راهنمای انتخاب بهترین فین غواصی

راهنمای انتخاب بهترین فین غواصی

1 رای شما هم امتیاز بدهید!
1402/01/03   غزال لجه

در مورد فین غواصی یا کفش‌های غواصی چه می‌دانید؟ چگونه باید یک فین مناسب، راحت و اندازه بخرم؟


پاهای ما برای حرکت موثر در آب ساخته نشده‌اند، بنابراین برای این کار نیاز به ابزار کمکی داریم. فین غواصی از مهم‌ترین تجهیزات غواصی است و به نوعی مانند موتور محرک غواصی عمل می‌کنند. مانند سایر تجهیزات غواصی، فین هم تنوع بسیار بالایی دارد و انتخاب بهترین فین غواصی شاید کار چندان راحتی نباشد. در این مقاله از بلاگ آموزش غواصی جزیره سفید آرامش با انواع فین، کاربرد آن‌ها و ویژگی‌های مختلف فین‌ها آشنا می‌شویم تا راحت‌تر بتوانید گزینه‌ مورد نظر خود را پیدا کنید.

 

چرا به فین غواصی نیاز داریم؟

مهم نیست چقدر شناگر قوی‌ای باشید، شنا کردن در اقیانوس با شنا در استخر و آب‌های محدود تفاوت‌های زیادی دارد. جریان آب در اقیانوس و آب‌های آزاد می‌تواند شما را به راحتی به این طرف و آن طرف پرتاب کند و حتی گاهی شاید نتوانید انتهای اعماق را با چشمان خود مشاهده کنید. فین غواصی این جاست که می‌تواند مفید واقع شود. سطح زیاد فین غواصی سبب می‌شود با هر ضربه بتوانید نیروی بیشتری به آب وارد کنید. این فیزیک به شما امکان می‌دهد برای مدت طولانی بدون خستگی شنا کنید.

 با استفاده از بهترین فین غواصی کنترل بسیار بهتری روی حرکات و جهت شنای خود دارید. اما این موضوع چرا مهم است؟ هنگام غواصی دو موضوع مهم وجود دارد: یکی راحتی و موثر شنا کردن خودتان دیگری عدم آسیب زدن به محیط اطراف از مرجان‌ها گرفته تا سایر بخش‌های حیات وحش آب. بنابراین کنترل بیشتر و راحت‌تر حرکات سبب می‌شود برخورد کمتری با محیط داشته باشید و راحت‌تر به اطراف حرکت کنید. در نتیجه هم خودتان راحت‌تر خواهید بود و هم در قبال محیط اطراف مسئولانه‌تر عمل خواهید کرد.

راهنمای انتخاب بهترین فین غواصی 1

بهترین فین غواصی ویژگی‌های زیر را دارد:

  • از ایجاد گرفتگی و درد در پاهای شما جلوگیری می‌کند.
  • از خستگی سریع شما جلوگیری می‌کند.
  • سرعت و قدرت مانور به شما می‌دهد تا از ماجراجویی‌های زیر آب خود بیشترین بهره را ببرید.

 

فین پشت باز یا فین کفشی

فین‌ها اصولا دو نوع کفشی شکل و پشت باز دارند. فین کفشی همانطور که از نام آن هم پیداست کل پا را در بر می‌گیرد و در قسمت پشت و جلو کاملا بسته است، در حالیکه فین پشت باز یا بندی آزادی عمل بیشتری دارد و با بند‌های تسمه شکل روی پا ثابت باقی می‌مانند. معمولا هنگام استفاده از این نوع فین کفش مخصوص غواصی یا به اصطلاح بوت غواصی پوشیده می‌شود تا محافظت مناسبی از پاها به عمل بیاید. استفاده از این کفش‌ها سبب می‌شود غواصان بتوانند به راحتی روی شن و صخره‌ها نیز راه بروند. از طرفی استفاده از فین کفشی به شما اجازه می‌دهد به جز خود فین هیچ چیز دیگری روی پا نداشته باشید که خود راحتی بیشتری را ایجاد می‌کند و  معمولا این مدل فین منعطف‌تر و نازک‌تر هم هست.

به طور خلاصه می‌توانیم بگوییم معمولا بهترین فین غواصی برای کسانی که در آب‌های گرم غواصی می‌کنند فین کفشی است. این انتخاب برای افرادی که از روی قایق دایو انجام می‌دهند (و مجبور نیستند وارد ساحل شوند) نیز مناسب‌تر است. در مقابل فین پاشنه باز دامنه استفاده وسیع‌تری دارد و برای محیط‌های غواصی خاص و شرایط مختلف انتخاب بهتری به حساب می‌آیند.

 

انواع فین غواصی

راهنمای انتخاب بهترین فین غواصی 3

رقابت زیادی در زمینه طراحی فین وجود دارد و تکنولوژی‌های مختلفی برای تولید بهترین فین غواصی به کار گرفته می‌شود. با این وجود هر مدلی از فین برای شما مناسب نبود و هر یک از مدل‌های فین برای کاربرد خاصی طراحی می‌شوند:

 

فین پارویی یا اورجینال

کمتر کسی این مدل فین را به اسم فین پارویی می‌شناسد. در واقع وقتی کلمه فین استفاده می‌شود منظور همان فین پارویی است که بهترین فین غواصی و رایج‌ترین یا ساده‌ترین مدل است. فین پارویی معمولا جنسی محکم و در عین حال منعطف دارد که می‌تواند هم کفشی و هم پاشنه باز باشد. به علاوه تنوع بسیار بالایی در این مدل فین وجود دارد و برخی‌ از آن‌ها طراحی ویژه مانند کانال‌ها یا بریدگی‌های کوچک برای هدایت آب بهتر دارند.

 

جت فین

از مشخصه‌های جت فین طراحی و ظاهر کمی پیچیده‌تر و وجود شکاف یا سوراخ‌هایی در قسمت بالایی فین است، به علاوه اکثر مدل‌های جت فین مشکی رنگ هستند. این مدل بهترین فین غواصی برای افراد حرفه‌ای است زیرا با رعایت قلق‌هایی دارد، می‌توان قدرت زیادی را با حداقل تلاش به دست آورد. این مدل فین به صورت پشت باز ساخته می‌شود.

 

فین شکاف‌دار

همانطور که از نام آن مشخص است، فین شکاف‌دار به صورتی طراحی شده که قسمت میانی سطح فین به دو بخش تقسیم شده است. برخی می‌گویند این ویژگی کشش را کاهش می‌دهد و فین شکاف‌دار بهترین فین غواصی برای ایجاد قدرت و سرعت بیشتر است، هر چند که بحث‌هایی زیادی در مورد واقعا مفید بودن این طراحی وجود دارد. به هر حال هم افراد مبتدی و هم حرفه‌ای‌ها می‌توانند از فین شکاف‌دار بهره ببرند.

 

فین قابل جدا شدن

این مدل که hinge fin یا فین لولایی نامیده می‌شود ظاهری مانند فین‌های پارویی معمولی دارد، تفاوت این جاست که قسمت باله شکل را می‌توان از قسمتی که پا در آن قرار می‌گیرد جدا کرد. دلیل طراحی این مدل فین این بوده که بتوانید در ساحل و مکان‌هایی که بیرون از آب هستید هم به راحتی با فین راه بروید. اما مشکل اینجاست که قسمت اتصال دو تکه‌ی فین خودش ممکن است مشکل‌زا شود و حتی ممکن است زیر آب از هم جدا شود یا آسیب ببیند.

 

فورس فین

فورس فین طراحی شبیه به دم نهنگ دارد. این فین برای افراد حرفه‌ای طراحی شده و ادعا این است که بهترین فین غواصی برای ایجاد بیشتری میزان قدرت است. فورس فین طول کمتری نسبت به سایر مدل‌ها دارد و بسیار هم سبک است، در مقابل قیمت بسیار بیشتری هم دارد.

 

فین غواصی آزاد

غواصی آزاد در واقع نوعی غواصی است که در آن غواص تنها با حبس نفس خود و بدون هیچ تجهیزاتی به زیر آب می‌رود. قاعدتا در چنین شرایطی مهم‌ترین چیز سرعت است تا غواص بتواند سریعا پایین رفته و برگردد. فین غواصی آزاد بهترین فین برای این کار است زیرا نسبت به سایر مدل‌ها طول بیشتری دارد. این طراحی تعداد ضربات مورد نیاز را کاهش داده و به حفظ اکسیژن برای مدت طولانی‌تر کمک می‌کند، اما به شرطی که غواص قدرت کافی برای ایجاد ضربات خوب با این مدل فین را داشته باشد.

 

فین سفت یا انعطاف پذیر

راهنمای انتخاب بهترین فین غواصی 2

بهترین فین غواصی از نظر میزان سفتی مستقیما به غواص و تناسب اندام، سطح توانایی و قدرت پاها مربوط می‌شود. یک غواص با جثه سنگین‌تر و لگد‌های محکم‌تر قطعا به فین سفت‌تری نسبت به یک فرد مبتدی با ضربات آهسته‌تر نیاز دارد. در هر صورت می‌توان گفت فین‌های سفت شاید قدرتی‌تر باشند، اما انتخاب فینی که از حد توان شما سنگین‌تر باشد تنها سبب خستگی خواهد شد.

 

اندازه فین

فین‌ها معمولا در یک رنج اندازه هم برای خانم‌ها و هم آقایان تولید می‌شود و معمولا پیشنهاد می‌شود خانم‌ها سایز کوچک‌تر از سایز معمول خود را انتخاب کنند. بهترین فین غواصی قاعدتا باید کاملا برای پای شما فیت باشد. اگر فین خود را گشاد بخرید ممکن است در اثر غواصی طولانی پاهای‌تان تاول بزند و به شدت خسته شوید. از این هم بدتر ممکن است فین شنا از پا دربیاید یا در پا لق زند و کنترل کافی روی آن نداشته باشید. در مقابل استفاده از فین بیش از حد تنگ هم سبب می‌شود نتوانید ضربات و لگد‌ها را به خوبی انجام دهید. به علاوه بهتر است قسمت پشت پاشنه فین بین دو تا سه انگشت عرض داشته باشد تا هنگام غواصی به خوبی پا را در خود نگه دارد.

 

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم با معرفی انواع فین و ویژگی‌های آن‌ها، راهنمای خریدی برای انتخاب بهترین فین غواصی در اختیار شما قرار دهیم. همانطور که گفتیم تنوع در این بازار زیاد است و رنج قیمتی بسیار گسترده‌ای هم وجود دارد، اما نکته مهم اینجاست که با توجه به سطح خود، کاربردها و استایل غواصی خود فین را انتخاب کنید تا بتوانید بیشترین بهره را از غواصی ببرید و ماجراجویی لذت‌بخش‌تری را تجربه کنید.

 

بیشتر بخوانیم: معروف ترین سایت های غواصی در ایران (همراه با عکس)

غزال لجه

مسئول سئو مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1402/01/03   غزال لجه

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن