مختصری از

قانون پاسکال و ارتباط آن با غواصی

قانون پاسکال و ارتباط آن با غواصی

1 رای شما هم امتیاز بدهید!
1402/09/27   غزال لجه

تاریخچه

بلز پاسکال کیست؟

بلز پاسکال 19 ژوئن سال 1623 متولد شد و در سن 3 سالگی، مادرش را از دست داد. پس از آن پدرش که قاضی بود و به علوم ریاضی علاقه داشت، آموزش او را برعهده گرفت. اولین درخشش پاسکال در زمینه علوم طبیعی و کاربردی بود که نقش مهمی در ساخت ماشین حساب‌های مکانیکی و مطالعه روی سیالات ایفا کرد. این ریاضیدان و فیزیکدان فرانسوی، در توضیح مفهوم فشار و خلاء به دنبال کار اوانجلیستا توریچلی نقش داشت.

بلز پاسکال در زمینه‌های تحقیقاتی  کمک‌های فراوانی کرده. او در 16 سالگی در رابطه با هندسه تصویری مقاله‌ای نوشت و همچنین در مورد تئوری احتمال نیز مکاتباتی داشته است. در زمینه پیدایش اقتصاد مدرن و علوم اجتماعی نیز فعالیت کرده.

بلز پاسکال در سال 1654 کارهای علمی را رها کرد و باقی عمرش را در زمینه فلسفه و الهیات سپری کرد. او سال‌ها درگیر بیماری بود و در 19 اوت سال 1662 درگذشت.

 

قانون پاسکال (Pascal's law)

اگر به مایع یا سیالی (مایع یا گاز) داشته باشیم که به آن فشار وارد شود، این فشار به‌صورت مساوی بر تمام نقاط مایع منتقل می‌شود.

به بیان دیگر، فشار آب در یک عمق یکسان، در همه جا برابر است.

قانون پاسکال

قانون پاسکال در غواصی

70 درصد بدن ما را آب تشکیل داده است. وقتی غواصی می‌کنیم، طبق قانون پاسکال در عمق یکسان، فشار بصورت مساوی به همه قسمت‌های بدن وارد می‌شود. برای همین است که بدن می‌تواند فشار بیشتر از 1 اتمسفر را تحمل کند.

قانون پاسکال در غواصی

طبق قانون پاسکال، هنگام غواصی باید در حالت افقی قرار بگیریم تا فشار وارد بر بدن ما یکسان باشد. اگر بصورت عمودی باشیم، فشاری که به پاهای ما و سر ما وارد می‌شود یکسان نخواهد بود.

مثال: فشار وارد بر غواصی در عمق 35 متری آب دریا چقدر است؟

4/5=1+(10÷35)

 

فیلم آموزشی قانون پاسکال

بیشتر بخوانید: قانون بویل و غواصی

1402/09/27   غزال لجه

بحث و تبادل نظر
پناهی
1402/12/22 11:16
پس هنگامی که عمودی به سمت عمق میرسم فشار بیشتری وارد میشه تا افقی ساکن یا در حرکت
پاسخ...
متین سعیدی
1402/12/22 13:27
درود، حتما همینطوره و هنگام عمودی پایین رفتن هم فشار به گوش هم ریه و غیره وارد میشه، وحالت افقی خیلی کمتر.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن