اقیانوس‌های جهان

اقیانوس‌های جهان

3 رای شما هم امتیاز بدهید!
1402/04/11   غزال لجه

آیا 5 اقیانوس وجود دارد؟ آیا 4 اقیانوس وجود دارد؟ یا فقط 1 اقیانوس وجود دارد؟

71 درصد از زمین را آب تشکیل می‌دهد. با گذشت زمان، تعداد اقیانوس‌ها از یک اقیانوس واحد، به چیزی متفاوت تبدیل شده است. اگر تشخیص دهید که اقیانوس پنجمی وجود دارد واقعاً بستگی دارد که اهل کجا باشید.
اقیانوس آرام، اقیانوس اطلس، هند، قطب شمال و اقیانوس جنوبی که در سواحل قطب جنوب قرار دارد.
امروز ما 5 اقیانوس برتر جهان و تکامل 5 اقیانوس روی زمین را فهرست می‌کنیم.
 

۱. اقیانوس آرام

اقیانوس آرام بزرگترین اقیانوس است که بیش از 30 درصد از زمین را پوشش می دهد. این نزدیک به نیمی از آب روی زمین است. این مرز با ساحل غربی قاره آمریکا همراه با شرق آسیا و استرالیا را لمس می‌کند. استوا اقیانوس آرام را به دو بخش جداگانه تقسیم می‌کند. اقیانوس آرام شمالی و اقیانوس آرام جنوبی. Pacific در زبان لاتین به معنای صلح آمیز است. عمیق‌ترین ترانشه‌ها با عمق متوسط 3800 متر است.

۲. اقیانوس اطلس

اقیانوس اطلس بین قاره آمریکا و قاره اروپا/آفریقا واقع شده است. اقیانوس اطلس دومین اقیانوس بزرگ و شور جهان است.
شبیه شکل  S بین قاره آمریکا، اروپا و آفریقا است. "آتلانتیک" از خدای یونانی "اطلس" که آسمان را برای ابدیت حمل می‌کرد سرچشمه گرفت.
کف اقیانوس از خط الراس میانی اقیانوس اطلس تشکیل شده است. این رشته کوه زیردریایی از ایسلند تا 58 درجه عرض جنوبی امتداد دارد. این بخشی از طولانی‌ترین رشته کوه در جهان است.
وایکینگ‌ها، پرتغالی‌ها و کریستف کلمب به طور گسترده اقیانوس اطلس را کاوش کرده‌اند. به طور مشابه تا به امروز، از آن برای مسیرهای تجاری مانند مسیر تجاری ترانس آتلانتیک استفاده می‌شود.
 

۳. اقیانوس هند

اقیانوس هند سومین اقیانوس بزرگی است که منطقه‌ای پرجمعیت را احاطه کرده است. این شامل 20 درصد از آب موجود در سطح زمین است.
از شمال، شرق آفریقا، استرالیا و اقیانوس جنوبی با هند همسایه است. به دلیل دمای بالاتر آب، حیات دریایی محدود شده است.
از حدود سال 800 پس از میلاد، اقیانوس هند نقش مهمی در تجارت داشته است. برای قرن‌ها، دریانوردان در امتداد جریان‌های اصلی اقیانوسی برای مسیرهای حمل و نقل حرکت می‌کردند.
این با 4 مرز صفحه تکتونیکی محدود شده است و ممکن است شامل یک مرز صفحه اضافی باشد. این اقیانوس از نظر زمین‌شناسی جوان‌ترین اقیانوس از 5 اقیانوس با برآمدگی‌های گسترده در مرزهای صفحات واگرا است.
 

۴. اقیانوس منجمد جنوبی

در سال 2000، اقیانوس جنوبی جدیدترین اقیانوسی است که توسط سازمان بین‌المللی هیدروگرافی به رسمیت شناخته شده است. به طور کامل با قطب جنوب هم مرز است.
از نظر اندازه، با 20،327،000 کیلومتر مربع، چهارمین کشور بزرگ است. تا 60 درجه عرض جنوبی گسترش می‌یابد.
 
این یک محیط شدید است و کمترین درک را در بین 5 اقیانوس دارد. دلیلش این است که اکتشاف نشده و دور از مناطق پرجمعیت است و آب و هوای سختی دارد.
علیرغم اینکه اقیانوس جنوبی اکتشاف نشده است، حدود 80 درصد از تمام اقیانوس های جهان ناشناخته هستند. هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن برای اکتشاف اقیانوس وجود دارد.
 

۵. اقیانوس منجمد شمالی

اقیانوس منجمد شمالی کوچکترین و کم عمق ترین اقیانوس جهان در بین 5 اقیانوس است. علاوه بر این، سردترین و کم نمک ترین اقیانوس است.
از نظر اندازه، اقیانوس منجمد شمالی تقریباً به اندازه روسیه است. از آنجایی که اقیانوس منجمد شمالی در قطب شمال قرار دارد، دارای یخ‌های قطبی است. اما طی سال‌ها، یخچال‌های طبیعی آب شده و سطح دریاها را تهدید می‌کند تا بالا بیاید.
با وجود اینکه IHO آن را به عنوان "اقیانوس منجمد شمالی" به رسمیت می‌شناسد، برخی اقیانوس شناسان هنوز آن را "دریای قطب شمال" می‌نامند.
 
اقیانوس منجمد شمالی از نظر گونه‌های ماهی متنوع ترین است. گونه های دریایی متنوعی از جمله نهنگ‌ها، چتر دریایی و غیره دارد.
اما به دلیل دمای سردش، زندگی گیاهی کمی دارد. این امر آن را به یکی از شکننده‌ترین اکوسیستم‌های روی کره زمین تبدیل می‌کند.
 

به 5 اقیانوس سفر کنید

زمین همراه با اقیانوس‌ها دارای دریاها نیز می‌باشد. اما تعداد آن‌ها بسیار بیشتر از 7 است. دریاها توسط قاره‌ها احاطه شده‌اند. به عنوان مثال، قاره‌های اروپا، آفریقا و آسیا دریای مدیترانه را احاطه کرده‌اند.
 
آب تقریباً 71 درصد از سطح زمین را پوشانده است. اما ناشناخته‌های زیادی در مورد اقیانوس‌های ما وجود دارد. به همین دلیل است که اقیانوس‌ شناسی یک علم نوظهور با انواع دوره‌های موجود در علوم آب است.
 

غزال لجه

مسئول سئو مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1402/04/11   غزال لجه

بحث و تبادل نظر
علیرضا
1403/01/19 13:01
از دریاها هم لطفاً مطالب بزارید ممنون
پاسخ...
متین سعیدی
1403/01/19 13:42
درود، بله حتما البته که در وبلاگهای گذشته هست ولی باز هم میزاریم.
مری
1403/01/19 12:55
پس در کل 5 اقیانوس وجود دارد؟
پاسخ...
متین سعیدی
1403/01/19 13:43
درود، بله کاملا درسته 5 اقیانوس داریم.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن