تجهیزات غواصی

درباره سیلندر غواصی چه می‌دانید؟

درباره سیلندر غواصی چه می‌دانید؟

شما هم امتیاز بدهید!
1400/07/17   غزال لجه

سیلندر به دیگر تجهیزات غواصی متصل شده و امکان تنفس را به کمک رگلاتور و دیمندوالو (دهنی) به غواص می‌دهد.
هوای داخل سیلندر است که علاوه بر رساندن هوا به غواص، باد BCD و یا درای‌سوت از طریق آن پر می‌شود.
تانک‌ها معمولا از فولاد یا آلومینیوم‌ ساخته می‌شوند. در غواصی تفریحی و صنعتی نیز اکثرا از سیلندرهای‌ فولادی‌ یا آلومینیومی استفاده می‌شود. فولاد در برابر آلومینیوم سخت‌تر بوده و مقاومت بیش‌تری دارد. برای کنترل شناوری باید به جنس سیلندرها دقت کرد. سیلندر فولادی در مقایسه با سیلندر آلومینیومی، با ظرفیت آب یکسان، اندازه کوچک‌تری دارد.

اما چرا گفتیم ظرفیت آب؟ ما که در سیلندرها هوا ذخیره می‌کنیم، نه آب!

سیلندر غواصی

ظرفیت آب در سیلندر

این اصطلاح برای مقدار آبی است که در یک سیلندر خالی جا می‌گیرد. در غواصی تفریحی معمولا از سیلندرهای فولادی با ظرفیت ۱۰ لیتر، ۱۲ لیتر و ۱۵ لیتر استفاده می‌شود. سیلندرهای ۱۸ لیتری نیز وجود دارند اما بدلیل اندازه و وزن آن‌ها، به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند.
در برخی از کشورها، ظرفیت سیلندر بر حسب PSI هستند. این مقدار هوایی است که می‌توان در یک سیلندر فشرده کرد. بنابراین ظرفیت سیلندرهای آلومینیومی بصورت، ۱۲۰،۱۰۰،۸۰،۴۰ هستند.

سیلندر غواصی فولادی یا آلومینیومی؟

سیلندرهای فولادی بیش‌تر در معرض خوردگی قرار دارند. بخصوص وقتی که در دریا از آن‌ها استفاده شود. سیلندر فولادی نه تنها از بیرون، بلکه از داخل نیز ممکن است زنگ بزند و این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که به داخل سیلندر آب (شور یا شیرین) نفوذ کند.
سیلندر آلومینیومی نسبت به فولادی وزن سبک‌تری دارد؛ اما آسیب پذیری آن‌ها بیشتر است. دیواره این جنس سیلندر، ضخیم‌تر است و اندازه بزرگ‌تری نسبت به سیلندر فولادی هم ظرفیت خود دارد. همچنین آلومینیوم زنگ نمی‌زند.

هر سیلندر دارای اطلاعاتی است، که این اطلاعات معمولا در قسمت بالای بدنه (درپوش) درج شده است. اما قبل از اینکه بدانیم یک سیلندر باید حاوی چه اطلاعاتی باشد، بهتر است چهار قسمت سیلندر را بشناسیم.

سیلندر غواصی

گردن سیلندر

گردن سیلندر، در بالای آن قرار دارد. که شیر مناسب و رگلاتور به آن وصل ‌می‌شوند.
درپوش سیلندر، قسمتی است که همه اطلاعات مربوط به یک سیلندر غواصی در این قسمت درج شده است. اطلاعاتی چون: موادی که از آن ساخته شده است، شماره سریال تانک، فشار و تاریخ آزمایش هیدروستاتیک.

و اما قسمت پایین سیلندر! این قسمت از لایه ضخیم‌تری ساخته شده است چراکه بیشتر در معرضه ضربه و آسیب قرار می‌گیرد. استوانه‌های فولادی عموما ته گردی دارند و نمی‌توان آن‌ها را به صورت ایستاده قرار داد. اغلب از یه کفی ویژه برای پایین این نوع سیلندر استفاده می‌شود تا بتوان بطور ایستاده آن را قرار داد و از آسیب محافظت کرد.

در نگاه اول اطلاعات درج شده روی استوانه، ممکن است مجموعه‌ای از حروف و اعداد تصادفی ‌بنظر برسد. اما اطلاعاتی مانند:
فشار کاری، آزمایش هیدرواستاتیک، ظرفیت آب، وزن استوانه، تاریخ تولید و تاریخ معاینه فنی قبلی درج شده است.

شیر سیلندر غواصی

تانک‌های غواصی و شیر تانک (ولو)، برای ایمنی مهم هستند و انواع متفاوتی دارند. این اتصالات و شیر تانک‌ها (ولو) دو نوع استاندارد و شبیه به هم دارند که در مقیاس 25x2 inch و BSP 3/4 وجود دارند. اتصالات و شیر تانک‌ها قدری از نظر قطر، پیچ‌ها و نوع اتصال باهم متفاوت هستند و احتمال سردرگمی وجود دارد. (انتخاب نوع شیر تانک و نوع تانک برای غواصی مهم است)

مراقبت از سیلندرها بسیار مهم است. زیرا مخزن غواصی با دستگاه تنفس، مهمترین عناصر در فرایند غواصی می‌باشند که آن را ایمن ‌می‌سازند. زنگ زدگی در پوسته بیرونی و یا در داخل سیلندر اصلا قابل قبول نیست و این سیلندر باید از انتخاب ما حذف شود.

پر کردن هوای سیلندر

پر کردن هوای سیلندر نیز به همان اندازه مهم است. در نتیجه فقط باید از کمپرسورهای تنفس هوا استفاده کرد و نمی‌توان از کمپرسور‌های خودرو یا صنعتی استفاده کرد. زیرا چنین هوایی می‌تواند آلوده باشد و ایمنی شما را تهدید کند. فردی که هوای سیلندرها را پر می‌کند، به عنوان تکنسین کمپرسور باید فردی حرفه‌ای و آموزش دیده باشد.

چگونه بفهمیم داخل سیلندر زنگ زده و دچار خوردگی شده؟

روی سیلندرها، وزن آن درج شده است. اگر که سیلندر را وزن کنیم و ببینیم که وزن آن دچار تغییر شده است، میتوان پی برد که ممکن است دچار زنگ زدگی شده باشد.

از آنجا که گفتیم سیلندرها باید مورد بررسی قرار گیرند، ما چگونه می‌توانیم آن‌ها را مورد بررسی و آزمایش قرار دهیم؟
به دو طریق: صورت چشمی و تست هیدرواستاتیک

تست هیدرواستاتیک

به آزمایش‌های مخصوصی گفته می‌شود که بر روی تجهیزاتی مثل لوله‌های تحت فشار، بویلرها، سیلندر گاز، کپسول‌های آتش نشانی، لوله کشی و... انجام می‌شود تا دوام و نشتی آن‌ها بررسی شود. به زبان ساده این تست به ما نشان می‌دهد که سیلندر یا کپسول مورد نظر، می‌تواند تحت فشار حداکثری خود کار کند یا خیر. در این آزمایش تانک غواصی را تا گردن پر از پارافین می‌کنند و در ظرف آب قرار می‌دهند و فشار داخل تانک را 350 بار افزایش می‌دهند. 

مراحل انجام تست هیدرواستاتیک

  1. باز کردن شیر از قسمت گردنی نخزن یا سیلندر
  2. بررسی چشمی قسمت بیرونی، داخلی و محل اتصالات شیر به سیلندر
  3. شستشوی بخشی از سیلندر
  4. انجام تست هیدرواستاتیک (مرحله ورودی، واترجکت و خروجی)
  5. ثبت نتایج مربوط به تست و بستن شیر سیلندر

تست چشمی

 در این تست که حداکثر سالی یک بار باید انجام شود، شیر تانک را باز کرده و داخل تانک را برسی می‌کنند که از داخل خوردگی نداشته باشد.

به یاد داشته باشید غواصی را استاندارد و ایمن تجربه کنید تا بتوانید در سنین بالاتر هم غواصی کنید و از شگفتی‌های زیر آب بهره‌مند شوید. شما می‌توانید تجهیزات غواصی خود را از جزیره‌ سفید آرامش با گارانتی و ضمانت خریداری کنید. مربیان غواصی مجموع جزیره‌ سفید آرامش از کادری جوان، توانمند و متخصص تشکیل شده و با استاندارد‌های روز در غواصی پیشرو و همگام هستند. تیم ما شبانه روز قادر به پاسخگویی سؤالات شما و مشاوره در امور پروژه‌های غواصی است. همچنین برای شروع آموزش غواصی نیز می توانید از دوره های ما دیدن فرمایید.

 

بیشتر بخوانیم: پنوموتوراکس و پیامدهای آن

غزال لجه

مسئول سئو مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1400/07/17   غزال لجه

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن