FIRE SPONGE

اسفنج آتشین

اسفنج آتشین

شما هم امتیاز بدهید!
1400/03/01   وحید موقوفه‌ای

اسفنج‌ها

اسفنج‌ها در دریا و آب‌های شور یافت می‌شوند و حدود 20 گونه از آن‌ها در آب‌های شیرین زندگی می‌کنند. اسفنج‌ها موجودات ساده‌ای بوده که بدن آن‌ها مجهز به سوراخ‌ها و مجاری و دالان‌های زیادی است و دائما آب در آن‌ها در حال گردش است و غذا و اکسیژن را به قسمت‌های داخل بدن اسفنج‌ها می‌رساند. اسفنج‌ها از نظر ظاهری شبیه به لوله هستند و گردش آب درون این لوله باعث تسویه آب می‌شود. مواد شناور و پلانگتون‌ها را که برای تغذیه اسفنج‌ها وارد ساختمان بدنشان کی‌شود را در خود نگه می‌دارد و مانند صافی عمل می‌کند. اسفنج‌ها صافی آب دریا بوده و می‌توانند در حدود 10 تا 20 ثانیه قادر است آبی به حجم بدن خودش را تسویه کند.

اسفنج‌ها فاقد اندام‌های حرکتی هستند و ثابت می‌مانند. بدن آن‌ها از سلول‌های نرمی تشکیل شده است. با اسکلت داخلی که سوزن یا کپسول نام دارد و شبیه به خارهای بسیار ریزی می‌باشد که از جنس کربنات کلسیم و سلیسیم و فیبرهای پروتئینی بوده، شکل می‌گیرد و هضم مواد غذایی درون سلولی بوده است.

تولید مثل اسفنج‌ها از راه جنسی و غیره جنسی بوده است. تولید مثل جنسی از راه جوانه زدن و تولید مثل جنسی از راه ترکیب تخمک و اسپرماتوزویید صورت می‌گیرد. اگر قسمتی از اسفنج آسیب ببیند خود را ترمیم می‌کند. جوانه ممکن است از تنه اصلی جدا شود. اسفنج ‌ها موجودات بی‌خطری هستند. اما چند گونه سمی نیز وجود دارد.

اسفنج دریایی

اسفنج آتشین

عموما در خلیج و مرداب چسبیده به سنگ‌ها و یا دیگر اجسام کف دریا دیده می‌شوند. طول بدن آن‌ها بین ده تا سی سانتیمتر است. هیچ سیستم گردش خون یا گوارشی ندارند. هنگام تماس بدن انسان با اسفنج‌های آتشین، سلول‌های نرم فشرده شده و عقب می‌رود و سبب می‌شوند تا خار مانند اسفنج‌ها با پوست بدن تماس پیدا کند، همین تماس با خارها سیلیکونی که دارای مواد سمی حل شده‌ای نیز می‌باشد سبب بروز مشکلاتی برای انسان می‌شود.

پیشگیری

  1. بهتر است هنگام شنا و غواصی از کفش و دستکش استفاده کنید.
  2. از قدم زدن در آب‌های گل‌آلود که احتمال اسفنج است خودداری کنید.
  3. در هنگام غواصی کنترل شناوری داشته باشید.
  4. در هنگام غواصی محل اسفنج‌ها را شناسایی کنید.
  5. از دست زدن به هرگونه اسفنج جدا خودداری کنید.

کمک‌های اولیه

  1. در هنگام بروز حادثه خونسرد باشید.
  2. مصدوم را حرکت ندهید.
  3. تا رسیدن اورژانس علایم حیاتی مصدوم را کنترل کنید.
  4. از مالیدن و خاراندن زخم خودداری کنید.
  5. برای کاهش درد از کیسه یخ استفاده کنید.
  6. زخم را با سرکه سفید بشویید.

بیشتر بخوانید: نجات غریق بین المللی

وحید موقوفه‌ای

کارشناس تولید محتوای مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1400/03/01   وحید موقوفه‌ای

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن