قسمت اول

استاندارد اسنورکلینگ CMAS

استاندارد اسنورکلینگ CMAS

شما هم امتیاز بدهید!
1400/06/02   غزال لجه

در سیستم CMAS، گواهینامه‌های بین‌المللی برای غواصان سطحی که طبق استانداردهای CMAS آموزش دیده‌اند وجود دارد که این اجازه را به آن‌ها می‌دهد تا در کشور‌های جهان به عنوان یک غواص سطحی CMAS شناخته شوند.

ارائه گواهینامه‌های بین المللی غواص سطحی CMAS را می‌میتوانیم به دو بخش تقسیم کنیم:

1. غواص سطحی که توسط فدراسیون ملی CMAS دارای صلاحیت غواص است و مدارک وی از سوی کمیته فنی به رسمیت شناخته شده، می‌تواند گواهینامه بین‌المللی CMAS Snorkeldivers  را که معادل گواهینامه ملی است، دریافت کند. در برخی کشورها، مدرک بین المللی CMAS به جای گواهینامه ملی اعطا می شود.

2. غواص سطحی که توسط یک مدرسه غواصی یا یک مرکز آموزش دیده و مستقیما توسط CMAS شناخته می‌شود، به او گواهینامه بین‌المللی CMAS Snorkeldivers، طبق استاندارد های بدست آمده، داده می‌شود.

 

اهداف از سیستم گواهینامه بین‌المللی غواص سطحی CMAS

صرف نظر از این که غواص اسنورکل کجای دنیا آموزش دیده، می‌تواند به مناطق دیگر نیز برود و به عنوان غواص اسنورکل با تجربه و با صلاحیت، شناخته شود. گواهینامه بین‌المللی CMAS برای غواص اسنورکل، مدرکی است که برای هر درجه‌ای(سطحی) که در این رشته شرکت کرده، اثبات کند. سپس باید به آنها معادل مدرکی که دریافت کردند، اجازه فعالیت غواصی با اسنورکل داده شود.

هدف سیستم این نیست فردی که دارای گواهینامه بین المللی غواصی سطحی CMAS را دارد، مدرک ملی معادل آن داده شود. در هر حال آن‌ها باید برای آموزش به درجات بالاتر پذیرفته شوند.

 

درجه بندی ستاره‌های غواص سطحی و مدرس غواصی سطحی

سیستم متشکل از ۳ درجه برای غواص سطحی و دو درجه برای مدرس آن است. در همه موارد توضیح داده شده، افزایش ستاره‌ها، بر میزان تجربه و صلاحیت غواص و مدرس نیز افزود می‌شود.

 

غواص سطحی ۱ ستاره:

غواصی که توانایی استفاده از تجهیزات اسنورکل را به صورت ایمن و درست، در استخر یا آب سر پوشیده دارد. غواص سطحی ۱ ستاره شناخت کافی را با تجهیزات شخصی خود و طریقه استفاده از آن را در منطقه آب‌های آزاد حفاظت شده دارد. این غواص آماده است تا آموزش ‌های بیشتر را در آب‌های آزاد، فراگیرد.

 

غواص سطحی ۲ ستاره:

غواص سطحی آب که تجربه غواصی در آب‌های آزاد را داشته باشد. این غواص آماده شرکت در غواصی با دیگر غواصان سطحی است و درصورتی که یک خردسال است، باید تحت نظر باشد. غواص سطحی ۲ ستاره CMAS، غواص آموزش دیده و با تبحر تلقی می‌گردد.

 

غواص سطحی ۳ ستاره:

یک غواص کاملا آموزش دیده که تجربه زیادی در غواصی با اسنورکل در آب‌های آزاد، در شرایط متفاوت را دارد. غواص سطحی ۳ ستاره مهارت امداد و نجات یک فرد و رهبری گروهی از غواصان سطحی در آب‌های آزاد را دارد.

 

مدرس ۱ ستاره غواصی سطحی:

غواص سطحی دو ستاره‌ای که علاقمند است و دانش و توانایی لازم را برای آموزش غواصی سطحی دارد. مدرس واجد شرایط است که در استخر کلاس برگزار کند و غواص سطحی ۱ ستاره را تعلیم دهد. او می‌تواند در آب‌های آزاد به عنوان کمک مربی باشد ولی نباید غواصی را برنامه ریزی کند و به تنهایی رهبری گروهی را بر عهده بگیرد.

 

مدرس ۲ ستاره غواصی سطحی:

مدرس ۱ ستاره با تبحری که دانش، مهارت و تجربه لازم و کافی برای رهبری و تعلیم شاگران غواصی سطحی ۱،۲ و ۳ ستاره را در کلاس، استخر و آب‌های آزاد دارد. مدرس ۲ ستاره غواصی اسنورکل که با مهارت است، می‌تواند در تعلیم و آموزش مدرس ۱ ستاره کمک کند.

 

فرم گواهینامه‌های بین‌المللی غواص سطحی CMAS

برای هر درجه از دوره‌های غواصی سطحی و مدرسی غواصی سطحی کارت جیبی و یک نشان وجود دارد. این دو عموما برای متقاضیان گواهینامه‌های بین‌المللی صادر می‌شود. این کارت‌ها دارای مشخصات فردی و گواهی ملی فرد است که همراه با مشخصاتی برای شناسایی فدراسیون غواصی است. همچنین گواهینامه دیواری نیز (اندازه A4) وجود دارد که برای همه غواصان سطحی که آن را‌ می‌خواهند قابل ارائه است.

 

شرایط اخذ مدارک ملی (داخلی)

هر فدراسیونی که خواهان به رسمیت شناخته شدن گواهینامه‌های ملی خود و معادل بودن با گواهینامه‌های بین‌المللی است، باید تعهداتی را انجام دهد:

1.  فدراسیون باید عضو کمیته فنی CMAS باشد.

2. فدراسیون باید جزئیات کامل آموزش، ارزیابی و فرایند صدور گواهینامه خود را برای هر درجه، به کمیسیون گواهینامه‌های بین‌المللی کمیته فنی CMAS ارائه دهد.

3. در صورت تایید کمیسیون، برای تصویب در بخش اجرایی مطرح می‌شود. در صورتی که سیستم ملی (فدراسیون داخلی) نیاز به اصلاح یا شفاف سازی باشد، فردی برای بازرسی هنگام آموزش و‌ ارزیابی حاضر می‌گردد.

 

روش‌ صدور گواهینامه‌های بین‌المللی

در حال حاضر به ۳ روش گواهینامه‌های بین المللی CMAS توسط نهاد‌های مرتبط، صادر می‌شود:

۱. نهاد صدور گواهینامه‌ها، اطلاعات مربوط به غواص سطحی و یا مدرس را که توسط مسئول امضا شده، با هزینه‌ای مناسب به دفتر مرکزی CMAS ارسال می‌کند. مدارک آماده و بازگردانده می‌شود و توسط نهاد مرتبط، تحویل غواص یا مدرس داده می‌شود.

2. اگر نهاد صدور کارت توانایی تهیه گواهینامه برجسته را داشته باشد در صورت تایید، می‌تواند گواهینامه خالی را با نامه امضا شده توسط مسئول، از دفتر مرکزی CMAS سفارش دهد. در این صورت کارت‌ها توسط فدراسیون و با امکانات خود تهیه شده و مستقیما برای غواص یا مدرس ارسال می‌شود. در آخر نیز صادرکننده باید فرم تقاضا و جزئیات تمام کارت‌های صادر شده را به صورت ماهانه به مقر CMAS بفرستند.

 

در فرم درخواست متقاضی، تمامی این موارد باید ذکر شود

  1. نام و نام خانوادگی
  2. آدرس دقیق
  3. ملیت
  4. شماره گواهینامه‌های قبلی دریافت شده از CMAS
  5. شماره گواهینامه فعلی CMAS

فرم باید دارای اسم، آدرس نهاد درخواست کننده و تاریخ باشد و توسط مسئول امضا شود.

 

بیشتر بخوانید: بویایی و چشایی کوسه‌ها

 

غزال لجه

مسئول سئو مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1400/06/02   غزال لجه

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن