اسکیزوفرنی در غواصی

اسکیزوفرنی چیست؟

اسکیزوفرنی چیست؟

شما هم امتیاز بدهید!
1401/10/01   غزال لجه

اسکیزوفرنی

روان‌گسیختگی، اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی (Schizophrenia) یک اختلال روانی است که با دوره‌های مداوم یا عودکننده روان‌پریشانه مشخص می‌شود. علائم اصلی شامل توهم (غالبا توهم شنیداری)، هذیان و اختلال تفکر است.
اسکیزوفرنی یک بیماری روانی جدی است که از هر 100 نفر یک نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری معمولا در اواخر نوجوانی یا اوایل دهه بیست ایجاد می‌شود، اگرچه می‌تواند در میانسالی یا حتی در اواخر زندگی شروع شود. هر چه زودتر شروع شود، پتانسیل بیشتری برای آسیب رساندن به شخصیت و توانایی داشتن یک زندگی عادی دارد. اگرچه اسکیزوفرنی قابل درمان است، اما عود کردن آن شایع است و ممکن است هرگز به طور کامل برطرف نشوند. افراد مبتلا معمولاً در کار و مطالعه، ارتباط با افراد دیگر و داشتن زندگی مستقل مشکل دارند و باعث ناراحتی شدید در خانواده‌ها می‌شود.
با این اختلال، افکار، احساسات و اعمال تا حدودی از یکدیگر جدا می‌شوند. نشان دادن این ممکن است با توصیف علائم ساده‌تر باشد: علائم مثبت، تجربیات غیرعادی هستند. علائم منفی، بیشتر فقدان رفتار عادی است. و علائم بی‌نظم نشان دهنده میزان به هم ریختگی فرآیندهای فکری و صداهای بیمار است.

 

علائم مثبت اسکیزوفرنی

ما معمولاً احساس می‌کنیم که کنترل افکار و اعمال خود را در دست داریم، اما اسکیزوفرنی در این احساس «کاپیتان کشتی» بودن اختلال ایجاد می‌کند. ممکن است به نظر برسد که افکار در ذهن وارد می‌شوند یا توسط نیروی غیرقابل کنترل بیرونی حذف می‌شوند. در بدترین حالت، به نظر می‌رسد که کل شخصیت تحت تأثیر یک نیروی بیرونی است. این تجربه وحشتناکی است که فرد سعی می‌کند با توجه به تحصیلات و تربیتی که داشته آن را توضیح دهد.
توهم تجربه شنیدن، بوییدن، احساس یا دیدن چیزی است که وجود ندارد. صداها رایج‌ترین توهم هستند و اغلب آنقدر واقعی به نظر می‌رسند که شنونده متقاعد می‌شود که از بیرون می‌آیند و گویی از بلندگوها یا دنیای ارواح که این صداها ناراحت کننده هستند، زیرا در مورد شخص و همچنین با خود شخص صحبت می‌کنند.
هذیان‌ها، باورهای نادرست و معمولاً غیرعادی، با فرهنگ دینی قابل توضیح نیستند یا حتی گاها با استدلال منطقی نیز قابل درک نیستند. این توهمات ممکن است غیرواقعی باشند، مانند "من رسول خدا هستم!" یا حتی برخی‌شان ظاهراً معقول هستند مانند  "همه در محل کار علیه من هستند."
هذیان‌ها ممکن است از بین بروند یا ممکن است به عنوان توضیحی هنگام توهم یا احساس "تسخیر شدن" شروع شوند.

 

علائم منفی اسکیزوفرنی

این‌ها بر علاقه، انرژی، زندگی عاطفی و فعالیت‌های روزمره تأثیر می‌گذارد. آن دسته از افرادی که علائم منفی دارند معمولاً از ملاقات با افراد اجتناب می‌کنند، کم حرف می‌زنند یا حرف نمی‌زنند و ممکن است از نظر احساسی خالی به نظر برسند.

علائم اسکیزوفرنی

 

علائم بی‌نظم

اسکیزوفرنی اغلب با رشته فکری فرد تداخل پیدا می‌کند. اغلب درک آن‌ها دشوار می‌شود. افراد مبتلا به اسکیزوفرنی با شنیدن صدای خود فریاد می‌زنند یا از دستورات دیگر صداها (که در توهماتشان است) پیروی می‌کنند و اغلب به خود یا دیگران صدمه می‌زنند.

 

مفاهیم در غواصی

داروهای مورد نیاز، واکنش به دارو و مدت زمان عاری از اسکیزوفرنی باید میزان آمادگی هر غواص را تعیین کند. یه احتمال زیاد شرایط غواصی را نخواهند داشت.
با این حال، برخی از افرادی که در طولانی مدت به داروها پاسخ خوبی داده‌اند ممکن است برای غواصی آماده باشند. ناظران باید در نظر بگیرند که چگونه توانایی تصمیم‌گیری فرد، مسئولیت در قبال سایر غواصان و هرگونه عوارض جانبی ناشی از دارو ممکن است توانایی غواص را برای آماده شدن و حرکت در آب محدود کند. غواصان باید چنین اطلاعاتی را به طور کامل در اختیار مربی غواصی و مجموعه قرار دهند. افرادی که مسئول غواصان هستند باید نسبت به غواصانی که دارای واکنش ها یا فعالیت های نامناسب، رفتارهای پارانوئیدی یا توهمات غیرعادی هستند، هوشیار باشند و در مورد وجود اسکیزوفرنی سؤال کنند.

 

بیشتر بخوانید:اضطراب و فوبیا چیست؟


به یاد داشته باشید غواصی را استاندارد و ایمن تجربه کنید تا بتوانید در سنین بالاتر هم غواصی کنید و از شگفتی‌های زیر آب بهره‌مند شوید. شما می‌توانید تجهیزات غواصی خود را از جزیره‌ سفید آرامش با گارانتی و ضمانت خریداری کنید. مربیان غواصی مجموعه جزیره‌ سفید آرامش از کادری جوان، توانمند و متخصص تشکیل شده و با استاندارد‌های روز در غواصی پیشرو و همگام هستند. تیم ما شبانه روز قادر به پاسخگویی سؤالات شما و مشاوره در امور پروژه‌های غواصی است.

 

 

غزال لجه

مسئول سئو مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1401/10/01   غزال لجه

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن