آموزش غواصی

بازگشایی مراکز غواصی و شروع آموزش غواصی با وجود ویروس کرونا

بازگشایی مراکز غواصی و شروع آموزش غواصی با وجود ویروس کرونا

شما هم امتیاز بدهید!
1399/03/03   غنچه گل‌بافیان

رعایت نکات بهداشتی برای پرسنل کلوپ‌ها

  1. بهتر است پرسنل کلوپ‌ها از وسایل بهداشت فردی مانند ماسک پزشکی، دستکش و شیلد استفاده کنند. در صورتی که ماسک آ‌ن‌ها غیر از ماسک‌های محافظ پزشکی یا N95 و... است، هر سه ساعت ماسک خود را تعویض کنند و در داخل سطل زباله درب‌دار بیاندازند.
  2. افرادی را به عنوان ناظر بهداشتی معین کنند تا هم در خشکی و هم در دریا بر رفتار مشتریان و پرسنل نظارت داشته باشند. این نظارت‌ها باید به گونه‌ای باشد که موجب ناراحتی مشتریان نشود.
  3. کلیه کارکنان به‌صورت مداوم میز و کلیه وسایل نوشتاری خود را ضدعفونی کنند و شستن دست‌ها را فراموش نکنند.
  4. توصیه می‌شود از وسایل نوشتاری و اداری فقط یک نفر استفاده کند. در صورت کم بودن نیروی کار و مشترک بودن وسایل، حتما به صورت مداوم وسایل مشترک را ضدعفونی کنند.
  5. در صورت وجود علائم مربوط به ویروس 19-COVID، در بین مشتریان و یا پرسنل باید از ورود فرد مشکوک به مرکز غواصی (کلوپ) جداً خودداری کنند.
  6. حتما شخصی با وسایل محافظتی مقابل درب ورود حضور داشته باشد و قبل از ورود مشتریان به کلوپ، آن‌ها را با تب‌سنج چک کند و در صورت مشاهده علایم از ورود آن‌ها به کلوپ جلوگیری کند.
  7. تمامی مشتریان قبل از ورود به مراکز غواصی باید ماسک و دستکش داشته باشند و حتما مسئول ورودی، لباس‌ها و کفش‌های آن‌ها را ضدعفونی کند. توصیه می‌شود برای ورود مشتریان به کلوپ از کاورهای یکبار مصرف کفش استفاده شود.
  8. افرادی که همراه غواصان یا مشتریان تفریحات دریایی هستند از ورود به کلوپ جداً خودداری کنند. زیرا این امر باعث تجمع بیشتر و انتشار ویروس می‌شود.
  9. حتی‌المقدور از چاپ کاغذ و ثبت‌نام حضوری خودداری کنند. بهتر است قبل از مراجعه به مرکز غواصی، برای مشتریان خود این امکان را فراهم نمایند تا مشتریان بتوانند تمام فرم‌های ثبت‌نام را به صورت آنلاین پر کنند.
  10. رعایت نکات بهداشتی و اطلاعات مورد نیاز توسط کلوپ‌ها، باید بر روی صفحه نمایش عمومی بزرگ، نشان داده شود و به وضوح قابل مشاهده باشد.
  11. مسئولین پذیرش پول نقد دریافت نکنند و فقط با رعایت مسایل بهداشتی از دستگاه کارت‌خوان استفاده کنند. ترجیحا فقط کارت به کارت یا خرید آنلاین داشته باشند.
  12. برای جلوگیری از تجمع جلوی صندوق و پذیرش با خطوط رنگی فاصله‌گذاری کنند.
  13. توصیه می‌شود مسئول پذیرش فقط پذیرش مشتری را بر عهده داشته باشد و نفر دوم مسئول پاسخ دهی به سوالات مشتریان باشد.
  14. در صورت بروز عطسه و سرفه‌ی مشتریان در محیط کلوپ، بلافاصله محل آلودگی باید ضدعفونی شود.
  15. در محیط کلوپ حتما درب یا پنجره‌ای برای تهویه و جریان هوا باز باشد.
  16. توصیه می‌شود که کلاس‌های تئوری به‌صورت آنلاین برگزار شود. در غیر این صورت رعایت فاصله‌گذاری  و به همراه داشتن تجهیزات بهداشتی الزامی است.
  17. افرادی که غواصی آن‌ها به پایان رسیده است و یا مشتریانی که تفریحات دریایی آن‌ها تمام شده است، بلافاصله باید محیط کلوپ را ترک کنند و تحت هیچ شرایطی در کلوپ تجمع نکنند.
  18. توصیه می‌شود، غواصان را به شستشوی تجهیزات شخصی غواصی در محل سکونت خود ترغیب کنند.
  19. برای جاگذاری وسایل شخصی در رختکن‌ها از کیسه‌های پارچه‌ای قابل شستشو به جای کیسه‌های پلاستیکی استفاده کنند.
  20. در اکثر نقاط کلوپ سطل‌های زباله درب‌دار وجود داشته باشد تا مشتریان و پرسنل بتوانند ماسک و دستکش خود را در آن بیاندازند.

 

رعایت نکات بهداشتی برای وسایل سرمایشی و خنک کننده‌ها

در رابطه با انتقال ویروس از طریق کولرهای گازی:

ویروس به راحتی از فیلتر کولرهای گازی عبور کرده و به دلیل سرما و رطوبت به خوبی زنده می‌ماند. تهویه کولرهای گازی از هوای خود اتاق است. بنابر این انتقال ویروس از خارج به داخل میسر نیست. اما به دلیل گردش هوا ناشی از کارکرد کولر مدت زمان غوطه‌وری ویروس در هوا بیشتر می‌باشد و در صورت وجود فرد آلوده به کرونا و انتشار ویروس در هوا، شانس ابتلا به بیماری بیشتر می‌شود.

در رابطه با انتقال ویروس از طریق کولرهای آبی:

در صورت وجود قطرات حاوی ویروس در فضای نزدیک به کولر، شانس انتقال آن از محیط خارج به داخل بالاتر می‌رود. بنابراین لازم است افراد در محیط‌های سر بسته حتما از ماسک استفاده کنند و تهویه با هوای جاری صورت گیرد.

 

رعایت اصول ضدعفونی و بهداشتی در کلوپ‌ها و قایق‌های غواصی

  1. استفاده از تجهیزات غواصی شخصی در اولویت غواصان و کلوپ‌ها باشد.
  2. استفاده از وسایل شخصی (حوله، شوینده‌ها، کفش ساحل و...) برای غواصان و مشتریان الزامی باشد.
  3. ضدعفونی کردن محیط کلوپ، رختکن، اتاق تجهیزات و سرویس بهداشتی به‌صورت مداوم و بعد از هر سرویس غواصی انجام شود.
  4. استفاده از ماسک در تمام محیط‌های بسته کلوپ برای تمامی افراد الزامی باشد.
  5. ضدعفونی کردن قایق بعد از هر سرویس غواصی انجام شود.
  6. ضدعفونی کردن تجهیزات غواصی بعد از هر غواصی انجام شود.
  7. رعایت فاصله اجتماعی بر روی قایق (بسته به ظرفیت قایق) الزامی شود.
  8. برای جلوگیری از تماس مشتریان با سطوح مختلف مشترک مانند رختکن، این محل‌ها به‌صورت مداوم بعد از خروج هر مشتری باید حتما ضدعفونی شود.
  9. اگر غواصان ماسک شخصی ندارند، برای بخار ضدایی ماسک‌ها از مایع ضد بخار استفاده کنند.
  10. بر روی قایق غواصی یک نفر با تجهیزات ایمنی کامل (ماسک، شیلد) به عنوان مسئول پوشاندن تجهیزات غواصی و کمک به مربی‌ها حضور داشته باشد و در این خصوص ناخدای قایق غواصی هیچ دخالتی نداشته باشد. (مگر در زمان اضطراری)
  11. هر غواص اگر تجهیزات شخصی ندارد، توصیه می‌شود حداقل از لثه‌ای دهانی(Mouth Piece) شخصی استفاده کند.
  12. مسئول رختکن لباس‌های غواصی را حتما با مواد شوینده و ضدعفونی کننده، بعد از هر بار مصرف بشوید. توصیه می‌شود که تا قبل از فصل سرما غواصان و متقاضیان تفریحات دریایی از لباس‌های شخصی استفاده کنند.
  13. مسئول رختکن بعد از هر بار سرویس کلیه لاکرها (کمدها) را ضدعفونی کند. توصیه می‌شود که غواصان و متقاضیان تفریحات دریایی نیز برای اطمینان بیشتر از روند ضدعفونی، دوباره قبل از تعویض لباس و استفاده از کمدها آن را ضدعفونی کنند.
  14. غواصان و متقاضیان تفریحات دریایی بعد از غواصی و در زمان خروج از کلوپ لباس‌های خیس خود را در داخل کیسه‌های پارچه‌ای قابل شستشو استفاده کنند و از کیسه‌های پلاستیکی بگذارند.
  15. روی قایق ژل دست و مایع ضدعفونی برای افراد وجود داشته باشد.
  16. غواصان و متقاضیان تفریحات دریایی از آب معدنی استفاده نکنند و فقط از قمقمه‌های شخصی استفده کنند.
  17. توصیه می‌شود که غواصان تحت هیچ شرایطی BCD خود را با دهان باد نکنند و پس از هر بار استفاده حداقل به مدت 8 دقیقه در محلول ضدعفونی کننده آن را غوطه‌ور کنند و بعد از غوطه‌وری، با آب شیرین شستشو دهند.

 

رعایت نکات بهداشتی و ایمنی در هنگام  شارژ سیلندرهای غواصی

به طور عملی ویروس می‌تواند از طریق ورودی هوا وارد کمپرسور شود و به همین خاطر است که ورودی فیلتر قادر نمی‌باشد از ورود ذرات کوچکتر جلوگیری کند. فیلترهای تنفس هوا بعد از فشار‌گذاری قادر نخواهند بود که تضمینی جهت جلوگیری از ورود ذرات کوچکتر تامین کنند. بنابراین لازم است که کمپرسور در مکانی ایمن جهت جلوگیری از آلودگی نگهداری شود. اینطور به نظر می‌آید که ویروس بسیار حساس به دمای بالا است، زمانی که یک کمپرسور گرم شود می‌تواند دمای گاز را تا سطح بیش از 120 درجه سانتی گراد بالا ببرد و علاوه بر این، دماهای بسیار بالاتری در اوج مرحله فشار‌گذاری به دست می‌آید، که بسیار بالاتر از آستانه تحمل و مقاومت ویروس می‌باشد. بنابراین محتمل نیست که یک ویروس بتواند به صورت فعال پس از گذشتن از مرحل فشارگذاری زنده بماند. با این وجود خطر دست زدن به شیرهای سیلندر و شلنگ‌های پر کردن از طریق اپراتورهای آلوده وجود دارد. بنابراین بسیار مهم است که کلیه افرادی که عملیات پر کردن سیلندرها را انجام می‌دهند از اقدامات بهداشت فردی صحیح پیروی کنند و همیشه از ماسک،دستکش استفاده کنند. اقدامات بهداشتی شخصی و روش‌های فاصله‌گذاری اجتماعی نیز باید در مکان‌هایی که گاز پر می‌شود رعایت شود. فقط افراد مجاز باید در مجاورت فشرده‌سازی کمپرسورها، ایستگاه پر کردن و محل نگهداری سیلندرهای پر شده قرار بگیرند.

 

آیا کرونا می‌تواند در آب زنده بماند؟

تحقیقات هنوز ادامه دارد و مشخص نیست چه مدت ویروس 19-COVID می‌تواند در آب زنده بماند. مطالعات انجام شده در مورد ویروس 1-CoV-SARS (اپیدمی 2003) نشان داده است که برای مدت طولانی روی سطح (دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، تالاب‌ها و غیره) ویروس زنده مانده است. به نظر می‌رسد که آب دریا قادر به از بین بردن ویروس نیست. در استخرها و وان‌های گرم کلردار، CDC (مرکز کنترل بیماری) مشخص شده است که 2-CoV-SARS پس از مدت زمانی غیرفعال می‌شود. طبق شواهد موجود، توصیه می‌شود که هم زمانی که در آب هستید و هم بیرون از آب مراقب باشید و نکاتی که در بالا در مورد آن‌ها صحبت کردیم را رعایت کنید.

 

در انتها جزیره سفید آرامش چند پیشنهاد برای فراگیران غواصی و مدرسان غواصی دارد

  • بهتر است مدرس غواصی قبل از شروع کلاس از همه فراگیران خود، همراه با چکاپ پزشکی و بقیه مدارک ثبت‌نام، تست کرونا نیز مبنی برسلامت شرکت کنندگان در دوره‌ی آموزش غواصی را دریافت کند.
  • بهتر است هر روز فراگیران توسط مربی یا کمک مربی قبل از ورود به کلوپ با تب سنج چک شوند.
  • مدرس در هر دوره آموزش غواصی حداکثر 4 نفر را آموزش دهد.
  • مدرس حتما بهداشت فردی را رعایت کند و از تجهیزات غواصی شخصی استفاده کند.
  • مدرس کلیه فراگیران غواصی را ملزم به رعایت نکات بهداشتی کند و در این خصوص شخصا نظارت داشته باشد.

 

با وجود رعایت تمام نکات بهداشتی فوق، کلوپ‌های غواصی هزینه‌های اضافی باید پرداخت کنند، که ممکن است برای آن‌ها جنبه‌ی اقتصادی نداشته باشد، اما برای حفظ جان مشتریان و پرسنل خود این کار ضروری است. در صورت ایجاد محیطی سالم و بهداشتی علاوه بر حفظ جان افراد، مشتریان بیشتری نیز جذب این چنین کلوپ‌ها خواهند شد و این امر می‌تواند هزینه‌های اضافی را جبران کند.

 

همین حالا شرکت کنید: آموزش غواصی مقدماتی

غنچه گل‌بافیان

مدیر عامل و موسس مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1399/03/03   غنچه گل‌بافیان

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن