قسمت دوم حس شنوایی

در مورد کوسه‌ها چه می‌دانید؟

در مورد کوسه‌ها چه می‌دانید؟

5 رای شما هم امتیاز بدهید!
1403/01/18   وحید موقوفه‌ای

حس شنوایی کوسه‌ها

به دلیل 4 برابر بودن سرعت صوت در زیر آب، کوسه‌ها می‌توانند صدای طعمه خود را از 250 متری بشنوند، تشخیص دهند و به طرف آن حرکت کنند. کوسه‌ها می‌توانند صدایی بین 10 تا 1000 هرتز را بشنوند. آن‌ها جذب صداهای تند نامنظم یا عموما با فرکانس پایین بین 25 تا 100 می‌شوند. (مانند دست و پا زدن یا چلپ و چلپ کردن در سطح آب) به شدت با این صداها تحریک می‌شوند.

کوسه‌ها دارای گوش خارجی نیستند. آن‌ها دارای گوش داخلی که توسط دو سوراخ یا مجرای شنوایی که بین چشم‌هایشان در روی سرشان قرار دارد، صداها را می‌شنوند. این سوراخ‌ها اندولیمفاتیک نام دارد که تنها نشان خارجی گوش آن‌هاست. این سورا‌خ‌ها توسط مجرای باریکی به گوش داخلی و پر از مایع متصل می‌شوند. در گوش داخلی سلول‌های مویی وجود دارد. در قسمت بالای گوش داخلی مجاری نیم دایره قرار دارد و برای حفظ تعادل آن‌ها شامل سه مجرای عمود بر هم هستند. کوسه‌ها مانند انسان‌ها که حالت تعادل عمودی دارند، آن‌ها نیز در حالت تعادل افقی قرار دارند.

 

سیستم خط جانبی

سیستم خط جانبی از دو لبه بر روی پوست کوسه‌ها در هر طرف بدنشان تشکیل شده است که به کوسه‌ها این امکان را می‌دهند که ارتعاشات داخل آب را شنیده و احساس کنند و تمام جابجایی‌های داخل آب را شناسایی کنند. حتی حرکات موجی یا جریانات آبی تا 100 متری خود را به خوبی احساس و به طرف آن حرکت می‌کنند.

خط جانبی از سر تا دم کوسه‌ها ادامه دارد و شامل حفره‌های بسیار ریزی می‌شود. این حفره‌ها از کانال‌هایی کوچکی تشکیل شدند که داخل آن‌ها از مایع پر شده است و سلول‌های مویی گیرنده‌ ارتعاشات درون آن‌ها قرار دارد. این سلول‌ها به کمترین تغییرات فشار آب حساسند و توسط میلیون‌ها سلول عصبی پیام‌های خود را در هر ثانیه به مغز کوسه می‌رسانند.

این سیستم به هنگام نزدیک شدن، به کوسه‌ها کمک زیادی می‌کند و کوسه‌ها با این سیستم قادرند حرکات و جابجایی بی‌صدا در زیر آب را که فقط منجر به جابجایی و حرکت آب می‌شود را شناسایی کرده و به طرف آن‌ها بروند. این سیستم مثل نوعی رادار برای کوسه‌ها عمل می‌کند به همین دلیل با نزدیک شدن کوسه‌ها بهترین کار بی‌حرکت ماندن در مقابل آن‌ها است.

 

بیشتر بخوانید: بازی و ورزش‌های زیر آب

 

وحید موقوفه‌ای

کارشناس تولید محتوای مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1403/01/18   وحید موقوفه‌ای

بحث و تبادل نظر
رضا عابدی
1403/01/19 12:59
اگه گوش کوسه اینطوری بود خیلی خنده‌دار بود
پاسخ...
متین سعیدی
1403/01/19 13:47
درود، هر شکلی که باشه ما به اون شکل عادت میکنیم، که هینطور العان به‌نظر میرسه.
حسن
1403/01/19 12:50
خیلی هم جالب بود این مطلب
پاسخ...
متین سعیدی
1403/01/19 13:39
درود، بله کوسه ها خیلی موجودات جذابی هستند.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن