فواید شنا

چرا باید شنا کردن یاد بگیریم؟

چرا باید شنا کردن یاد بگیریم؟

شما هم امتیاز بدهید!
1401/09/13   شیدا مرادی مطلق

چرا باید شنا کردن را یاد بگیریم؟!

ایمنی: غرق شدگی‌ ششمین علت مرگ ناشی از جراحات غیر عمد افراد در تمام سنین و دومین علت مرگ و میر در کودکان ۱ تا۱۴ ساله است. بر طبق آمار رسمی سازمان پزشکی قانونی کشور، در سال ۱۴۰۰ تعداد یک هزارو ۱۶۶ نفر و فقط در۲۰ روز نخست سال ۱۴۰۱ تعداد ۶۳ نفر بر اثر غرق شدگی‌جان خود را از دست دادند!!
سرگرمی: شنا یک فعالیت مفرح و لذت بخش است که می‌توان در هر سنی انجامش داد. و هیچ وقت برای یادگیری آن دیر نیست.
ورزش: شنا یک تمرین استقامتی برای تمام بدن است و تمامی عضلات بدن را درگیر می‌کند، شما باید دائما در میان آب تکاپو کنید اینکار به نوبه خود به شما کمک می‌کند تا قدرت انعطاف پذیری و استقامت بدن افزایش یابد و توده عضلات اصلی در بدن شما مجبور می‌شوند که بیشتر کار کند که این به معنای سوزاندن کالری بیشتر است.
سلامتی: شنا یک تمرین عالی برای افزایش آمادگی قلبی و عروقی است و همچنین ریه‌های شما پر بازده می‌شوند و گردش خون در سراسر بدنتان افزایش می‌یابد. شنا به مانند هر ورزش هوازی دیگر ضربان قلب در حالت استراحت را بهبود می‌دهد، همچنین فشار خون را کاهش می‌دهد.
کمترین ریسک آسیب ورزشی: شنا تنها ورزشی است که کمترین برخورد و فشاری را برای مفاصل و استخوان‌های بدن شما ایجاد می‌کند، این فشار حتی نسبت به دویدن یا کوهپیمایی بسیار ملایم تر است.
درمان آسیب دیدگی: ورزشکارانی که مصدوم می‌شوند و بخصوص پایین تنه شان صدمه می‌بیند برای کمک به بهبودی و نیز حفظ تناسب اندام خود به پیشنهاد پزشک خود باید شنا کنند حتی بخشی از روند‌ ریکاوری نیز می‌باشد. به افرادی که دیسک کمر دارند یا از ضعف عضلات خود رنج می‌برند نیز شنا پیشنهاد می‌شود.
موقعیت: اگر می‌خواهید تفریحاتی مانند کایاک سواری، قایق رانی یا غواصی رو انجام بدین و یا وقتی به ساحل می‌روید مایل هستید تیوپ سواری، اسکی رو آب یا موج سواری رو تجربه کنید نیز باید شنا رو بلد باشید.
تمدد اعصاب (رسیدن به آرامش): در مدیتیشن آب به عنوان دومین چاکرای بدن معرفی شده است، شنا کردن باعث آزادسازی جریان آزاد و سیال انرژی مثبت در بدن می‌شود که این جریان در بین جسم، ذهن و روح هارمونی یا هماهنگی برقرار می‌کند و باعث آرامش ذهنی و روحی می‌شود بسیار آرامش بخش است.
استفاده از شنا برای فرار از گرما: چه چیزی لذت بخش‌تر از این است که در یک روز گرم تابستان به ساحل و یا استخر بروید و به شنا کردن مشغول باشید.
اشتغال: وقتی شناگر حرفه‌ای شدید می‌توانید در دوره‌های مربی‌گری و نجات غریق، شرکت کنید و بعد از کسب مدرک در این رشته فعالیت کاری خود را آغاز کنید.

 

تعریف شنا

شنا کردن عبارت است از حرکات منظم و موزون دست‌ها و پاها بطور کلی بدن که امکان پیشروی موجودات زنده در آب را ممکن می‌سازد. شنا در دو سطح عمومی و حرفه‌ای وجود دارد.
شناگران عمومی افرادی هستند که از شنا صرفا برای تفریح و لذت بهره می‌جویند و چندان در قید قوانین و اصول نیستند.
شناگران حرفه‌ای ورزشکارانی هستندکه بر طبق اصول و قاعده آموزش دیده‌اند و آن‌ها می‌توانند بر اساس تجربه و کارآزمودگی در مسابقات رسمی حضور یابند.
شنا از قدیمی‌ترین و پرسابقه ترین ورزش‌ها است که قدمت آموزش آن را به مصر باستان نسبت می‌دهند. پیشینه شنا در ایران علی رغم وجود دو دریا در شمال و جنوب کشور بسیار کوتاه است. در زمان رضا شاه پهلوی در تهران برای نظامیان آموزش شنا اجباری بود اما مردم عادی نه امکاناتی برای این امر داشتند و نه چندان علاقه‌ای!! اولین استخر عمومی در تهران در سال ۱۳۱۴ در منظریه تاسیس شد و به تدریج با تاسیس فدراسیون شنا و سازمان و هیات‌های شنا در شهرهای مختلف ایران، آموزش شنا به مردم نیز آغاز شد و این رشته ورزشی در ایران علاقمندان خود را جذب کرد.


انواع شنا

کرال سینه_کرال پشت_قورباغه و پروانه است.


ورزش شنا

شنا یکی از ورزش‌های آبی است که ورزشکاران با شنا کردن در آب به رقابت می‌پردازند. بالاترین نهاد ورزشی، فدراسیون بین المللی شنا(Fina) است.


مسابقات شنا

مسابقات شنا پس از ورود به تیم‌های شنا در استخرها، در بخش‌های مسابقات محلی_منطقه‌ای، استانی، دانشگاهی و کشوری و در نهایت انتخابی تیم ملی برای مسابقات بین المللی جهانی و المپیک برگزار می‌شود.


انواع مسابقات شنا

امدادی؛ نوعی شنا که در آن ۴ نفر به صورت گروهی امدادی طول مسیر مسابقه را طی می‌کنند.
استقامت؛ نوعی مسابقه شنا با مسافت‌های طولانی به وسیله انواع شناخت که معمولا در آب‌های آزاد صورت می‌پذیرد.
مختلط؛ نوعی مسابقه شنا که در آن از چهار نوع شنای مختلط، کرال سینه کرال پشت قورباغه و پروانه استفاده می‌شود و جهت شرکت در این مسابقه که در ماده های ۱۰۰-۲۰۰ و۴۰۰ متر برگزار می‌شوند باید ترتیب را رعایت کنند.
شنای آزاد: نوعی مسابقه شنا که شناگر برای طی کردن مسیر مسابقه مجاز است از تمامی شناهای موجود استفاده کند. البته برای هر طول استخر باید یک شنا را انتخاب کند و تا آخر آن طول همان شنا را انجام دهد به عبارتی در بین مسیر نمی‌تواند شنا را به شنای دیگر تبدیل کند.


شنا برای چه کسانی منع شده؟

شنا برای افراد دارای بیماری‌های خاص مانند صرع و دیابت باید حتما با نظارت همراه باشد. همچنین افرادی که دارای عفونت گوش و سینوزیت هستند شنا پیشنهاد نمی‌شود.

 

بیشتر بخوانید: 7 نکته قبل از شروع غواصی

به یاد داشته باشید غواصی را استاندارد و ایمن تجربه کنید تا بتوانید در سنین بالاتر هم غواصی کنید و از شگفتی‌های زیر آب بهره‌مند شوید. شما می‌توانید تجهیزات غواصی خود را از جزیره‌ سفید آرامش با گارانتی و ضمانت خریداری کنید. مربیان غواصی مجموعه جزیره‌ سفید آرامش از کادری جوان، توانمند و متخصص تشکیل شده و با استاندارد‌های روز در غواصی پیشرو و همگام هستند. تیم ما شبانه روز قادر به پاسخگویی سؤالات شما و مشاوره در امور پروژه‌های غواصی است.

 

 

شیدا مرادی مطلق

مشاور و مسئول آموزش جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1401/09/13   شیدا مرادی مطلق

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن