انواع روش‌های متعادل‌سازی گوش

انواع روش‌های متعادل‌سازی گوش

شما هم امتیاز بدهید!
1398/11/30   آرزو خلیفی

بیایید برخی از فیزیولوژی اصلی غواصی را مرور کنیم. ایجاد فشار در گوش میانی مانند بالشی از هوا است که پشت پرده صماخ قرار می‌گیرد و پرده صماخ را از آسیب ناشی از فشار محافظت می‌کند. هنگام غوص هوا وارد شیپور استاش (شیپور استاش لوله باریکی است که به گوش میانی یا پشت بینی متصل است.) شده و به گوش میانی منتقل می‌شود. بدین منظور توصیه می‌شود که افراد حتما قبل از غواصی ایجاد فشار در گوش میانی را تمرین کنند تا از این طریق شیپور استاش آنها برای افزایش ظرفیت باز شدن و برای ایجاد فشار گوش مورد امتحان قرار گیرد.

نکته اصلی برای اکولایز ایمن، به طور معمول باز کردن شیپور استاش بسته شده است که اجازه می‎دهد هوا با فشار بالاتر از گلوی شما وارد گوش میانی شما گردد. به اکثر غواصان آموزش داده می‎شود که با فشار دادن بینی خود و به آرامی دمیدن، اکولایز کنند. در این روش منفذ بینی را بسته و فشار قفسه سینه را افزایش می‌دهیم. فشار هوای باز دمی را بالا برده تا منافذ بسته شده، مانع از دمیدن به طرف خارج شوند. این مانور والسالوا (Valsalva) نامیده می‎شود.

نکات مهم در مورد اکولایز کردن

تغییرات سریع فشار غواصی بسیار چالش برانگیز است. با این حال، شما باید به این فرآیند عادت کنید. در ادامه به چند مورد مهم در مورد اکولایز کردن اشاره می‌کنیم.

قبل از سوار شدن به قایق

قبل از اینکه حتی سوار قایق شوید اطمینان حاصل کنید که شیپور استاش گوش شما باز است. این کار رو با بلعیدن آب دهان خود انجام دهید و یا بینی خود را بگیرید و به درون بینی خود فوت کنید، در این هنگام یک صدای پاف از هر دو گوش شما باید شنیده شود.

چند ساعت قبل از غواصی

چند ساعت قبل از غواصی هر 15 دقیقه یکبار گوش خود را اکولایز کنید. این کار ارزش زیادی دارد و گفته می‌شود که به کاهش شانس بلوک زودرس کمک می‌کند. در ضمن جویدن آدامس قبل و بعد غواصی هم بسیار کمک می‌کند.

اکولایز در سطح آب

اکولایز کردن در سطح آب یکی از روش‌های استفاده شده توسط غواصان با تجربه است. این کار کمک می‌کند در چند متر اولیه فرود که مشغول تخلیه BCD  و جمع و جور کردن خود هستید مشکل اکولایز نداشته باشید. البته باید دقت داشت، که این کار باید بدون فشار زیاد و به آرامی صورت گیرد.

سرت رو بالا بگیر

همیشه هوا تمایل دارد به سمت بالا حرکت کند. در اکولایز کردن اگر سر به سمت پایین باشد، شما 50% نیروی بیشتری لازم دارید نسبت به زمانی که سر به سمت بالا است.

گردن کشیده

نگاه کردن به سمت بالا باعث کشیده شدن گردن شما و در نتیجه باعث باز شدن شیپور استاش گوش شما می‌گردد.

فرود با کمک طناب

شما با کمک طناب لنگر راحت‌تر می‌توانید سرعت فرود خود را کنترل کنید. بدون طناب لنگر کنترل سرعت فرود سخت می‌شود، طناب لنگر کمک می‌کند قبل از درد گوش فرود را متوقف کنید.

پیش دستی کنید

همیشه قبل از اینکه در گوش‌تان احساس گرفتگی کنید، اکولایز را انجام دهید. در اکولایز کردن پیش‌دستی کنید.

درد را جدی بگیرید

هرگز سعی نکنید با درد گوش به فرود ادامه دهید. هر چه پایین‌تر بروید، عمل اکولایز ناممکن‌تر می‌شود. در این مواقع مقداری از عمق خود کم بکنید و دوباره اکولایز را انجام دهید.

سیگار و الکل هرگز

هم سیگار و هم الکل باعث تولید ترشحات بیشتر گوش و در نتیجه بسته شدن مجاری شیپور استاش می‌شود.

ماسک خود را تخلیه کنید

ماسک خود را تخلیه کنید. آب در بینی شما باعث تحریک غشاهای مخاطی می‌شود و می‌تواند مجاری شما را مسدود کند.

چگونه می‎توان در زیر آب گوش‎ها را Equalize کرد؟

والسالوا

اولین ثبت کننده این روش آنتونیو والسالوا در ۱۷۰۰ میلادی بود. در این روش منفذ بینی را بسته و فشار قفسه سینه را افزایش می دهیم. فشار هوای باز دمی را بالا برده تا منافذ بسته شده، مانع از دمیدن به طرف خارج شوند.

معایب والسالوا

استفاده طولانی از این روش می‌توانند باعث افزایش حجم وریدی بافت‌های اطراف شیپور استاش شود. باعث کاهش بازگشت خون به قلب شده، می‌تواند موجب شود فشار خون پایین‌تر بیاید.
اگر لوله‌ها از قبل با یک دیفرانسیل فشار قفل شده باشند، والسالوا به کار نخواهد آمد، و سخت ضربه زدن می‌تواند به چیزی آسیب برساند. برای غواصانی که در اکولایز کردن با مشکل روبرو هستند، ممکن است به دست آوردن برخی تکنیک‌های جایگزین مفید باشد.

مانور تویین‌بی

ژوزف تویین‌بی در سال ۱۸۰۰ برای اولین بار وجود صدای تراق تروق منفذ آناتومیکی شیپور استاش را هنگام بلع تشخیص داد. این روش با بستن بینی هنگام بلع انجام می‌شود. عضلات عقب گلو، شیپور استاش را باز می‌کنند و اجازه می‌دهند که هوا متعادل شود. عمل قورت دادن آب دهان با بینی بسته به راحتی مسیر شیپور استاش را باز می‌کند.

مانور لووری

در این روش ابتدا منفذ بینی را گرفته و هم‌زمان با ایجاد فشار عمل قورت دادن آب دهان انجام خواهد شد.

روش ادموند

در حالی که ماهیچه‎های سقف دهان و گلو منبسط و منقبض می‎شوند و فک را به جلو و پایین فشار می‌دهید، مانور والسالوا (Valsalva) را انجام دهید. مانور فرنزل

هرمن فرنزل فرمانده نیروی هوایی بود که این روش را به خلبانان بمب افکن طی جنگ جهانی دوم آموزش می‌داد. تغییرات فشار در هواپیمای تجارتی معمولا خیلی ملایم بوده، خیلی آرام‌تر از حالت غواصی صورت می‌گیرد.

در یک هواپیمای بمب افکن در حالت تجربی فشار خیلی سریعتر تغییر خواهد یافت. در این روش منفذ بینی با فشار انگشتان بسته شده، فرد تلاش خواهد کرد حرف k  یا صدای (gon) را از گلو ادا کند. برای انجام این روش، زبان کوچک را بالا آورده برجستگی حنجره را رو به بالا بیاورید تا مانند یک پیستون عمل کند. به همین دلیل به آن پیستون گلویی نیز می‌گویند. غواصان واقعا پیستونی را عقب زبان ساخته و آن‌ را به طرف بالا فشار می‌دهند.روش باز شدن اختیاری لوله

در سال ۱۹۵۰ فرانک ناوی شیوه پیشرفته باز شدن اختیاری لوله‌ای را پیشنهاد داد که البته آموزش آن کمی دشوار است. در این روش ماهیچه‌های کام نرم، هنگامی که ماهیچه‌های بالایی گلو کشیده می‌شوند، منقبض شده و باعث باز شدن شیپور استاش می‌شود. شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که بدون اینکه دهانتان را باز کنید خمیازه بکشید. این روش مشابه وقایعی است که در عقب گلو در پایان خمیازه اتفاق می‌افتد.

شیوه انقباض ناگهانی

روش ترکیبی بوده و با گرفتن منفذ بینی و یک فشار متعادل در عقب گلو ایجاد می‌شود. در حین عمل بلع سر ناگهان به یک سو چرخیده، کشش و انقباض عضلات گلو به انجام این روش کمک می‌کند.
خیلی از غواصان مبتدی برای انجام این روش مشکل دارند و مشکل آنها به علت حالت آناتومیکی، آلرژی‌ها، عفونت‌های حاد یا پلیپ‌های بینی می‌باشد.

مانور رویدهاوس

نوئل رویدهاوس یک پزشک ورزشی از زلاند‌نو بود و روشی را مشابه بازکردن اختیاری لوله‌ای ارائه نمود. این مانور انقباض عضله بالابرنده کام را تعلیم می‌دهد بطوری که این عضله در هنگام انقباض بالا رفته و به طرف زبان کوچک کج می‌شود. قسمت اول تمرین این روش کج کردن زبان کوچک به طرف بالا می‌باشد و قسمت دوم سفت شدن و کشیدن عضلات زبان به هر طریقی که با احساس ترق و تروق باعث باز شدن شیپور استاش شود. ضربه یا فشار آرواره در انجام بهتر این روش موثر است.
 
مربیان غواصی مجموعه جزیره‌ سفید آرامش از کادری جوان، توانمند و متخصص تشکیل شده و با استاندارد‌های روز در غواصی تمام تکنیک‌های لازم جهت غواصی با کیفیت را به شما آموزش می‌دهند. تیم ما شبانه روز قادر به پاسخگویی سؤالات شما و مشاوره در امور پروژه‌های غواصی است.

بیشتر بخوانیم: در مورد دستگاه AED چقدر می‌دانید؟

1398/11/30   آرزو خلیفی

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن