پرواز بعد از غواصی

پرواز بعد از غواصی

3 رای شما هم امتیاز بدهید!
1402/10/06   غزال لجه

قطعا شنیده‌اید که می‌گویند "بعد از غواصی بلافاصله نباید پرواز کنید"! فعالیت غواصی و پرواز اکثرا با یکدیگر تداخل دارند. اما چرا نباید این‌کار را کرد؟ اگر بلافاصله بعد غواصی پرواز کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟ چند ساعت بعد غواصی نباید پرواز کرد؟ آیا این موضوع برای رانندگی یا پیاده‌روی در ارتفاع نیز صدق می‌کند؟

 

پرواز و غواصی

چرا بعد از غواصی پرواز خطرناک است؟

اصلی‌ترین نگرانی در رابطه با پرواز و غواصی، بیماری برداشت فشار (DCS) می‌باشد. در دوره‌های آموزشی یاد گرفته‌اید که هنگام صعود در آب، بدن شما زمان کافی نیاز دارد تا بتواند نیتروژن اضافی را دفع کند وگرنه حباب‌های ایجاد شده در بدن باعث DCS می‌شوند.

فشار محیط در هواپیما کاهش می‌یابد و اگر بلافاصله بعد از غواصی پرواز کنید، انگار که صعود سریع در آب انجام داده‌اید. این باعث می‌شود تا نیتروژن باقی‌مانده در خون شما خیلی سریع خارج شده و حباب‌های نیتروژن بزرگی در جریان خون ایجاد شود. زمانی که شما قبل از رفتن به ارتفاع در سطح می‌مانید، مانند یک ایستگاه برداشت فشار است.

 

مگر کابین هواپیما تحت فشار نیست؟

یک جت تجاری را در نظر بگرید، کابین این جت معادل ارتفاع 2500 متری تحت فشار است. ام این جت هنگام پرواز با کاهش 25 درصدی فشار مواجه می‌شود. اگر بعد از غواصی در این کابین قرار بگیرید، این کاهش فشار ناگهانی برای شروع علائم DCS کافی خواهد بود. 

اگر با هوپیمای کوچک یا شخصی بخواهید پرواز داشته باشید، باید خیلی محتاطانه‌تر عمل کنید چون کابین تحت فشار ندارند و اغلب بالای ارتفاع 2500 متری پرواز می‌کنند که این موضوع علائم DCS را افزایش می‌دهد.

 

چه مدت بعد از غواصی می‌توانم پرواز کنم؟

هیچ پاسخ دقیقی برای این سوال وجود ندارد. فاکتورهای مختلفی روی این موضوع تاثیر می‌گذارند؛ تعداد غواصی‌های انجام شده، نوع غواصی (غواصی نایتروکس، غواصی در ارتفاع و...)، سلامت جسمی، سن و حتی ارتفاعی که قرار است پرواز کنید.

ساعت‌های پرواز ممنوع بصورت حدودی توصیه شده‌اند. حتی بعضی از سسیتم‌ها زمان‌ها متفاوتی را برای انجام پرواز بعد از غواصی توصیه کرده‌اند. برای مثال:

سازمان ساعت پرواز توصیه شده
DAN

12 ساعت برای یک غواصی بدون برداشت فشار

18 ساعت برای غواصی‌های تکراری بدون برداشت فشار

CMAS

12 ساعت برای یک غواصی بدون برئاشت فشار

24 ساعت برای غواصی‌های تکراری یا متوالی

PADI

12 ساعت برای یک غواصی

18 ساعت برای غواصی‌های تکراری

NAUI 24 ساعت

 

غواصی و پرواز مطابق با دستورالعمل DAN

  • بعد از 12 ساعت برای یک غواصی بدون برداشت فشار
  • بعد از 18 ساعت برای غواصی‌های تکراری بدون برداشت فشارچ
  • بعد از 24 ساعت برای غواصی‌های با برداشت فشار اجباری، یا استفاده از گاز ترایمیکس یا هلیوکس

 

رانندگی، پیاده‌روی یا کوهنوردی در ارتفاعات

مشکل اساسی کاهش فشار در ارتفاع است؛ درنتیجه هرگونه فعالیت در ارتفاعات نیز همین خطر را دارد. اگر محل غواصی شما جایی است که در مسیر بازگشت باید از ارتفاعات عبور کنید، پس اجازه دهید زمان کافی از غواصی شما بگذرد و بعد برگردید. 

آیا بعد از پرواز می‌توان غواصی کرد؟

غواصی بعد از پرواز مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما بهتر است استراحت داشته باشید و بعد به غواصی بروید؛ چون خود سفر شما را خسته کرده و حتی با کمبود آب در بدن مواجه هستید. پس بهتر است بعد از پرواز ابتدا استراحت کنید و بعد به غواصی بروید.

 

 برای تعیین ساعت پرواز، می‌توانم از کامپیوتر غواصی‌ام استفاده کنم؟

دایو کامپیوترها معمولا زمان ممنوعیت پرواز شما بعد از غواصی را محاسبه می‌کنند. اما دو مشکل وجود دارد:

  1. دایو کامپیوتر شما محاسباتی در این باره انجام نمی‌دهد و فقط ممنوعیت پرواز تا 12 یا 24 ساعت بعد را یادآوری می‌کند.
  2. دایو کامپیوتر زمان خروج نیتروژن و برداشت فشار را محاسبه می‌کند و از این زمان برای تخمین ساعت پرواز استفاده می‌کند. اما با توجه به آنکه هر سازنده‌ای از الگوریتم برداشت فشار متفاوتی استفاده می‌کند و هر پروفایل غواصی متفاوت است، استفاده از زمان پرواز ممنوع که ساعت شما تخمین زده، برای برنامه‌ریزی پرواز کمی دشوار است.

 

اگر می‌خواهید برای تخمین ممنوعیت زمان پرواز خود از دایو کامپیوتر استفاده کنید، یادتان باشد برای هر غواصی که در طول سفر خود انجام می‌دهید باید هر بار فقط از یک دایو کامپیوتر استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: قانون چارلز

1402/10/06   غزال لجه

بحث و تبادل نظر
بردیا
1402/12/22 10:01
آخه همون لحظه بعد غواصی آدم سوار هواپیما نمیشه
پاسخ...
متین سعیدی
1402/12/22 14:35
درود، امکان داره چرا که نه، ولی این مطلب جنبه اطلاعات عمومی داره.
نیما
1402/12/21 15:18
من که فوبیای پرواز دارم کلا ولی جالب بود
پاسخ...
متین سعیدی
1402/12/22 14:59
درود، بله فوبیا چیزی است که برخی افراد دچارش میشن و هر کسی فوبیای خواصی داره. ممنون از نگاه شما.
سعید
1402/12/21 12:26
کلا فشار هوا چه در هوا پیما چه در زیر آب باعث بیماریهای متعددی از جمله خشک شدن آب گوش میانی میشه یا خشک شدن آب مخچه یا پارکینسون پلاس میشود
پاسخ...
متین سعیدی
1402/12/21 13:05
درود، کاملا درسته و ممنونم از اطلاعات مفیدت.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن