سرما زدگی در غواصی

سرما زدگی در غواصی

3 رای شما هم امتیاز بدهید!
1402/12/04   دکتر کامبیز جاموسی

علائم هیپوترمی:

در موارد خفیف هیپوترمی، میزان تنفس و لرز افزایش می‌یابد. همانطور که دمای هسته همچنان کاهش می‌یابد، این اثرات کاهش می‌یابد و لرز ممکن است در واقع متوقف شود. ضربان قلب افزایش می‌یابد و در موارد شدید بی نظمی در ضربان قلب رخ می‌دهد که منجر به آریتمی شدید می‌شود. کبودی یا رنگ پریدگی در پوست غواص مشهود خواهد بود. غواص بی‌حسی پیشرونده و کاهش حس را تجربه می‌کند که معمولا از اندام‌ها انتهایی (دست‌ها و پاها) شروع می‌شود. زمانی‌که هیپوترمی آغاز می‌شود، مشکلاتی در هماهنگی (اعضای بدن)، اتفاق می‌افتد. ابتدا با عدم کنترل عضلات کوچک شروع می‌شود و به عدم کنترل حرکتی عضلات بزرگ پیشرفت می‌کند. غواص ممکن است در نگه داشتن رگلاتور در دهان خود یا حفظ آب بندی آن بر روی لب‌های خود مشکل داشته باشد. فرآیندهای فکری مخدوش می‌شود. همانطور که وضعیت بدتر می‌شود، علایم به نیمه آگاهی و حتی به بیهوشی در موارد شدید پیشرفت می‌کنند. غواص اختلال حافظه آشکار را نشان می‌دهد. یکی از بزرگترین خطرات هیپوترمی شدید این است که غواص در مورد وضعیت خود بسیار بی‌تفاوت می‌شود. مرحله شدید هیپوترمی فیبریلاسیون بطنی (انقباض بی‌نظم رشته‌های عضلانی بطنی قلب) و مرگ است. نمی‌توان بیش از حد تاکید کرد که پیشرفت از علائم اولیه هیپوترمی به علائم شدید در آب بسیار سریع‌تر از محیط هوا صورت می‌گیرد. غواص، باید سریعا اقدام کند تا اوضاع تحت کنترل درآید.

 

درمان هیپوترمی:

اگر یک فرد یا یک عضو تیم غواصی دچار هیپوترمی شود، زمان بسیار مهم است. یک نفر باید سریع اقدام کند. فرد را از آب خارج کنید. بیمار را به منطقه محافظت شده و دور از باد و سرما انتقال دهید و از خنک شدن بیشتر بیمار جلوگیری کنید. بیمار باید به تدریج دوباره گرم شود. اطمینان حاصل کنید که اندام‌ها نیز درمان (گرم) می‌شوند. مایعات گرم به او بدهید. از مایعاتی که حاوی الکل و یا کافئین هستند اجتناب کنید. با اورژانس پزشکی (EMS) تماس بگیرید. شماره‌های اورژانسی یا فرکانس رادیویی باید بخشی از فرآیند برنامه‌ریزی قبل از غواصی شما باشد. به طور مداوم، تا رسیدن کمک‌های پزشکی بر مصدوم نظارت داشته باشید. مراقب علائم DCS باشید که ممکن است توسط هیپوترمی ایجاد شده باشد. تنفس را کنترل کنید و در صورت لزوم CPR را انجام دهید. به یاد داشته باشید، در موارد غرق شدن در آب سرد، جایی که آب 70 درجه فارنهایت یا کمتر بوده است، حتی اگر مصدوم یک ساعت هم زیر آب مانده باشد باز هم CPR  موفقیت آمیز است.

 

 

علائم

درجه سانتی گراد

درجه فارنهایت

دمای متوسط بدن

37.0

98.6

شروع لرزش

35.0

95.0

سردرگمی و گمگشتگی

33.9

93.0

فراموشی

33.4

92.0

لرزش متوقف می‌شود، عضلات سخت می‌شوند، قلب نامنظم می‌زند.

33.1

91.5

بیهوشی، از دست رفتن پاسخ عکس العمل‌های غیر ارادی

30.0

86.0

                                          مرگ                                         

25.0

77.0

 

جلوگیری از هیپوترمی:

برنامه‌ریزی مناسب قبل از غواصی، ارزیابی واقع بینانه هیپوترمی بالقوه یکی از مطمئن‌ترین روش‌های پیشگیری است. پوشش حفاظتی که غواص می‌پوشد باید برای محیط، دما و مدت زمان در معرض قرار گرفتن او، مناسب باشد. عایق مناسب سر در جلوگیری از، از دست دادن گرما مهم است. هودهای آب سرد، جلیقه کلاهدار، هود خشک یا روش پیشگام که توسط اریک بَنون و نویسنده، از "هود دوگانه" (پوشیدن هود بزرگتر بر روی هود سایز استاندارد خود) ممکن است، بهتر از سرما جلوگیری کند. قرار گرفتن‌های طولانی در معرض شدید (درجه حرارت و زمان) ممکن است نیاز به استفاده از درای سوت که  به وسیله هوا پر شود را داشته باشد، این کارحفاظت گرمایی بیشتر دارد. در برخی موارد غواصان از آرگون به جای هوا در درای سوت برای حفاظت حرارتی اضافی استفاده می‌کنند. (آرگون ضریب حرارتی کمتری دارد. گرما و سرما را کمتر از خودش رد می‌کند عایق کمتری است.)

کم آبی بدن منجر به هیپوترمی می‌شود. غواص باید قبل از غواصی به خوبی هیدراته شود. آنچه او می‌خورد نیز برای گرم نگه داشتن بسیار مهم است. غواص باید به اندازه کافی غذا بخورد تا سطح انرژی خود را حفظ کند. رژیم غذایی با کربوهیدرات‌های پیچیده ثابت شده‌است که بهترین خوراکی برای غواصی هستند. مایعات گرم را بین غواصی‌ها بنوشید. اجتناب از استفاده مصرف الکل، که در واقع از دست دادن گرما را افزایش می‌دهد. به یاد داشته باشید که ورزش سنگین در واقع ممکن است منجر به مسدودی مکانیسم‌های حفاظت از گرما از طریق شانتینگ و انتقال گرما شود.

غواص باید هنگام خارج شدن از آب گرم بماند. این امر قبل از غواصی و هم بعد از آن را شامل می‌شود. از آنجا که اثرات هیپوترمی در طول روز غواصی تجمعی است، این مهم است که دوباره گرم شوید و بین غواصی‌ها خشک بمانید. همچنین چون اثرات سرما تجمعی است، حفاظت محیطی بیشتر را در طی روز در نظر بگیرید. توجه داشته باشید در زمان پیشرفت غواصی در طول روز هیپوترمی سریعتر ایجاد می‌شود. در نهایت، به یاد داشته باشید که هیپوترمی نباید آسان گرفته شود. این می‌تواند به سرعت در محیط زیر آب از علائم جزئی تا اثرات عمده پیشرفت کند. می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد. غواصی که شروع به لرزیدن می‌کند، نباید در آب بماند. غواص اگر شروع یا هر یک از علائم دیگر هیپوترمی را احساس کند باید غواصی را خاتمه دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین سیستم غواصی کدام است

دکتر کامبیز جاموسی

عضو انجمن هایپرباریک اروپا و پزشک تیم غواصی جزیره سفید آرامش

drjamousi@

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1402/12/04   دکتر کامبیز جاموسی

بحث و تبادل نظر
یاسر
1402/12/16 11:36
سلام شما راجعب الکل و کافیین گفتین آیا دراگ هم مشکل ایجاد میکنه؟
پاسخ...
متین سعیدی
1402/12/16 12:08
درود بله صد در صد مشکل ایجاد میکنه و مثل الکل هست
رضا صادقی
1402/12/16 09:54
تشکر از این مطلب مخصوصا جدول دمای بدن
پاسخ...
متین سعیدی
1402/12/16 10:55
درود خوشحالیم که مفید بوده
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن