Surgeonfishes

جراح ماهی

جراح ماهی

شما هم امتیاز بدهید!
1400/01/28   وحید موقوفه‌ای

جراح ماهیان با خارهای سمی با تاثیر مشابه خانواده عقرب‌ماهیان می‌باشند. این ماهیان درمناطق کم عمق، صخره‌ای و خصوصا اطراف صخره‌های مرجانی به ‌صورت انفرادی یا گله‌ای زندگی می‌کنند و از نظر تغذیه گیاه‌خوار هستند و از گیاهان و خزه‌های بستر دریا تغذیه می‌کنند. بیشتر از 80 گونه از آن‌ها شناسایی شدند و عموما کوچک هستند ولی چند گونه آن‌ها طولشان به 30 سانتیمتر هم می‌رسد. جراح ماهی‌ها با رنگ‌های زیبا و متنوعی که دارند از گونه‌های محبوب آکواریمی هستند.

این ماهیان دارای بدنی کشیده، پهن و با باله‌های پشتی و مخرجی بزرگ و کشیده، دهانی کوچک و تا حدودی متمایل به جلو می‌باشند. چشم‌های آن‌ها کاملا مشخص بوده و با دهان ماهی نسبتا فاصله زیادی دارد. جراح‌ماهیان دارای دو خار در دو طرف ساقه دمی نزدیک به انتهای دم بوده و هر خار در یک طرف بدن ماهی قرار دارد. این خارها در حالت عادی درون شیاری در داخل بدن ماهی پنهان شده است ولی چنانچه این ماهیان احساس خطر نمایند، خارها بیرون آماده و خوبی خود را نشان می‌دهند. خارها ضخیم، کوتاه و نوک تیز و بسیار برنده بوده که نوک آن‌ها به سمت سر ماهی می‌باشد.

اگر چه سمی بودن خارهای جراح ماهیان به‌طور کامل به اثبات نرسیده است ولی گونه‌های بسیاری از بین ده‌ها گونه این ماهیان دارای خارهای سمی بوده چرا که پس از جراحت زخم‌ها عفونت کرده و علائمی شبیه خانواده عقرب ماهیان را نشان داده‌اند. در هر صورت باید مراقب این خارها باشید. آن‌ها هنگامی که احساس خطر نمایند، خارهای خود را نشان داده و چنانچه مهاجمی نزدیک شود با دم خود ضربه‌ای سنگین به بدن آن زده و خارهای خود را به شدت به بدن مهاجم فرو می‌کنند.

 

پیشگیری

  1. از نزدیک شدن به جراح ماهی خودداری کنید.
  2. وارد قلمرو آن‌ها نشوید.
  3. مرده آن‌ها هم خطرناک هستند.
  4. همیشه مواظب دم و خار روی دم این ماهیان باشید.

 

کمک‌های اولیه

  1. خونسرد باشید.
  2. مصدوم را از آب خارج کنید.
  3. مصدوم را به هیچ عنوان حرکت ندهید.
  4. زخم را با آب شیرین بشویید.
  5. امکان دارد مصدوم بیهوش شود، مرتبا علایم حیاتی را چک کنید.
  6. منتظر بروز شوک باشید.
  7. خونریزی را کنترل کنید.
  8. زخم را در آب 43 تا 45 درجه برای مدت 30 تا 90 دقیقه قرار دهید.

 

به یاد داشته باشید غواصی را استاندارد و ایمن تجربه کنید تا بتوانید در سنین بالاتر هم غواصی کنید و از شگفتی‌های زیر آب بهره‌مند شوید. چراکه عدم شناخت و عدم اطلاعات استاندارد غواصی باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیری می‌شود. اگر علاقه‌مند به دوره‌های کمک‌های اولیه و امداد و نجات هستید می‌توانید در کلاس‌های بین‌المللی DAN که جزیره سفید آرامش برگزار می‌کند شرکت کنید. مربیان غواصی مجموعه جزیره‌ سفید آرامش از کادری جوان، توانمند و متخصص تشکیل شده و با استاندارد‌های روز در غواصی پیشرو و همگام هستند. تیم ما شبانه روز قادر به پاسخگویی سؤالات شما و مشاوره در امور پروژه‌های غواصی است.

 

بیشتر بخوانید: استاندارد اسنورکلینگ CMAS

وحید موقوفه‌ای

کارشناس تولید محتوای مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1400/01/28   وحید موقوفه‌ای

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن