روی و کوهنوردی نروید.
  • بلافاصله پس از آخرین غواصی خود از ماساژ دوری کنید، زیرا می‌تواند احتمال نارکوزیس نیتروژن را افزایش دهد.

 

بیشتر بخوانید: خوشمزه‌ترین ماهی‌های جنوب کدامند؟

 

سخن پایانی

افرادی که به غواصی در اعماق دریا می‌پردازند در معرض آسیب های متعددی قرار دارند که بیشتر آنها به دلیل تغییر فشار ایجاد می‌شود. آسیب های رایج غواصی را می‌توان به سه دسته طبقه‌بندی کرد، شایع‌ترین آنها باروتروما، تجمع بیش از حد گازهای خارجی (نیتروژن و اکسیژن) و صدمات فیزیکی است. در این راهنما به بررسی این آسیب‌ها، راه حل در امان ماندن و درمان آنها پرداخته‌ایم. با شرکت در کلاس های آموزش غواصی جزیره سفید آرامش می‌توانید با کسب دانش کافی از صدمات ناخواسته در حین غواصی جلوگیری کنید.

نهال ظاهری

کارشناس سئو جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1402/02/22

بحث و تبادل نظر
سلامی
1403/01/21 12:04
فکر میکنم بیشتر آسیب به ریه انسان وارد میشه
پاسخ...
متین سعیدی
1403/01/21 14:55
درود، آسیبهای مختلفی وجود داره و آسیب ریه هم جزو شایع ترین آسیبهاست.
الیا
1403/01/21 10:36
این مشخصه که غواصی آسیبهای جدی بزنه بدلیل فشار زیاد آب
پاسخ...
متین سعیدی
1403/01/21 14:53
درود، درسته فشار آب و هوا میتونه آسیب زیادی بزنه به بدن انسان.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن