دوره‌های تخصصی امداد و کمک‌های اولیه DAN در تهران برگزار شد

دوره‌های تخصصی امداد و کمک‌های اولیه DAN در تهران برگزار شد

2 رای شما هم امتیاز بدهید!
1402/06/01   غزال لجه

در تاریخ 20، 21 و 22 مرداد به ترتیب دوره‌های کار با دستگاه شوک الکتریکی خارجی، کمک‌های اولیه ناشی از صدمات موجودات دریایی و کمک‌های اولیه پیشرفته در تهران برگزار شدند. دوره‌ها زیر نظر سیستم DAN اروپا و با نمایندگی شرکت دریاکاو برگزار گردید. 

پیش‌نیاز هر سه دوره، کمک‌های اولیه مقدماتی (BLS) بود که تمامی شرکت‌کنندگان از پیش این دوره را گذرانده بودند. اما هر سه دوره برای عموم افراد آزاد بوده و از 10 سال به بالا اجازه شرکت در دوره را داشتند.

 

دوره کار با دستگاه شوک الکتریکی خارجی (AED)

مدرس این دوره آقای بابک خورسند بود و شرکت کنندگان دوره شامل 5 شرکت کننده از شهرهای دور و نزدک بودند. هادی را از ارومیه و سعید را از شمال غرب کشور داشتیم. راس 9 صبح شروع کلاس بود و تا بچه‌ها فرم‌های اطلاعات فردی را پر کنند، ساعت 9:30 تئوری جذاب دوره شروع شد. تئوری این دوره نسبت به بخش عملی آن کمتر است. چون بچه‌ها سرکلاس BLS روز قبل باهم بودند، صمیمیت بیشتری بینشان بود و بی‌صبرانه آماده بخش عملی و سناریوهای ترکیبی بودند. 

تئوری که تمام شد بچه‌ها یک استراحت کوتاه و ناهار داشتند. بعد هم امتحان تئوری دادند و همگی قبول شدند. و اما عملی! 

مصدوم ما (مانکن هوشمند) آماده امدادرسانی بچه‌ها بود. اول یک سناریو آقای خورسند اجرا کرد و توضیحات لازم را گفت و بعد نوبت تمرین بچه‌ها بود. وقتی دستشان آمد چگونه پدها را روی بدن مصدوم قرار بدهند، چگونه با دستگاه شوک کار کنند و احیای قلبی را همزمان انجام دهند، نوبت به سناریوهای ترکیبی رسید. همانطور که حدس می‌زنید حسابی بچه‌ها در نقش‌هایشان فرو رفته بودند. سناریوها شامل دو امدادگر، امدادگر تنها، همراه داشتن مصدوم و... می‌شدند.

در پایان نیز همگی موفق به امتیاز قبولی شدند.

 

کمک‌های اولیه ناشی از صدمات موجودات دریایی (HMLI)

روز 21 مرداد راس ساعت 9 صبح کلاس شروع شد و مدرس دوره خانم سلوی پدری بود. دوره شامل 8 شرکت‌کننده بود که اکثر آن‌ها غواصی بودند. ناگفته نماند خانم گلبافیان و آقای خورسند هم خودشان در این دوره شرکت کرده بودن چون یک دوره خیلی خاص و بخصوص کاربردی برای غواصان هست. کوچک‌ترین عضو کلاس هم واته بود که 13 سال داشت.

دوره HMLI تماما تئوری هست و بخش کمک‌های اولیه آن به دوره BLS برمی‌گردد. تمام موجودات دریایی که می‌توانند خطرناک باشند یا آسیب شدید و خفیف وارد کنند معرفی شدند و جذاب‌ترین بخشی که بچه‌ها را به وجد می‌آورد عملکرد دفاعی آن موجودات همراه با عکس و فیلم آن‌ها بود. 

در پایان، تنها امتحان تئوری این دوره برگزار شد و همگی قبول شدند.

 

کمک‌های اولیه پیشرفته (First Aid)

روز 22 مرداد نیز ساعت 9 صبح کلاس با مدرسی خانم سلوی پدری شروع شد. این سومین دوره‌ای بود برگزار می‌کردیم. دوره شامل 7 شرکت کننده بود. رها و واته نیز به عنوان کوچک‌ترین عضو این کلاس حضور داشت. خانم گلبافیان و آقای خورسند که خود مدرس غواص و کمک‌های اولیه DAN بودند در دوره حضور داشتند. هادی نیز به عنوان مدرس غواصی شرکت کرده بود و مابقی بچه‌ها عموم مردم بودند که به جمع ما پیوستند. 

با توجه به بالا بودن سطح علمی شرکت‌کنندگان، دوره هم بصورت کامل و جامع برگزار شد. در تئوری حسابی پرسش و پاسخ داشتیم. برای واته سرمازدگی و گرمازدگی خیلی جالب بود و عزیزانی که مدرس غواص بودند از تجربیاتی که در دوره‌های آموزشیشان داشتند، از سرمازدگی و گرمازدگی‌هایی که دیدند گفتند. بخش قند خون هم برای همه کاربردی بود چون تقریبا میشه گفت اکثرا در خانوادشان فردی که دیابت دارد را داشتند.

عملی و تئوری همزمان برگزار می‌شد. دو به دو تمرینات آتل بستن، چک کردن مردمک چشم‌ها، نبض، حمل مصدوم و بانداژ کردن را تمرین می‌کردند. حریف تمرینی مشترک همه واته بود. بخصوص چون واته سبک وزن بود، تمرینات حمل مصدوم به کمک او انجام شد.

در پابان پس از امتحان تئوری و عملی همه قبول شدند.

 

بیشتر بخوانید: شنیدن صدای موسیقی هنگام گرفتن نبض یک مرد

غزال لجه

مسئول سئو مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1402/06/01   غزال لجه

بحث و تبادل نظر
رضا عابدی
1403/01/14 13:44
باز هم در تهران برگزار میشه؟
پاسخ...
متین سعیدی
1403/01/14 13:51
درود، بله حتما برگزار میشه در تهران.
حسن
1403/01/14 12:33
چه خوب من فکر میکردم فقط در کیش کلاس داریم
پاسخ...
متین سعیدی
1403/01/14 13:55
درود، خیر در تهران کیش و کرج برگزار میشه.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن