قسمت دوم

مار دریایی(SEA SNAKE)

مار دریایی(SEA SNAKE)

شما هم امتیاز بدهید!
1400/01/31   و

مار دریایی پوزه دار (Beaked Sea Snake):

این مار دریایی که بیشتر در خلیج فارس و دریای عمان و خلیج شمالی استرالیا دیده می‌شود، سمی ترین مار جهان در میان مارهای خشکی و دریا می‌باشد. سم اسن مار 4 تا 8 برابر کبری قوی تر است و فقط 1.5 میلی گرم آن برای کشتن انسان نیاز است. سم اسن مار دستگاه عصبی را از کار انداخته و سلول‌های ماهیچه‌ها را از بین می‌برد. بیش از 90 درصد مرگ ناشی از نیش مار مربوط به این گونه است. طول این مارها 80 تا 120 سانتیمتر است و بیشتر به رنگ سبز با نوار سبز تیره می‌باشند. از خرچنگ‌ها و میگوها تغذیه می‌کنند. این مار زنده زا بوده و جنس ماده آن برای زاییدن 3 تا 4 ماه نزدیک خشکی می‌آیند و برای هر زایمان 4 تا 11 نوزاد به دنیا می‌آورد. سر این مارها مثلثی و کاملا بزرگ بوده و دارای پوزه‌ای رو به جلو هستند. معمولا مارهایی مهاجم می‌باشند و خصوصا زمانی که خارج از آب هستند بسیار خطرناک بوده و به هر جانوری که نزدیک او شود حمله می‌کند.

مار دریایی پوزه دار

مار دریایی شکم زرد (Yellow Bellied Sea Snake):

سم این مار هم قوی است و از سم مار کبری قوی تر است اما در ردیف 10 مار سمی قرار دارد. طول این مارها 25 تا 114 سانتیمتر است. رنگ بدن آن‌ها تیره با شکمی زرد است که کاملا مشخص می‌باشد. سر این مارها مثلثی بوده با دو سوراخ بینی بزرگ و دندان‌های کوچک می‌باشند. این مارها معمولاد مهاجم نیستند و حمله نمی‌کنند و در بیشتر حمله ها نیز سم را تزریق بدن قربانی نمی‌کنند. تغذیه آن‌ها از ماهیان کوچک و مارماهی‌های دریایی است و در زمان تولید مثل این مارها دوره هم جمع می‌شوند ماده ها بین 1 تا 10 نوزاد را به صورت زنده زا به دنیا می‌آورند.

مار دریایی نوار پیچ (Bended Sea Snake):

این مار یکی از زیباترین مارهای دریایی است که با نوارهای تیره و روشن بدنش کاملا در میان مارهای دیگر شناخته شده می‌باشد. سم این مارها بسیار قوی بوده و توانایی کشتن هر موجودی را دارد. طول آن‌ها 75 تا 120 سانتیمتر بوده و بعضی گونه‌ها تا 2 متر هم هستند و در مناطق گرم و در آب‌های کم عمق زندگی می‌کنند. تغذیه آن‌ها از مارماهی‌ها، تخم‌ماهی‌ها، میگوها و خرچنگ‌ها هستند. این مارها زنده زا بوده و با هر بار زایمان 14 تا نوزاد به دنیا می‌آورند.

مار دریایی نوار پیچ

پیشگیری:

  1. از نزدیک به مار دریایی خودداری کنید.
  2. شناوری خود را کنترل کنید.
  3. از شنا کردن در کنار مارهای دریایی خوداری کنید.
  4. در فصل زمستان بسیار خطرناک هستند.
  5. مارها در دهانه رودخانه‌ها بیشتر تجمع می‌کنند از شنا و غواصی جدا خودداری کنید.
  6. از غواصی در آب‌های کم دید خودداری کنید.
  7. هنگام طوفان غواصی نکنید.

کمک‌های اولیه:

  1. خونسردی خود را حفظ کنید.
  2. فورا مصدوم را به بیمارستان برسانید.
  3. مصدوم را آرام کنید.
  4. مصدوم را به پشت بخوابانید.
  5. مصدوم را حرکت ندهید.
  6. ساعت و انگشتر و کفش مصدوم را خارج کنید.
  7. محل گزش را کمی پایین تر از سطح قلب قرار دهید.
  8. از ریختن سزکه و الکل روی محل گزش جدا خودداری کنید.
  9. جای نیش را مک نزنید.
  10. مواد خوراکی به مصدوم ندهید.

به یاد داشته باشید غواصی را استاندارد و ایمن تجربه کنید تا بتوانید در سنین بالاتر هم غواصی کنید و از شگفتی‌های زیر آب بهره‌مند شوید. چراکه عدم شناخت و عدم اطلاعات استاندارد غواصی باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیری می‌شود. اگر علاقه‌مند به دوره‌های کمک‌های اولیه و امداد و نجات هستید می‌توانید در کلاس‌های بین‌المللی DAN که جزیره سفید آرامش برگزار می‌کند شرکت کنید. مربیان غواصی مجموعه جزیره‌ سفید آرامش از کادری جوان، توانمند و متخصص تشکیل شده و با استاندارد‌های روز در غواصی پیشرو و همگام هستند. تیم ما شبانه روز قادر به پاسخگویی سؤالات شما و مشاوره در امور پروژه‌های غواصی است.

بیشتر بخوانیم: با جذاب ترین ورزش‌های آبی آشنا شوید

وحید موقوفه‌ای

کارشناس تولید محتوای مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1400/01/31   و

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن