MORAY EEL

مارماهی دریایی

مارماهی دریایی

شما هم امتیاز بدهید!
1400/01/17   وحید موقوفه‌ای

مارماهی‌ دریایی

طول بدن مارماهی از 18 سانتیمتر تا 4 متر بوده است و وزن آن‌ها به 70 کیلوگرم هم می‌رسد. بدن مارماهی بسیار عضلانی است و آن‌ها فاقد باله شکمی می‌باشند. سر بزرگ و کاملا مشخص دارند. مارماهی‌ها آرواره‌های بسیار قدرتمند با دندان‌های نوک‌تیز و برنده دارند که شبیه به افعی است. دندان‌های نیش آن‌ها بسیار بلندتر از بقیه دندان‌های آن‌ها می‌باشد و این شکل ظاهری حالت ترسناکی به وجود می‌آورد.

مارماهی در میان حفره‌ها، شکاف‌ها و سوراخ‌های لای صخره‌ها زندگی می‌کند غالبا در روز تمام بدن آن در حفره‌ها است و فقط سر آن بیرون می‌باشد. مارماهی در شب شکار می‌کند و از سخت پوستان تغذیه می‌کنند. مارماهی‌ها مهاجم نیستند و تا زمانی که تحریم نشوند به انسان حمله نمی‌کنند. آن‌ها با غواصان میانه خوبی دارند به همین دلیل نباید تحت هیچ شرایطی به مارماهی نزدیک شوید یا به آن‌ها غذا دهید.

گاز گرفتن مارماهی‌ها سبب پارگی و خونریزی می‌شود و نکته مهم این است که آن‌ها سمی نیستند. ولی بسیار سریع حمله می‌کنند. آن‌ها حس بوییایی بسیار قوی دارند ولی بینایی ضعیفی دارند به همین دلیل عکاسان باید بسیار مراقب دست خود باشند. زیرا گاهی دست غواص با طمعه اشتباه گرفته می‌شود و مارماهی نمی‌تواند فاصله‌ها را تشخیص دهد.

بیشتر بخوانید: درباره فین غواصی بدانیم

مارماهی‌ها بسیار جنگجو هستند و بر سر  مکان زندگی و مارماهی ماده عموما با مارماهی دیگر دعوا می‌کنند. در خلیج‌فارس دو مارماهی زرد و تیز دندان شناسایی شده است که مارماهی زرد با طول 80 سانتیمتر و مارماهی تیز دندان با طول 2 متر زندگی می‌کنند و البته گونه‌های متفاوتی در آب‌های گرم یافت شده ونکنه مهم این است که مارماهی‌ها گوشت سمی دارند و گوشتشان خوراکی نمی‌باشند.

پیشگیری

  1. هرگز به مارماهی نزدیک نشوید.
  2. هرگز دستتان را در سوراخ‌ها یا حفره‌های صخره‌ها نکنید.
  3. هرگز به جانور غذا ندهید.
  4. هرگز دست به سر جانور نکشید.
  5. اگر در زیر آب با مارماهی روبرو شدید، نترسید، آرام باشید اجازه دهید او شنا کند.
  6. هرگز دم جانور را نکشید.
  7. هرگز با جانور بازی نکنید.
  8. اگر مارماهی فین شما را گاز گرفت فین خود را دربیاورید.
  9. با وجود زخم غواصی نکنید.
  10. هرگز گوشت مارماهی را نخورید.

کمک‌های اولیه

  1. خونسرد باشید.
  2. زخم را با آب شیرین بشویید.
  3. خونریزی را کنترل کنید.
  4. در صورتی که زخم عمیق باشد مصدوم را به بیمارستان برسانید.
  5. مراقب بروز شوک باشید.

به یاد داشته باشید غواصی را استاندارد و ایمن تجربه کنید تا بتوانید در سنین بالاتر هم غواصی کنید و از شگفتی‌های زیر آب بهره‌مند شوید. چراکه عدم شناخت و عدم اطلاعات استاندارد غواصی باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیری می‌شود. اگر علاقه‌مند به دوره‌های کمک‌های اولیه و امداد و نجات هستید می‌توانید در کلاس‌های بین‌المللی DAN که جزیره سفید آرامش برگزار می‌کند شرکت کنید. مربیان غواصی مجموعه جزیره‌ سفید آرامش از کادری جوان، توانمند و متخصص تشکیل شده و با استاندارد‌های روز در غواصی پیشرو و همگام هستند. تیم ما شبانه روز قادر به پاسخگویی سؤالات شما و مشاوره در امور پروژه‌های غواصی است.

وحید موقوفه‌ای

کارشناس تولید محتوای مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1400/01/17   وحید موقوفه‌ای

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن