SEA ANEMONE

شقایق دریایی

شقایق دریایی

شما هم امتیاز بدهید!
1400/02/27   بابک خورسند

در این مطلب از بلاگ مدرسه غواصی حزیره سفید آرامش به معرفی شقایق دریایی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

شقایق دریایی

این موجود زیبا عموما در مناطق کم عمق و بر روی صخره‌های مرجانی زندگی می‌کند. خودش را به کف دریا یا صخره‌ها می‌چسباند تا بتواند ثابت بمانند. این موجود گوشتخوار و شکارچی است.شقایق‌های دریایی از موجودات بسیار قدیمی و ساده‌ی دریا هستند. از شاخه بی‌مهرگان و از رده آنتوزوا یا جانوران گل مانند که فاقد هرگونه اسکلتی می‌باشند. تولید مثل‌آن‌ها جنسی بوده و جنس نر از دهان خود اسپرم‌ها را خارج می‌کند و جنس ماده تخمک‌های خود را آزاد کرده و اسپرم و تخمک در آب با هم لقاح انجام می‌دهند.

ساختمان بدن آن‌ها به ‌طور کلی شامل یک پایه یا ساقه که بر روی آن دهان و بازوهای شقایق دریایی قرار گرفته است، می‌باشد. دهان و بازوها در یک صفحه قرار دارد که در مرکز صفحه دهان و در اطراف آن بازوها قرار دارد. طول شقایق‌های دریایی از 5 سانتیمتر تا 1 متر است. آن‌ها دارای بازوهای زیادی هستند که بر روی بازوهای خود سلول‌های سمی و نیش‌دار قرار دارند و از این بازوها برای شکار و دفاع و حرکت استفاده می‌کنند. به هنگام نزدیک شدن طعمه بازوها طعمه را فلج می‌کند و بعد می‌بلعد غذای این جاندار از زئوپلانگون‌ها و نرم‌تنان بی‌مهرگان و کرم‌ها است.

شقایق به وسیله ستاره دریایی نرمتنان و سخت پوستان خورده می‌شود چون این جانداران نسبت به سم آن مصون هستند. بعضی از ماهیان که نسبت به سم شقایق دریایی مصون بوده و یا خوراکش نمی‌باشند با خیال راحت در میان بازوهای آن‌ها بازی می‌کنند. دلقک ماهی با بدن نارنجی و راه‌های سفید از مهمترین گونه‌های ماهی است که با شقایق‌ها همزیستی دارد و از بازوهای شقایق تغذیه می‌کند و در بین بازوهای شقایق پنهان می‌شود.

بیشتر بخوانید: درباره سیلندر غواصی چه می‌دانید؟

در هنگام تماس بدن انسان با بازوهای شقایق دریایی سم نروتوکسین آزاد شده و به پوست می‌چسبد و درد بسیار شدیدی دارد. گاهی همراه با حالت تهوع، سرگیجه و تپش قلب است.

شقایق دریایی

پیشگیری

  1. در هنگام غواصی شناوری خود را کنترل کنید.
  2. در هنگام شنا و غواصی در قسمت کم عمق بسیار مواظب باشید.
  3. از برداشتن و کندن شقایق‌ها جدا خودداری کنید.

کمک‌های اولیه

  1. در هنگام بروز حادثه خونسردی خود را حفظ کنید.
  2. زخم را با آب شستشو دهید.
  3. از مالیدن و خاراندن زخم جدا خودداری کنید.
  4. زخم را با سرکه سفید بشویید.
  5. برای کاهش درد می‌توان از کیسه‌های یخ استفده کرد.
  6. اگر مصدوم دچار تنگی تنفس بود، حتما باید به بیمارستان مراجعه نمایید.

بابک خورسند

مدیر داخلی مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

 

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1400/02/27   بابک خورسند

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن